پمپ دنده ای

اگر به دنبال خرید پمپ دنده ای هستید، حتما لیست قیمت انواع پمپ دنده ای خارجی و داخلی را از ما استعلام کنید. فروش بهترین پمپ چرخ دنده ای. 02133997522 | 02133997661 | 09121882140

پیشنهاد ویژه: برای خرید پمپ آب و البته دریافت مشاوره رایگان فروش پمپ دنده ای با بهترین مرکز فروش پمپ آب در تهران تماس بگیرید.

پمپ دنده ای در حقیقت نوعی از پمپ آب است که برای انتقال مایعات با غلظت بالا و به مقدار معین مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال برای انتقال چسب و یا روغن و اینگونه سیالات به کار می رود. در این خصوص خواندن مقاله سیال لزج چیست برای شما مفید خواهد بود.

پمپ های آب دنده ای با حرکت چرخ دنده ها عملیات پمپاژ را انجام می دهند و قدرت خرورجی بالایی دارند. معمولا در پمپ های آب دنده ای مبحث فشار سیال مطرح نیست.

پمپ دنده ای چیست
پمپ دنده ای چیست

پمپ دنده ای چیست

پمپ های آب دنده ای گروهی از پمپ های آب گیربکسی هستند. یعنی گردش موتور به صورت مستقیم باعث پمپاژ نمی شود، بلکه باعث حرکت دو چرخنده دیگر می شود. در واقع این چرخ دنده ها است که عملیات پمپاژ را انجام می دهد.

نحوه عملکرد پمپ دنده ای

همان طور که در تصویر بالا می بینید. دو چرخدنده به صورتی که ملاحظه می کنید باعث پمپاژ یک سیال می شوند. معمولا پمپ ها آب دنده ای به دو صورت دنده خارجی و دنده داخلی در بازار موجود می باشند که در ادامه به معرفی هر کدام از آن ها و نحوه کارکرد هرکدام می پردازیم.

معمولا پوسته پمپ های دنده ای چدنی و چرخدنده های آن و همچنین محور آن فولد آبدیده است. طرز کار چرخ دنده ها هم به این صورت است که یک چرخدنده به الکترو موتور متصل می شود و با حرکت خود چرخ دنده دیگر را درگیر می کند. بدین ترتیب مایع و سایل از یک طرف به طرف پمپاژ می شود.

از پمپ های آب دنده ای برای انتقال و پمپاژ سیالات غلیظ مانند عسل، قیر، چسب، روغن استفاده می شود.

معایب پمپ دنده ای

از جمله معایب پمپ آب دنده ای می توان به این مورد اشاره کرد که سیال نباید خورنده باشد. این سیال دارای نویز بالایی است.

فشار پمپ دنده ای

لازم است بدانید که فشار پمپاژ پمپ دنده ای وابسته به مدل آن بستگی دارد. مسلما هر پمپ دنده ای ورودی سیال و خروجی خاص خود را ارائه می دهد. برای مشاهده انواع پمپ دنده ای و مشخصات آن ها شما می توانید که محصولات پمپ دنده ای را مشاهده نمایید.

در این خصوص حتما مقاله محاسبه npsh پمپ و البته منبع تحت فشار بررسی شود.

پمپ دنده ای فشار بالا

عموما تمامی پمپ های دنده ای فشار نسبتا بالا تا بالایی را در پمپاژ ارائه می دهند. در حقیقت فشار ورودی سیال در آن ها اهمیت خاصی ندارد و تنها فشار خروجی آن توسط پمپ تایین می شود.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطالعات مفید حتما مقاله پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه و پمپ اب مکنده قوی را مطالعه کنید.

انواع پمپ دنده ای

همانند سایر پمپ های آب، پمپ دنده ای نیز دارای انواعی است. که در لیست زیر اقدام به بررسی هرکدام از آن ها می کنیم.

پمپ دنده ای خارجی

پمپ آب دنده ای خارجی یک نوع پمپ آب جایگزین مثبت است که معمولا برای جابجایی و اندازه گیری مایعات استفاده می شود. علت نامگذاری این پمپ آب در این است که این پمپ دو دنده ی کنار هم یا بیرونی دارد و همین ویژگی، آن را از پمپ آب دنده ای داخلی متمایز می کند. پمپ آب دنده ای داخلی یک دنده دارد که درون دنده ی دیگری قرار داده شده است. پمپ آب دنده ای خارجی یک دستگاه کاربردی با تلورانس بالاست و قادر به کار در مقابل فشارهای دیفرانسیلی بالا می باشد.

شکل پمپ دنده ای خارجی

دنده ای خارجی

نمودار1: اجزای تشکیل دهنده ی پمپ آب و نحوه ی عملکرد آن را نشان می دهد.

نحوه ی کارکرد پمپ آب دنده ای در نمودار 1 نشان داده شده است. یک چرخ دنده ی محرک که با یک موتور حرکت می کند، چرخ دنده ی دیگر را در جهت مخالف می چرخاند. وقتی دنده ها می چرخند، مایعی که در دندانه های دنده قرار دارد میان محفظه و فضای بیرون دنده حرکت می کند و از قسمت ورودی پمپ به قسمت خروجی انتقال می یابد. شایان ذکر است که مایع پمپاژ شده اطراف دنده ها حرکت می کند نه در میان آنها.

چرخش دنده ها تا زمان تحویل دادن حجمی از مایع مکیده شده (قسمت ورودی) تا تخلیه (قسمت خروجی) تقریبا بدون هیچ نوسانی ادامه می یابد.

ساییده شدن دنده ها با هم سبب راندن مایع به بیرون از پمپ و تخلیه ی پمپاژ می شود.

تصویر 1 همچنین جهت چرخش چرخ دنده، جهت جریان پمپ را نشان می دهد و همچنین مشخص می کند کدام قسمت پمپ، ورودی و کدام قسمت خروجی آن است. اگر جهت چرخش پمپ آب و به تبع آن جهت چرخش چرخ دنده برعکس شود، جهت جریان پمپ نیز برعکس خواهد شد. این ویژگی جریان دو طرفه یکی از چندین مزیت پمپ آب دنده ای می باشد.

مزیت مهم دیگر پمپ آب دنده ای خارجی، قابلیت خود محرکی آن است. پمپ آب دنده ای قادر است خودمحرک باشد زیرا چرخ دنده ها، هوا را به داخل خط مکش می فرستند. این یک خلا جزئی ایجاد می کند که اجازه می دهد فشار اتمسفری به مایع فشار آورده و آن را به ورودی پمپ آب بفرستد. این قابلیت پمپ آب دنده ای، هنگامی که نیاز به قرار دادن پمپ آب بالای سطح مایع است و مایع باید به پمپ آب لیفت شود، گزینه ی بسیار خوبی است. از آنجایی که پمپ آب دنده ای نمی تواند خلا کاملی ایجاد نماید کل لیفت نباید بیشتر از حدود نصف فشار اتمسفری باشد.

منافذ تنگ اجزای تشکیل دهنده ی داخل پمپ دنده ای، آن را قادر می سازد تا به طور موثری مایع را در مقابل فشار بالا پمپاژ کند. مایعات با ویسکوزیته (غلظت) پایین مانند الکل ها و سایر حلال ها قابلیت بیشتری دارند که از قسمت فشار بالای تخلیه ی پمپ گرفته تا قسمت فشار پایین مکش پمپ از بین این منافذ تنگ سر بخورند.

این سر خوردن موجب کاهش سرعت جریان مایع شده و پمپاژ به میزان لازم انجام می شود. سرخوردن به میزان فشار دیفرانسیلی، ویسکوزیته (غلظت) مایع پمپاژ شده و منافذ به کار رفته در داخل پمپ موردنظر بستگی دارد. سر خوردن با کاهش ویسکوزیته (غلظت)، افزایش فشار دیفرانسیلی و افزایش روزنه های محفظه ی پمپ افزایش می یابد و معمولا به عنوان درصد قابل توجهی از جریان مایع اندازه گیری می شود.

برای مایعات با ویسکوزیته (غلظت) بیشتر از حدود 50 تا 100 cp (بسته به نوع پمپ)، سرخوردن کمتر است اما همچنان به فشار دیفرانسیلی بستگی دارد. این روند در نمودار 2 نشان داده شده است که منحنی عملکرد پمپ آب دنده ای معمولی را در مایعاتی رقیق (مانند آب با ویسکوزیته حدود 1cp در اتاقک دما) با پمپ آب دنده ای در مایعاتی با ویسکوزیته متوسط (مانند برخی از روغن ها با ویسکوزیته ی 100cp) مقایسه می کند.

منحنی پمپ آب دنده ای

نمودار2: منحنی پمپ آب دنده ای معمولی سر خوردن را یک عامل ویسکوزیته و فشار دیفرانسیلی نشان می دهد.

جریان مایع بر خلاف منحنی فشار در مایعات رقیق، شیب بیشتری دارد که اهمیت کاهش سرعت جریان را به همراه افزایش فشار دیفرانسیلی نشان می دهد.

تلورانس بسته و منافذ تنگ داخل پمپ آب دنده ای همچنین پمپاژ مایعاتی را که حاوی مواد ساینده هستند محدود می کند. این به این خاطر است که مواد ساینده می توانند راه خود را از بین این منافذ تنگ پیدا کرده و از آن رد شوند و باعث تسریع در گرفتگی منافذ شوند و این به سرعت عملکرد پمپ را پایین می آورد.

چگونگی و سرعت گرفتگی منافذ بستگی به جنس، اندازه، تراکم مواد و سرعت پمپاژ دارد. سرعت گرفتگی همچنین در پمپاژ مایعات رقیق متفاوت است زیرا قابلیت روان سازی ضغیف تری دارند و به همین دلیل برای انتخاب مواد تشکیل دهنده ی داخل پمپ باید دقت بیشتری شود. مواد خاصی برای افزایش روان سازی موجود است که در پمپاژ مایعات بسیار رقیق و یا مایعاتی که حاوی مواد ساینده هستند مقاوم هستند.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال خرید پمپ آب خانگی هستید، حتما قیمت پمپ آب کوچک 12 ولت را بررسی کنید.

پمپ دنده ای داخلی

پمپ آب دنده ای داخلی همه کاره است، اگرچه اغلب برای مایعات رقیق مانند حلال ها و روغن های سوخت از آن استفاده می شود. پمپ آب دنده ای داخلی، مایعات غلیظ مانند آسفالت، شکلات و مایعات چسبنده را بهتر پمپاژ می کند. محدوده ی غلظت مورد استفاده ی یک پمپ دنده ای داخلی از 1cp تا 1000000cp می باشد.

علاوه بر محدوده ی بالای غلظت، پمپ آب دنده ای محدوده ی دمایی بالایی هم دارد و می تواند برای مایعات با دمای تا 750 درجه فارنهایت (معادل 400 درجه سانتی گراد) استفاده گردد که البته این مساله بستگی به تخلیه ی نهایی نیز دارد. (فاصله ی بین دو سر دندانه چرخان دنده و سر پمپ) لازم به ذکر است مواردی مانند تخلیه برای منطبق شدن با دماهای بالا، به حداکثر رساندن مقدار کافی برای غلظت بالای مایعات و منطبق شدن با پوشش پمپ، قابل تنظیم می باشد.

پمپ دنده ای داخلی، غیرجهنده و خود محرک است و می تواند برای مدت طولانی خشک کار کند. همچنین پمپ دنده ای داخلی  چرخشی است بدین معنی که یک پمپ می تواند هم برای بارگیری و هم تخلیه ی بار استفاده شود. بدلیل متحرک بودن تنها دوبخش، این پمپ از قابلیت اطمینان بالایی است، علاوه بر آن دارای کارکرد ساده ایست و نگهداری از آن هم آسان می باشد.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال یک پمپ آب بی صدا هستید، حتما در مورد اتاقک پمپ آب اطلاعات کسب کنید. همچنین قیمت پمپ آب خانگی بی صدا آلمانی را استعلام کنید.

عملکرد پمپ آب دنده ای داخلی

  1. مایع از قسمت مکنده ی بین دندانه ی بردار و چرخ دنده وارد می شود
  2. مایع از بین دندانه های دنده در دنده ی پمپ حرکت می کند. قطعه ی هلالی شکل مایع را تقسیم می کند و به عنوان یک سیل بین ورودی مکنده و تخلیه عمل می کند
  3. در این مرحله، درست قبل از هل دادن مایع و خارج کردن آن از قسمت تخلیه، سر پمپ تقریبا غرق در مایع است. دنده های در هم فرو رفته ی چرخ دنده و بردار، پاکت های بسته شده ی حاوی مایع را می سازند
  4. دندانه های بردار و چرخ دنده کاملا در هم جا می گیرند تا از ورودی های مکش و تخلیه، سیل های هم اندازه تشکیل بدهد. این سیل، مایع را از خروجی تخلیه بیرون می راند

مزایا:

  • داشتن تنها دو بخش متحرک
  • داشتن تنها یک جعبه
  • تخلیه ی غیرجهنده
  • عالی برای مایعات با غلظت بالا
  • تخلیه ی سریع و آنی بدون در نظر گرفتن شرایط فشار
  • عملکرد خوب در هر جهت
  • می تواند برای کار در یک جهت جریان با هر کدام از گردش ها کار کند
  • نیاز به NPSH کم
  • یک تخلیه ی نهایی قابل تنظیم
  • نگهداری آسان
  • طراحی قابل انعطاف بر حسب کاربرد و سفارش

کاربرد:

  • کاربرد رایج پمپ آب دنده ای داخلی شامل موارد زیر می شوداما محدود به این موارد نمی شود:
  • انواع روغن های سوخت و گریس
  • رزین و پلیمر
  • الکل ها و حلال ها
  • آسفالت و قیر
  • صنایع غذایی مانند شربت ذرت، شکلات و کره بادام زمینی
  • نقاشی، جوهر، مداد رنگی
  • صابون و شوینده ها
  • گلیکول

جنس قطعات پمپ دنده داخلی:

قظعات بیرونی (سر، کاسه و بست): چدن، چدن داکتیل، استیل، استیل ضد زنگ، آلیاژ 20 و بالاتر

قظعات داخلی (بردار و چرخ دنده): چدن، چدن داکتیل، استیل، استیل ضد زنگ، آلیاژ 20 و بالاتر

غلاف: سرب، برنز، سیلیسیم کاربید، کاربید تنگستن، سرامیک،

شفت سیل: رژ لب، مواد مکانیکال سیل

بسته بندی: اگر نیاز به سیل نباشد مانند بسته بندی حمل است.

تفاوت پمپ دنده ای داخلی و خارجی

از جمله تفاوت های پمپ دنده داخلی و دنده خارجی به صورت زیر است:

  • پمپ دنده خارجی صدای کمتری نسبت به پمپ دنده داخلی ایجاد می کند
  • پمپ دنده داخلی فضای کمتری نسبت به پمپ دنده خارجی اشغال می کند
  • پمپ دنده داخلی تنها از موتور هایی می تواند استفاده کند که خلاف جهت عقربه های ساعت گردش دارند درحالی که دنده خارجی از موتور با گردش در هر جهت می تواند استفاده کند
  • پمپ دنده داخلی قابلیت انتقال سیال با ویسکوزیته بیشتری را نسبت به نوع دیگر دارد
  • پمپ دنده خارجی ساده تر است و قیمت ارزان تری دارد
  • پمپ دنده داخلی می تواند به صورت معکوس نیز پمپاژ کند در حالی که در دنده خارجی نیازمند تغییرات فنی در چرخنده ها است
  • پمپ های دنده داخلی مقاوم تر هستند در حالی که پمپ های دنده داخلی قابلیت ثبات در فشار بیشتری را دارا هستند

قیمت پمپ دنده ای

باید بدانید که پمپ های دنده ای مانند دیگر دستگاه های صنعتی قیمت در گردش و بی ثباتی را دارند و عموما توسط شرکت ها وارد می شوند. بنابراین قیمت آن ها با قیمت ارز های جهانی تغییر می کند.

شما می توانید برای اطلاع از قیمت پمپ های دنده ای با شماره تماس های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

قیمت پمپ چرخ دنده ای

برای دریافت قیمت پمپ چرخ دنده ای می توانید اقدام به تماس با شماره های درج شده در سایت نمایید. از از قسمت محصولات اقدام به مشاهده انواع مدل های پمپ آب چرخ دنده ای با قیمت آن ها نمایید.

قیمت پمپ دنده ای استیل

بدنه پمپ های دنده ای از چدن است. اما برخی از مدل هایی که دارای بدنه استیل هستند دارای قیمت بیشتری نیز می باشند.

برای دریافت قیمت پمپ دنده ای استیل می توانید اقدام به تماس با شماره های درج شده در سایت نمایید. از از قسمت محصولات اقدام به مشاهده انواع مدل های پمپ آب چرخ دنده ای با قیمت آن ها نمایید.

کاتالوگ پمپ دنده ای

در رابطه با کاتالوگ پمپ دنده ای میتوانید به شماره واتس اپ شرکت مستر پیام داده و درخواست کاتالوگ پمپ دنده ای نمایید.

پمپ دنده ای دست دوم

گاهی برای افراد هزینه کردن برای یک پمپ دنده ای نو چندان به صرفه نیست. لذا خواهان خرید پمپ دنده ای دست دوم هستند.

متاسفانه مستریکو محلی برای فروش کالا های دست دوم نیست. اما شما می توانید در صورتی که می خواهید اقدام به خرید پمپ دنده ای دست دوم نمایید، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا با راهنمایی های ایشان در خصوص بررسی پمپ دنده ای دست دوم، خرید مطمئن تری داشته باشید.

برای جبران افت فشار آب حتما در مورد انواع بوستر پمپ مطالعه کنید. همچنین قیمت تیوپ مخزن پمپ آب را استعلام فرمایید.

اگر به یادگیری در مورد پمپ های آب علاقمند هستید، وارد صفحه مقالات گروه مستر شوید.

سوالات متداول

پمپ آب دنده ای چیست؟

پمپ آب دنده ای نوعی پمپ اب می بشد که در آن چرخ دنده ها عملیات پمپاژ را انجام میدهند. داخل مقاله در رابطه با پمپ دنده ای بیشتر صحبت کرده ایم.

کاربرد پمپ آب دنده ای چیست؟

پمپ آب دنده ای کاربرد های بسیاری زیادی دارد که داخل مقاله به صورت جامع در رابطه با کاربرد پمپ دنده ای صحبت کرده ایم.

قیمت پمپ آب دنده ای چقدر است؟

قیمت پمپ آب دنده ای متناسب با نوع آن متغیر می باشد. برای استعلام قیمت پمپ آب دنده ای با شماره های شرکت مستر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین