نوع روغن پمپ سمپاش

اگر به دنبال تعویض روغن موتور سمپاش هستید، حتما باید در مورد نوع روغن پمپ سمپاش و البته میزان آن آگاهی داشته باشید. در این مقاله با ما همراه باشید در خصوص نوع و میزان روغن سمپاش فرغونی صحبت کنیم.

پیشنهاد ویژه: ما بهترین مرکز پخش پمپ آب در ایران هستیم. برای خرید انواع پمپ آب خانگی و صنعتی به ما مراجعه کنید.

021-33997522 | 021-33997661 | 09121882140

نوع روغن پمپ سمپاش متناسب با کارکرد سمپاش و همچنین نوع آن متغیر می باشد، معمولا روغن پمپ سمپاش یک روغن موتور خوب باید دارای غلظت مناسبی داشته باشد. ذرات روغن روان بسیار سریع شکسته می‌شود و به سرعت دچار کاویتاسیون (حباب زدن و تبخیر شدن) می‌شوند. از طرفی روغنی که غلظت بالایی دارد، به سختی در مسیر‌های روغن‌کاری جاری می‌شود و به اجزای سیستم مثل oil pump (‌پمپ روغن‌) فشار می‌آورد.

در این بخش فیلم نوع روغن پمپ سمپاش را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

<a href=پمپ آب پیستونی” class=”wp-image-36631″/>

پمپ های پیستونی با پیستون های سرامیکی برای تجهیزات صنعتی تهیه شده اند. برای کار با مایعات گرم تر از معمول با بخش فنی شرکت تماس بگیرید.

این پمپ ها به راحتی با گاردان شفت و یا موتورهای الکتریکی قابل کاربری می باشد.

این سری پمپ های پیستونی برای کار با آب طراحی شده است

استفاده از پمپ آب با محصولاتی که به صورت خمیری یا غیر استاندارد یا غیر محلول در آب می باشند توصیه نمی شود و از آبهای دارای ماسه استفاده نکنید باعث صدمه به پکینگ ها و سوپاپ ها می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید وارد صفحه پمپ آب پیستونی شوید.

نوع روغن پمپ سمپاش

از ویژگی های نوع روغن پمپ سمپاش خوب این است که باید رنگ آن به تدریج در موتور سیاه شود یعنی ناخالصی‌ها و دوده‌های حاصل از احتراق به تدریج در کنار مولکول‌های روغن قرار بگیرد. عده‌ای بر این باورند که روغن موتور خوب باید زود سیاه شود تا نشان از کارایی بالایش باشد و یا بر عکس دیر یا حتی اصلا سیاه نشود که نشانگر مقاومت بالایش باشد.

در صورتی که روغن باید با دریافت ناخالصی‌ها تغییر رنگ دهد و آرام آرام سیاه شود. درمورد زمان تعویض روغن هم توجه کنید که روغن موتور را معمولا هزار کیلومتر زودتر از زمانی که برایش ذکر شده است، تعویض کنید، چرا که وسیله شما ممکن است مدت زمان زیادی به صورت درجا روشن بوده و کار کند درحالی در کیلومتر آن محاسبه نمی‌شود.

فیلتر روغن هزینه‌ زیادی در بر ندارد، پس با هر بار تعویض روغن، آن را عوض کنید و از یکی در میان تعویض کردن آن خودداری نمایید. فیلتر محل جمع شدن ناخالصی‌هاست، پس هرچه سریع‌تر باید با یک فیلتر تمیز عوض شود تا در کیفیت روغن جدید نیز اثری نگذارد. از موادی که به روغن موتور اضافه می‌شوند تا غلظت آنها را بالا ببرد، جدا پرهیز کنید.

این مواد کارایی نداشته و شاید حتی با روغن موتور شما نیز ناسازگار باشد. از ترکیب چند روغن با هم خودداری کنید. ممکن است روغن‌ها دارای تفاوت‌هایی با هم باشند و در کارایی هم اختلال ایجاد کرده و اثر نامطلوبی بر جای بگذارند.

میزان روغن سمپاش فرغونی
میزان روغن سمپاش فرغونی

میزان روغن سمپاش فرغونی

یکی از متداول‌ترین دستگاه‌های سمپاشی، دستگاه سمپاش فرغونی یا سمپاش موتوری چرخدار است که میتوان گفت تمامی کشاورزان با آن آشنا هستند. این مدل سمپاش، بر خلاف سمپاش پشتی ابعاد بزرگی دارد و برای مزارع و باغات بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از سمپاش فرغونی می‌توان سرعت عمل سمپاشی برای دفع آفات و بهره‌وری را در صنعت کشاورزی افزایش داد و در مصرف سم صرفه‌جویی کرد. دستگاه سمپاش فرغونی مانند؛ بسیار از دستگاه‌های سمپاشی دیگر از اجزای مختلف تشکیل شده است که عبارت اند از:

  • یک مخزن (معمولا با حجم ۱۰۰ و ۲۰۰ لیتری) برای ریختن سم داخل آن
  • یک پمپ و موتور ۴ زمانه با قدرت ۳ تا ۵.۵ اسب بخار برای پمپاژ سم
  • لوله‌های تأمین سوخت موتور و لوله‌های انتقال سموم
  • انواع اتصالات
  • نازل‌ها برای هدایت سموم
  • صافی‌ها برای جدا کردن ناخالصی‌ها

به دلیل اندازه‌ و ابعاد بزرگ سمپاش فرغونی امکان حمل آن وجود ندارد. در نتیجه همه‌ی اجزای آن بر روی یک شاسی نصب شده است که با ظاهری شبیه به فرغون از طریق دو چرخ می‌توان آن را حرکت داد و جا‌به‌جا کرد. سمپاش فرغونی با پاشش یکنواخت با قدرت بالا و فشار مطلوب نیاز افراد برای سمپاشی را تأمین می‌کند.

هواگیری پمپ سمپاش
هواگیری پمپ سمپاش

هواگیری پمپ سمپاش

ما در این قسمت مراحل هواگیری پمپ سمپاش را به صورت فیلم اموزشی و همچنین مرحله به مرحله به صورت شفاهی آموزش داده ایم، امیدوتریم این آموزش برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

  • مدخل مکش را داخل منبع ذخیره فکیس کنید.
  • پیچ هواگیری روی کله پمپ را باز کرده کله پمپ را با سیال پر کرده پیچ را دوباره با دقت سر جای خودش ببندید.
  • پس از چک کردن سیستم پمپ را استارت کنید.

مقدار روغن پمپ کارواش

اگر میخواهید بدانید مقدار روغن پمپ کارواش چقدر باید باشد و چگونه مقدار روغن پمپ کارواش را عوض کنید با ما همراه باشید، تعویض منظم روغن دستگاه کارواش فواید زیادی را دارا می باشد و مهم ترین مزیت روغن پمپ کارواش این است که باعث می شود طول عمر آن افزایش پیدا کرده و کارایی آن در هر بار استفاده بدون مشکل باشد.

وقتی از پمپ های خود خود مراقبت می کنید، بیشترین بهره را از دستگاه خواهید برد و هزینه تعمیر و نگه داری آن فوق العاده کاهش پیدا خواهد کرد. شرکت مستریکو، تمامی راهنمایی ها و مشاوره های لازم را در خصوص نحوه استفاده و تعویض روغن کارواش صنعتی را به شما عزیزان خواهد گفت.

استفاده کردن از روغن غیر شوینده در پمپ کارواش بسیار حائز اهمیت است، زیرا استفاده از روغن با پاک کننده یا همان شوینده هنگام هم زدن، کف می کند.

قبل از اقدام به تعویض روغن پمپ سمپاش راهنمای دستگاه خود را مطالعه کنید تا مطمئن شوید از روغن مناسب استفاده می کنید.

برای خرید انواع پمپ کارواش، وارد صفحه پمپ آب کارواش شوید.

تعویض روغن موتور سمپاش
تعویض روغن موتور سمپاش

تعویض روغن موتور سمپاش

همانطور که بالا تر نیز گفته شد حتما قبل از تعویض روغن موتور سمپاش، راهنمای استفاده از وسیله را به صورت کامل بخوانید. چرا که هر مدل از سمپاش ها نحوه کارکرد متفاوتی داشته و همچنین تعویض روغن موتور آن ها متفاوت می باشد.

ابتدا سوخت را داخل باک ریخته و روغن را در محفظه ” گیج ” روغن بریزید . دقت کنید تا پائین ترین رزوه درون گیج روغن ریخته شود .
شیر بنزین باک را باز کرده و ساسات را بکشید سپس اقدام به روشن کردن دستگاه نمائید . کلید در حالت روشن باشد . دقت شود بهنگام استارت دستگاه زیر بار نباشد.
پس از روشن شدن دستگاه، ساسات را به جای اولیه خود برگردانده و چند دقیقه صبر کنید تا موتور گرم شود و پس از گرم شده موتور اقدام به گرفتن بار از دستگاه نمائید.
جهت خاموش کردن دستگاه، ابتدا موتور را از زیر بار خارج کنید تا موتور به آرامی خنک شود، پس از چند دقیقه ، کلید OFF/ON را در حالت خاموش OFF قرار دهید . پس از خاموش شدن دستگاه شیر سوخت را ببندید.

در این قسمت فیلم آموزشی تعویض روغن موتور سمپاش را قرار داده ایم:

حجم روغن موتور سمپاش

حجم روغن موتور سمپاش باید متناسب با نوع موتور سمپاش سنجیده شود، وظایف اصلی روغن موتور سمپاش عبارت است از:

کم کردن اصطکاک جلوگیری از افزایش دما بین قطعات
جلوگیری از خوردگی قطعات به علت وجود خاصیت اسیدی که به دلیل ترکیبات مختلف در موتور ایجاد می شود.
جلوگیری از زنگ زدگی قطعات داخلی موتور که به علت ترکیب با اکسیژن به وجود می آید.

تنظیم فشار پمپ سمپاش
تنظیم فشار پمپ سمپاش

تنظیم فشار پمپ سمپاش

تنظیم فشار پمپ سمپاش به گونه ای می باشد که ابتدا یک سر شیلنگ سمپاشی را به پمپ وصل کرده و سر دیگر آن لانس را وصل کنید. لانس را به سر دیگر شیلنگ وصل کنید یک دور برعکس بچرخانید تا دسته جا بیفتد. مراقب باشید حین اتصال، دنده به دنده نشود.
مخزن را با آب پر کنید.
محلول سم از طریق صافی درون آن ریخته شود. در مورد سم های پودری ابتدا داخل یک سطل مقداری از سم با آب حل شود، سپس به درون مخزن ریخته شود.
موتور را قبل از روشن کردن دستگاه به مدت 5 دقیقه چک کنید.
دکمه پاور را بزنید و دستگاه را روشن کنید.
دریچه گاز را تا وسط بیاورید.
ساسات را باز کرده و هندل بزنید.
موتور را روشن کنید تا سم موجود در مخزن توسط شیر برگشتی به خوبی مخلوط شود.
سپس شیرهای سمپاشی را باز کنید. دستگاه، آماده سمپاشی است.
با سرعت ثابت حرکت کرده و شروع به سم پاشی کنید.

طریقه نصب پمپ کارواش
طریقه نصب پمپ کارواش

طریقه نصب پمپ کارواش

برای آن که از صحت عملکرد پمپ و طریقه نصب پمپ کارواش اطمینان حاصل نمایید، حتماً راهنمای عمومی نصب تجهیزات صنعتی را مطالعه نموده و آشنایی حداقلی داشته باشید.

۱- سطح روغن پمپ را بررسی نمایید. مقدار روغن باید طوری باشد که تا وسط شیشه نشانگر پمپ روغن داشته باشد.
۲- لوله های ورودی و خروجی کاملا آب بند باشد. هر گونه ورود هوا باعث آسیب به پمپ خواهد شد.
۳- صافی قبل از پمپ کاملا تمیز باشد و از وجود آب پشت پمپ کاملا اطمینان حاصل نمایید. خشک کار کردن پمپ باعث آسیب قطعی به پمپ خواهد شد.
۴- حدالامکان پمپ را با کوپلینگ و شاسی راه اندازی نمایید. اگر از تسمه و پولی استفاده کنید، پمپ به فشار مورد نظر شما نخواهد رسید.
۵- قبل از نصب تاسیسات کاهش قطر در خروجی مانند لانس، به مدت یک دقیقه پمپ را بدون فشار استارت نمایید تا کاملا آب بندی شود.
۶- حتما از باز بودن شیر آلات قبل و بعد از پمپ اطمینان حاصل نمایید.
۷- حتما یک مسیر بای پمپ برای پمپ قرار دهید، تا در صورت مسدود شدن مسیر خروجی، پمپ در مسیر بای پس به کار ادامه دهد. البته باید توجه داشت که پمپ پیستونی نباید بیش از پنج دقیقه در مسیر بای پس کار کند.
۸- دور مجاز برای پمپ بر روی پلاک آن درج شده است، باید توجه داشت که پمپ را با دور بیشتر راه اندازی نفرمایید.
۹- تمیزی فیلتر ورودی را بصورت دوره ای چک کنید.
۱۰- اگر با سیالی غیر از آب کار میکنید، حتما در زمان اتمام پمپاژ به مدت چند دقیقه پمپ را با آب تمیز ادامه دهید تا قطعات داخلی کاملا شسته شود.
۱۱- در جاهایی که امکان یخ زدگی آب وجود دارد، حتما پمپ را تخلیه کرده یا از ضد یخ استفاده نمایید.
۱۲- اگر پمپ پیستونی مدتهاست که راه اندازی نشده، به هیچ عنوان بصورت خشک میلنگ را نچرخانید که باعث آسیب به پکینگ ها نشود و همچنین با افزایش فشار ورودی به یک تا سه بار، جرم گرفتگی و چسبندگی احتمالی در سوپاپ ها را کاهش دهیم.

در این خصوص خواندن مقاله نقشه نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن و البته نصب بوستر پمپ خانگی برای شما مفید خواهد بود.

علت روغن ریزی پمپ کارواش
علت روغن ریزی پمپ کارواش

علت روغن ریزی پمپ کارواش

در صورت احساس بروز مشکل در کارکرد روغن ریزی پمپ کارواش و سختی آن در فعالیت، باید موارد زیر سریعا بررسی و تعمیر پمپ کارواش خانگی در صورت لزوم صورت گیرد:
۲) دمای زیاد و غیر مجاز آب ورودی: ممکن است دمای خود آب زیاد باشد و یا در مناطق گرم و در معرض نور آفتاب، دمای آب داخل شلنگ افزایش یابد. برای رفع این مشکل می بایست شلنگ را تا حد امکان در سایه قرار داد و از آب سرد استفاده نمود.
۳) کم بودن سطح مقطع دهانه ورودی آب به پمپ دستگاه کارواش خانگی: می بایست سایز دهانه متناسب با نوع دستگاه باشد.
۴) نفوذ هوا به لوله ها: در صورت اطمینان از نفوذ هوا به داخل لوله ها می بایست لوله ها به شکل و محکم متصل گردند.
در صورتی که عیب یابی کارواش خانگی ناموفق باقی ماند می توانید با کارشناسان شریف برای تعمیر پمپ واترجت ارتباط برقرار نمایید.

در این خصوص خواندن مقاله عیب یابی پمپ آب برای شما مفید است.

 انتخاب مدل پمپ

بدنه پمپ های تولید شده ما با آئین نامه ایمنی EN 292012 اروپا مطابقت می کند. شما پمپی را باید انتخاب کنید که با مقدار و فشار مایع مورد استفاده از نظر فنی مطابقت داشته باشد.

هنگام انتخاب پمپ دور در دقیقه پمپ و محرکه آن ، حجم مایع (دبی) و فشار مورد نیاز در نظر گرفته شود.

مشخصات فنی روی پمپ روی برچسب در کنار پمپ می باشد برای اطلاعات بیشتر با قسمت فنی می توانید تماس بگیرید.

در این خصوص حتما مقاله پمپ آب ساختمان را مطالعه کنید.

 نصب پمپ

برای اطمینان از کارکرد درست پمپ آب و حداکثر کارآیی، ما توصیه می کنیم قوانین عمومی نصب ماشین آلات را رعایت نمائید مانند محکم نصب شدن، نصب حفاظ روی قطعات متحرک کوپلینگ، نصب موتور و پمپ روی یک شاسی مورد اطمینان و افقی ، قدرت واقعی موتور با نیروی مورد نیاز کنترل شود(در موتورهای بنزینی معمولا نیروی اسمی با حقیقی فاصله زیاد دارد) برای حفظ سلامتی پمپ و کارآیی بهتر حتما از رگلاتور متناسب با پمپ استفاده نمائید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال روش های کاهش سروصدای پمپ آب هستید، مقاله صدا خفه کن پمپ آب را مطالعه کنید.

پمپ گراندفوس مهمترین تولید شرکت Grundfos دانمارک می باشد، شرکت گراندفوس که در سال 1945 توسط پاول دی جنسن و با هدف ساخت پمپ آب (Grundfos Water Pump) تاسیس شد، همواره با رویکرد تولید بهترین الکتروپمپ ها تا به امروز به کار خود ادامه داده است. شرکت گراندفوس به طور مستقیم و غیر مستقیم در 83 کشور جهان دارای شبکه فروش است و سالانه بالغ بر 16 میلیون پمپ را به این کشورها ارسال یا در آنها تولید می نماید که این وظیفه بر عهده حدود 20000 نفر کارمند می باشد.

پمپ آب داب جهت تامین آب در مصارف خانگی در مقیاس کوچک به کار می رود و شامل پمپ آب تک پروانه، جتی، دوپروانه، طبقاتی افقی و طبقاتی عمودی می باشد.

اگر به دنبال خرید پمپ آب لوارا هستید، حتما توضیحات زیر را تا انتها دنبال کنید. گروه مستر به عنوان بهترین نمایندگی پمپ لوارا در تهران، مناسب ترین قیمت پمپ آب خانگی ایتالیایی لوارا را به شما عرضه خواهد کرد.

منبع تحت فشار در حفظ فشار آب در سیستم آبرسانی، کاهش استهلاک پمپ آب و کاهش مصرف برق به شما کمک خواهد کرد.

 لوله مکش

برای پمپ های صنعتی و کارواش لوله مکش آب و کلیه اتصالات باید مساوی یا بزرگتر از ورودی پمپ آب باشد و با تفلن یا خمیر آب بندی به خوبی بسته شوند تا از هر گونه مکش هوا جلوگیری شود.

در مسیر مایع ورودی حتما باید فیلتری با ظرفیت حداقل5/2 برابر ظرفیت پمپ نصب شود حداکثر فشار منفی برای قسمت ورودی آب 3/0 بار می باشد که پمپ حداکثر از عمق 5/1 متر می تواند مکش کند.

وجود زانوئی یا شیر اضافی مانع رسیدن آب کافی به پمپ می شود حتی الامکان از مسیر مستقیم استفاده کنید.حبس شدن و مکش هوا در ورودی بزرگترین دشمن پمپ است.

در این خصوص خواندن مقاله چرا پمپ آب مکش ندارد و محاسبه ارتفاع پمپاژ را مطالعه کنید.

 لوله خروجی پمپ

اتصالات و لوله خروجی پمپ به رگلاتور حداقل باید مطابق خروجی پمپ آب باشد و گرنه فشار و دبی در پمپ متراکم و باعث صدمه به پمپ خواهد شد.

 راه اندازی پمپ

1-سطح روغن پمپ را کنترل کنید. سطح روغن باید در وسط شیشه روغن باشد.

2-آب بندی لوله های ورودی و خروجی پمپ را کنترل نمائید.

3-مطمئن شوید که مایع ورودی کافی است و فیلتر تمیز و سالم می باشد.

4- از وجود آب در ورودی پمپ اطمینان حاصل کنید. پمپ را نباید خشک راه اندازی کرد.

4-اگر پمپ و محرک با پولی کوبله شده اند، از سلامت تسمه و  مناسب بودن کشیدگی تسمه مطمئن شوید و گرنه پمپ به فشار مورد نیاز نمی رسد.

5-در ابتدای راه اندازی، پمپ باید به مدت یک دقیقه بدون فشار کار کند تا تمام قسمت های آن به خوبی روغن کاری شود.

6-مقتضی است که پمپ در حالتی که شیرهای آن باز است روشن شود تا هوا در داخل پمپ و لوله ها باقی نماند و به راحتی کار کند.

 درخلال کار

1-پمپ برای بیش از 5 دقیقه به صورت بای پس کار نکند.

2-پمپ هرگز بدون آب کار نکند.

3-کنترل کنید که دور موتور بیش از دور مجاز پمپ نباشد.

4-تمیزی فیلتر مایع ورودی را مرتباً کنترل کنید.

5-در موقع راه اندازی اولیه مقدار کمی آب از مانیفود و مکش خارج می شود که آن برای یکنواخت ماندن پکینگ ها می باشد.

 بعد از کار

بعد از پایان کار لازم است که برای مدت چند دقیقه سیستم، با آب تمیز کار کند تا کلیه مواد شیمیایی از آن خارج شود و با شستشوی قطعات داخلی پمپ، از فرسودگی آنها جلوگیری شود.

در محلهایی که خطر یخ زدگی وجود دارد در پایان کار از ضد یخ استفاده شود یا پمپ برای جلوگیری از یخ زدگی کاملاً از آب تخلیه شود.

 راه اندازی مجدد

در صورتی که از پمپ برای زمان زیادی استفاده نکرده اید، شفت (محور) را به صورت خشک (بدون آب) نچرخانید که این کار سبب صدمه دیدن پکینگ ها خواهد شد.

فشار آب ورودی را به یک تا سه بار افزایش دهید تا سوپاپ ها تحریک شوند، چون همیشه امکان جرم گرفتگی و چسبندگی در سوپاپ ها وجود دارد هر گونه راه اندازی و کار کرد خشک پمپ باعث صدمه به پکینگ ها خواهد شد.

 روغن

اولین تعویض روغن بوستر پمپ آب بعد از 50 ساعت کار است و در مراحل بعدی روغن را بعد از 500 ساعت کار و یا سه ماه یکبار تعویض نمائید.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله نحوه تعویض روغن پمپ کف کش مطالعه شود.

در صورت ریختن روغن به اطراف پمپ آن را تمیز کنید تا نشت های احتمالی مشخص شود.

مواقعی که پمپ در محیط کاری مرطوب و یا شرایط کار سخت کار می کند روغن زودتر تعویض شود.

توجه: این پمپ برای کار به صورت مکش برای پر کردن تانکر نمی باشد استفاده از پر کن هیدرولیکی برای پر کردن تانک با نازل مناسب، کار را به صورت بهینه و سریع تر انجام می دهد. پمپ با فشار بالاتر از قید شده در پلاک (فشار مجاز) کار نکند. در صورتی که نازل کوچکتر از اندازه مناسب (با در نظر گرفتن جدول دبی و فشار پمپ) باشد نمی توان اجازه داد پمپ با فشار بیش از حد مجاز کار کند و جریان اضافی بای پس خواهد شد. توصیه می شود نازل و پمپ از روی جدول مناسب انتخاب شوند.

در حالتی که نازل بیش از حد بزرگ است پمپ به فشار دلخواه نمی رسد و همزمان با بستن شیر خروجی (لانس) شاهد فشار بیش از حد خواهیم بود.

احتیاط: مهره قفلی را پس از تنظیم با یک قطره رنگ قرمز لاک و مهر کنید تا افراد متفرقه آنرا بدون اجازه دستکاری نکند.

در صورت کم بودن، روغن موتور 30 اضافه نمائید.

 پیشنهاد مطالعه: متناسب با موضوع این مقاله، خواندن مقاله نحوه تعویض روغن پمپ کف کش پیشنهاد می شود. همچنین اگر به پمپ کف کش احتیاج دارید، برای دریافت مشاوره رایگان می توانید با ما تماس بگیرید.

NOZZLE                                                                Nozzle  selection

Flow rate in GPM at the indicated pressures

hole

MEG

340

bar

310

bar

280

bar

250

bar

220

bar

200

bar

180

bar

160

bar

150

bar

140

bar

130

bar

120

bar

110

bar

100

bar

90

bar

80

bar

70

bar

60

bar

50

bar

40

bar

30

bar

20

bar

Ø mm

5000

psi

4560

psi

4060

psi

3625

psi

3190

psi

2900

psi

2610

psi

2320

psi

2175

psi

2030

psi

1885

psi

1740

psi

1595

psi

1450

psi

1305

psi

1160

psi

1015

psi

870

psi

725

psi

580

psi

435

psi

290

psi

2,72

2,48

2,24

2,01

1,77

1,69

1,58

1,50

1,45

1,40

1,35

1,29

1,24

1,19

1,11

1,06

0,98

0,92

0,84

0,74

0,66

0,53

0,9

..02

4,12

3,75

3,38

3,01

2,64

2,53

2,43

2,30

2,19

2,11

2,03

1,95

1,90

1,80

1,66

1,61

1,50

1,40

1,27

1,14

0,98

0,82

1,09

..03

4,38

4,07

3,75

3,43

3,17

3,01

2,88

2,75

2,61

2,53

2,43

2,32

2,22

2,14

2,03

1,93

1,77

1,64

1,48

1,35

1,16

0,95

1,15

..035

4,46

4,28

4,09

3,91

3,72

3,48

3,27

3,14

3,04

2,93

2,82

2,72

2,59

2,48

2,35

2,22

2,06

1,93

1,74

1,56

1,37

1,11

1,19

04

4,80

4,59

4,38

4,17

3,96

3,80

3,48

3,33

3,30

3,12

3,06

2,96

2,80

2,69

2,53

2,38

2,22

2,06

1,87

1,69

1,45

1,19

1,27

..045

5,52

5,25

4,99

4,73

4,46

4,20

3,99

3,78

3,64

3,54

3,41

3,19

3,09

2,98

2,82

2,64

2,48

2,30

2,11

1,87

1,64

1,32

1,35

..05

5,97

5,70

5,44

5,17

4,91

4,62

4,33

4,14

4,01

3,88

3,72

3,56

3,43

3,27

3,12

2,93

2,72

2,53

2,30

2,06

1,80

1,48

1,4

..055

6,55

6,26

5,97

5,68

5,39

5,07

4,75

4,54

4,38

4,22

4,09

3,93

3,75

3,59

3,38

3,19

2,98

2,75

2,53

2,27

1,95

1,58

1,47

..06

7,08

6,76

6,44

6,12

5,81

5,46

5,12

4,91

4,75

4,59

4,41

4,25

4,09

3,88

3,70

3,48

3,25

2,98

2,75

2,46

2,11

1,74

1,52

..065

7,63

7,29

6,94

6,60

6,26

5,89

5,62

5,31

5,10

4,94

4,75

4,57

4,38

4,17

3,96

3,72

3,48

3,22

2,96

2,64

2,27

1,87

1,6

..07

8,16

7,79

7,42

7,05

6,68

6,28

5,97

5,65

5,46

5,28

5,07

4,88

4,67

4,46

4,25

4,01

3,75

3,46

3,17

2,82

2,46

2,01

1,65

..075

8,71

8,32

7,92

7,52

7,13

6,71

6,28

6,02

5,81

5,62

5,41

5,20

4,99

4,75

4,51

4,25

2,93

3,70

3,35

2,98

2,59

2,11

1,7

..08

9,35

8,87

8,40

7,92

7,44

7,13

6,73

6,34

6,18

5,94

5,73

5,52

5,28

5,04

4,78

4,51

4,22

3,91

3,56

3,19

2,75

2,24

1,75

..085

9,69

9,27

8,84

8,42

8,00

7,52

7,05

6,73

6,52

6,31

6,07

5,83

5,60

5,33

5,07

4,75

4,49

4,14

3,78

3,38

2,93

2,40

1,8

..09

10,11

9,66

9,21

8,76

8,32

7,92

7,52

7,10

6,86

6,84

6,52

6,28

5,99

5,73

5,28

5,12

4,78

4,44

4,07

3,54

3,14

2,56

1,85

..095

10,90

10,40

9,90

9,40

8,90

8,40

7,87

7,52

7,26

7,02

6,76

6,49

6,23

5,94

5,65

5,31

4,99

4,59

4,22

3,75

3,25

2,64

1,9

..10

 نگهداری پمپ:

برای بیرون آوردن و جا زدن سر سیلندر از چکش لاستیکی استفاده کنید.

برای سفت کردن پیچهای سر سیلندر از آچار تر کمتر استفاده کنید.

در صورت بازدید و یا تعویض سوپاپ ها، اورینگ های مربوطه را تعویض کرده و درپوش سوپاپ را با فشار N.M 70 با  ترکمتر محکم کنید.

در صورت تعویض پکینگ ها در موقع جا زدن مجدد تمامی آنها را به روغن آغشته کنید تا دچار آسیب دیدگی نشود.

در زمان تعویض سرامیک ها اورینگ  مربوطه را به روغن آغشته کنید و برای جلوگیری از باز شدن در اثر ارتعاش پیچ روی پیستون را ابتدا به چسب(لاکتیت 270) آغشته سپس با تر کمتر با فشارهای زیر محکم کنید.

C35  10N.M

C37, C146, C220  40 N.M

TORQUE SETTINGS FOR CHECK VALVES CAPS

Loctite243(Blue)

TORQUE

TOOL SIZE

 SERIES

×

70Nm  52lbft

22

WEL-WELS-WE-WES-WSG

×

50Nm  37lbft

14

HG

×

50Nm  37lbft

14

WJL-WJC-WJS-WJH-WJG

×

70Nm  52lbft

22

WML-WMS-WMH-WMG

×

120Nm  89lbft

24

TW-TWS-TWSG-KWE-TT-KT

 

70Nm  52lbft

22

TML-TMS-TMH-TMG-TTV-KTV

×

200Nm  148lbft

30

KK

 

100Nm  74lbft

30

KKV bolts

×

70Nm  52lbft

10

HD(M12)

برای باز و بسته کردن سر سوپاپ ها از بکس شش پر استفاده کنید برای جا زدن سر سیلندر میلنگ را بگردانید تا پیستون وسط به حداکثر طول برسد و بعد از آغشته نمودن سرامیکها به روغن سر سیلندر را جا بزنید.

قبل از شروع به کار در پوش روغن با  گیج روغن دارای سوراخ هوا تعویض شود.

 نکات ایمنی

پمپ بایستی توسط تکنیسین آزموده نصب و راه اندازی شود و همه نکات ایمنی نظیر پوشاندن قطعات متحرک، قطع کامل از برق رعایت شود . پیچ در پوش سوپاپ فشار سر سیلندر ممکن است در اثر فشار ناگهانی به بیرون پرتاب شود.

 دقت کنید!!!!

1-انرژی زیاد آب تحت فشار، می تواند موجب صدمه جدی شود.

2-حد مجاز فشار شیلنگ و سایر قطعات تحت فشار رعایت گردد.

3-لانس شستشو را با هر دو دست بگیرید و به آرامی باز و بسته کنید.

4-کودکان را از محوطه کار و پمپ دور نگهدارید.

5-مطمئن شوید پمپ در محل محکمی نصب شده است.

6-آب تحت فشار را به طرف انسانها و حیوانات نگیرید.فاصله سطح مورد شستشو تا نازل حدود 75 سانتی متر باشد.

7-از شستشوی تحت فشار برای سطوحی که آزبست دارند استفاده نشود.

8-مقررات محیط زیست در مورد آبهای حاصل از شستشو رعایت شود.

9-پمپ نبایستی توسط کودکان و افراد بدون آموزش به کار برده شود.

 نگهداری

در صورت یخ زدگی قطعات داخلی، پمپ صدمه خواهد دید بنابراین برای نگهداری در حالتی که امکان یخ زدگی وجود دارد پمپ بایدکاملا تخلیه شود یا از مایع ضد یخ استفاده گردد.

در پوش روغن اولیه (2 روی شکل) را با در پوش روغن زرد رنگ دارای سوراخ هوا تعویض کنید. سطح روغن را در حالیکه پمپ خاموش است کنترل شود.فیلتر آب ورودی به طور دائم بازدید و تمیز شود.

راهنمای نصب و نگهداری پمپ های پیستونی برتولینی

1-پلاک مشخصات

2-درب هواکش روغن و گیج سطح روغن

3-میل لنگ

4-خروجی پمپ

5-ورودی پمپ

6-درپوش سوپاپ مکش

7-سرسیلندر

8-درپوش سوپاپ فشار

 انتخاب پمپ

این پمپ شامل استاندارد EN 29201,2  به منظور اتصال مستقیم یا با واسطه به الکتروموتور بنزینی یا هیدروموتور می باشد، نصب درست، کارکردی ساده را تضمین می کند.

90 درصد خرابی ناگهانی پمپ نتیجه ی موارد زیر می باشد:

-کوپلینگ اشتباه

-مدار ورودی آب به پمپ ناقص است.

-کیفیت پایین و تنظیم نبودن شیر رگلاتور(شیر بی باری unloader) می باشد.

 کوپله پمپ و موتور:

برای آنکه روغن کاری در داخل پمپ کامل شود. بایستی میل لنگ پمپ در حالت کار افقی باشد. شاسی که پمپ و موتور روی آن سوار می شود. به اندازه کافی قوی باشد و روی محل محکمی نصب شود.

همه استانداردهای نصب برقی الکتروموتور باید رعایت شود، در مورد کوپله با موتور بنزینی دقت شود میل لنگ ها، هم محور باشد و اندازه خار کنترل شود. فلنچ اتصال پمپ و محل پیچ ها روی موتور کاملاً روبروی هم باشند و پیچ ها به راحتی در جای خود قرار می گیرند.

در صورتی که کوپله با پولی و تسمه است:

-پولی ها روی محورها شل نباشد.

-پولی ها کاملا با هم میزان و در یک صفحه قرار گرفته باشند.

-تسمه به اندازه سفت شود، فشار بیش از حد موجب فرسودگی بلبرینگ ها می شود.

 شیر بی باری

شیر بی باری(Unloader  valve) یک شیر تنظیم فشار بوده و دارای امکان کار در حالت بی باری برای مواقع بسته شدن راه خروجی (توقف عملیات شستشو) است خلاص کار کردن پمپ در حالت بسته بودن خروجی به طور خودکار موجب سبک کار کردن پمپ و مصرف کمتر برق د رزمان بسته بودن شیر لانس می شود.

حداکثر زمان بسته بودن شیر لانس و کار پمپ در حالت بی باری(فشار کم) پنج دقیقه است. در این حالت آب خروجی به بای پس (bypass) و از آنجا به ورودی پمپ می رود که با چرخش سریع و گرم شدن آن در زمان بیش از پنج دقیقه باعث صدمه به پمپ خواهد شد.

 تنظیم فشار و  آزمایش رگلاتور

برای تنظیم فشار بهتر است دو فشار سنج، اولی روی سر سیلندر پمپ و دومی بعد از خروجی شیر تنظیم فشار نصب شود.

راهنمای نصب و نگهداری پمپ های پیستونی برتولینی

1- کلاهک شیر را بردارید و با آچار آلن پیچ تنظیم(2) را شل کنید تا کاملا فنر آزاد شود.

2- پیچ بلند شش گوش(3) را با دست تا آخر روی مهره (4) محکم کنید.

3- در حالیکه شیر لانس کاملا باز است پمپ را راه اندازی کنید تا جریان مداوم و یکنواخت آب از نازل پدیدار شود.

4- در حالت باز بودن شیر لانس، پیچ تنظیم(2) را در جهت عقربه ساعت به آرامی محکم کنید و به عقربه فشار سنج که به آهستگی بالا می آید دقت کنید. هنگامیکه فشار حداکثر به 50 درصد رسید، شیر لانس را رها کنید (ببندید). در این هنگام فشار سنج(الف) حدود 5 بار را نشان می دهد و فشار سنج(ب) نباید بیش از 15% فشار در حالت باز بودن لانس باشد. این اختلاف فشار، کار کرد مناسب شیر را نشان می دهد.

5- دو تا سه بار شیر لانس را باز و بسته کنید تا اطمینان حاصل شود فشار سنج (ب) یکنواخت است.

6- با محکم کردن بیشتر پیچ(2) فشار را به حداکثر لازم برسانید و مراحل 4 و 5 را تکرار کنید.

پس از پایان کار و خاموش کردن پمپ بار دیگر شیر لانس را باز کنید تا فشار از شلنگ تخلیه شود. در صورتیکه حجم پمپ(دبی) و نازل مناسب باشند در فشار مطلوب در بای پس جریان نخواهیم داشت.

در حالیکه نازل بسیار کوچکتر از اندازه مناسب(با در نظر گرفتن جدول دبی و فشار پمپ) باشد نمی توان اجازه داد پمپ با فشار بیش از حد مجاز کار کند و جریان اضافی بای پس خواهد شد.

توصیه می شود نازل و پمپ از روی جدول مناسب انتخاب شوند. در حالیکه نازل بیش از حد بزرگتر است پمپ فشار دلخواه نمی رسد و همزمان با بستن شیر خروجی(لانس) شاهد فشار بیش از حد خواهیم بود.

احتیاط:پنج تنظیم (2) را پس از تنظیم با یک قطره چسب مخصوص لاک و مهر کنید تا افراد متفرقه آن را بدون اجازه دستکاری نکنند.

مشکل

علت

روش تعمیر

در حالیکه لانس بسته است شیر رگلاتور بطور مکرر باز و بسته می شود.

لانس یا شلنگ های آن نشت دارد شیر و لانس فرسوده شده است.

لانس را تعویض کنید وهمه اتصالات بازدید شود.

مغزی رگلاتور نشت داد

اورینگ آن فرسوده است.

لوازم آب بندی مغزی تعویض و سطوح بدنه مغزی بازدید شود.

در حالت کار عادی (فشار کار) قسمتی از آب به بای پس می رود.

اندازه نازل کوچک است یا شیر بای پس فرسوده است.

نازل و پمپ مناسب انتخاب شود مغزی بای پس را تعویض کنید.

با بستن شیر لانس، فشار سنج فشار زیاد نشان می دهد(پرش دارد)

شیر بیش از اندازه تنظیم شده است.شیر رگلاتور کثیف است.

شیر رگلاتور را در حالت صحیح تنظیم کنید داخل شیر را از رسوبات تمیز کنید پس از گریسکاری قطعات مجدد آنها را سوار کنید.

عملکرد صحیح رگلاتور باعث دوام پمپ است. تعمیر و تنظیمم آن توسط متخصص کار آزموده انجام شود.

راهنمای عیب یابی

مشکل

علت

روش تعمیر

1-پمپ بطور عادی کار می کند، اما به فشار نمی رسد.

-مکش هوا ورودی

-چسبیدن سوپاپ(گیر کردن)

-نشیمن پیستونک رگلاتور خراب است و نازل فرسوده است یا بزرگتر از مناسب اندازه می باشد لوازم آب بندی پیستون فرسوده اند.

-لوله های ورودی و مکش پمپ کنترل و  هواگیری شود.

-با تحریک آزاد گردد.

-در صورت نیاز تعویض شود.

2-فشار یکنواخت نیست.

-سوپاپ و اروینگ سوپاپها فرسوده اند.

-سوپاپ ها گیر دارند.

-پمپ هوا می مکد.

-لوازم آب بندی پیستون فرسوده اند.

-در صورت نیاز تعویض شود.

سوپاپ ها را تمیز و مجدداً نصب کنید.

ورودی و کلیه اتصالات آنرا کنترل کنید.

در صورت نیاز تعویض شود.

3-فشار پمپ به مرور زمان کم می شود.

-فرسودگی و گشاد شدن نازل

-فرسودگی سوپاپ ها

-گیر کردن و چسبندگی در سوپاپ ها

-نشیمن پیستونک شیر رگلاتور خراب است.

-لوازم آب بندی پیستون فرسوده اند.

-در صورت نیاز تعویض شود.

-در صورت نیاز تعویض شود.

-سوپاپ ها را تمیز و مجدداً نصب کنید.

-در صورت نیاز تعویض شود.

-در صورت نیاز تعویض شود.

4-پمپ با صدا کار می کند.

-وجود هوا در مکش (ورودی پمپ)

-شکستگی یا ضعیف بودن فنر در سوپاپ مکش یا فشار.

-وجود آشغال و کثیف بودن سوپاپ ها

-فرسودگی بلبرینگ ها

-درجه حرارت بالای آب(مایع)

-لوله های پمپ(ورودی)  و اتصالات آن کنترل شود.

-در صورت نیاز تعویض شود.

-تمیز کردن و نصب کردن مجدد سوپاپ ها

-در صورت نیاز تعویض شود.

-حداکثر درجه آب 55 درجه سانتیگراد رعایت شود.

5-مخلوط کردن آب و روغن

-کاسه نمدهای میل پیستون فرسوده اند.

-وجود رطوبت بیش از حد در هوا

-فرسودگی لوازم آب بندی پیستون

-در صورت نیاز تعویض شود.

-روغن را تعویض کنید و در شرایط رطوبت بالا تعویض روغن در فواصل کمتری صورت گیرد.

-در صورت نیاز تعویض شود.

6-ریزش آب از زیر سرسیلندر

-فرسودگی لوازم آب بندی پیستون

-فرسودگی یاتاقانهای میل پیستون

-در صورت نیاز تعویض شود.

-در صورت نیاز تعویض شود.

7-ریزش روغن

-فرسودگی کاسه نمد میل لنگ

-در صورت نیاز تعویض شود.

پمپ

فشار(bar)

دبی

(Lit/min)

توان مصرفی

(HP)

دور

(R.P.M)

TML1520B

200

15

5/7

1450

TML2020B

200

20

10

1450

TML2015B

150

20

5/4

1450

WML1515

150

15

5/5

1450

WBL1111

110

11

5/3

1450

WSG799

130

11

5/4

3000

WBG1630

110

4/11

5

3450

WBG2025

140

5/9

5

3450

KTV3015

300

15

10

1450

KTV3021

300

21

15

1450

KKV1636

160

36

15

1450

HDK5048

350

18

18

1450

RAL1840H

400

18

20

1450

RAL1846

460

18

4/21

1450

TMG3545

240

17

14

3450

C35

50

30

4

450

C75

50

68

7/8

550

C146p

70

146

28

550

C220

50

220

28

550

CK120

70

115

21

550

CC2233

150

125

48

1450

CK1525

105

95

27

1450

C1258

80

220

5/45

900

 

 

6 comments

  1. یزدان حسین پناهی

    سلام میزان روغن موتور دستگاه سمپاش فرغونی چقدر میباشد ممنون میشم جواب بدین

    1. موتور این سمپاش ۴ زمانه بنزینی است و مصرف سوختش بنزین میباشد. برای آماده سازی این سمپاش علاوه بر بنزین باید داخله مخزن روغن موتور که حجم آن ۵۰۰ سی سی است، روغن ۴۰ قوطی ریخته شود. و یک لیتر روغن ۴۰ داخل پمپ ریخته شود.

  2. صادقی

    سلام من سمپاش برقی رینهو پاور مدل 906E خریدم و تازه بدستم رسیده توی دفترچه راهنما چیزی از روغن ننوشته نمیدونم روغن داره یا نه ؟ آیا میتونم شروع به استفاده کنم یا باید روغن بریزم ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید . متشکرم

    1. سلام دوست گرامی اگر گیرپاژ نکرده میتونید روغن رو اضافه کنید و کار کنید باهاش ولی اگر گیرپاژ کرده باید بدید تعمیر بشه

  3. اتابک

    سلام
    من تازه پمپ سمپاش زنبه ای برقی خریدم ولی حواسم نبود نیم ساعت بدون روغن کار کرد
    چیکار باید بکنم؟

    1. سلام دوست گرامی اگر گیرپاژ نکرده میتونید روغن رو اضافه کنید و کار کنید باهاش ولی اگر گیرپاژ کرده باید بدید تعمیر بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین