سیال لزج چیست

برای پمپاژ سیالات لزج حتما به یک پمپ مناسب احتیاج خواهید داشت. به این منظور قبل از هری چیز باید از مفاهیم سیال لزج چیست و جریان ویسکوز چیست اطلاع داشته باشد. در این مقاله به شما کمک خواهم کرد.

برای دریافت مشاوره رایگان خرید پمپ آب مناسب با بهترین مرکز پخش پمپ آب تهران تماس بگیرید. 02133997522 | 02133997661 | 09121882140

سیال لزج چیست
سیال لزج چیست

سیال لزج چیست

در پاسخ به این سوال که سیال لزج چیست باید بگوییم، ویسکوزیته یا گرانروی یا لزجی یک سیال به مفهوم مقاومت آن در برابر جاری شدن می باشد. ویسکوزیته معمولا با واحد سانتی استوکس (cSt) سنجیده می شود.

ویسکوزیته آب برابر یک و ویسکوزیته روغن های خوراکی معمولا بین 10 تا 100 می باشد. پمپ آب سانتریفوژ قادر به جابجایی سیالاتی با ویسکوزیته کمتر از 500 سانتی استوکس می باشند. از آنجا که منحنی های عملکرد ارائه شده برای پمپ آب مربوط به تست آن ها با آب می باشد در صورت پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا این منحنی ها باید تصحیح شود. بدین منظور غالبا از منحنی های تجربی موسسه HI استفاده می شود. نحوه استفاده از منحنی ها در مثال زیر تشریح شده است.

سیال لزج و غیر لزج

با توجه به گفته های بالا در رابطه با سیال لزج، اکنون به تفاوت سیالات لزج و غیر لزج پی برده ایم. سیال لزج نسبت به سیال غیر لزج مقاومت بیشتری در جاری شدن دارد.

مثال :

هد و دبی مورد نیاز برای پمپاژ سیالی با پمپ آب با ویسکوزیته 220 سانتی استوکس به ترتیب 92 متر و 125 متر مکعب در ساعت می باشد. پمپ آب مناسب برای این منظور را انتخاب نمایید.

منحنی تصحیح ویسکوزیته

ابتدا دبی مورد نظر را بر روی محور افقی مشخص کرده و خطی عمود رسم می شود تا خط مورب مربوط به هد (خط 4/91 متر) را قطع نماید. از این نقطه بطور افقی خطی رسم می شود تا خط مورب مربوط به ویسکوزیته (خط 220 سانتی استوکس) را قطع کند. از این نقطه خطی عمودی به سمت بالا کشیده می شود تا منحنی های قسمت بالایی را قطع نماید. اعداد بدست آمده به این ترتیب می باشد :

96/0= ضریب تصحیح دبی : (CQ)

92/0= ضریب تصحیح هد در نقطه بهترین راندمان : (CH)

67/0= ضریب تصحیح راندمان : (Cƞ)

هد و دبی مربوط به آب با تقسیم مقادیر مربوط به سیال لزج بر ضرائب بدست آمده تعیین می شود:

پمپ آب
فورمول ویسکوزیته

که در عبارت فوق ρ مقدار چگالی نسبی سیال می باشد. در صورتیکه چگالی نسبی سیال2/1 باشد، مقدار توان مصرفی عبارت خواهد بود با :

چگالی نسبی سیال

 

منحنی تصحیح ویسکوزیته

پمپاژ سیالات لزج

حال که با سیال لزج و تفاوت ان با سیالات غیر لزج آنشا شدیم زمان ان رسیده است که با پمپاژ سیالات لزج اشنا شویم.

پمپاژ سیالات لزج همواره در صنایع مختلف مورد توجه بوده است. یکی از صنایعی که از پمپ ها به وفور استفاده می شود، صنایع نفت و پترو شیمی است.

با تغییر نوع سیال با توجه به نیاز آن صنعت خاص، منحنی پمپ نسبت به پمپاژ آب تغییر یافته و عملکرد متفاوتی از پمپ مشاهده می گردد.

لذا در این تحقیق به بررسی عددی تاثیر الزجت سیال بر عملکرد پمپ گریز از مرکز پرداخته می شود. در این بررسی لزجت سیالات متفاوت بوده و سایر مشخصات هندسی پمپ و هیدرودینامیکی سیال در تمامی حالات یکسان در نظر گرفته شده است. برای شبیه سازی عددی از نرم افزار سی اف ایکس استفاده شده و جریان متلاطم داخل پروانه و حلزونی با مدل توربولانسی کا امگا اس اس تی حل می گردد.

تحلیل جریان در پروانه و حلزونی به طور مجزا در شرایط پایا شبیه سازی گردیده و جریان در نواحی ساکن و دورانی، توسط رابط روتور ایستا به یکدیگر کوپل شده است.

به منظور اعتبارسنجی نتایج، داده های عددی با نتایج تجربی حاصل از تست پمپ، مقایسه شده اند. نتایج حاصل، نشانگر کاهش هد و راندمان پمپ با افزایش لزجت سیال می باشد.

همچنین به منظور تعیین میزان وابستگی هد به لزجت سیال، تابعی دو متغیره برای هد پمپ بر حسب دبی و لزجت برازش شده است.

واحد لزجت دینامیکی چیست

حال یسکی از سوالاتی که ممکن است ذهن شما عزیزان را به خود درگیر کرده باشد این است که واحد لزجت دینامیکی چیست، برای پاسخ به این سوال باید یگوییم واحد لزجت دینامیکی برابر با m2s-1 می باشد. لزجت یا ویسکوزیته یکی از مهمترین پارامترهایی است که خواص سیال را بیان می‌کند و از آن در اکثر مسائل مکانیک سیالات استفاده می‌شود.

جریان لزج چیست

همانطور که بالا تر گفته شد، جریان لزج مقدار مقاومت سیال در برابر جریان پیدا کردن می باشد و در پاسخ به سوال جریان لزج چیست باید بگوییم جریان لزج مقدار مقاومت سیال در جریان یافتن می باشد.

سیال ویسکوز چیست

در پاسخ به سوال سیال ویسکوز چیست باید بگوییم، ویسکوزیته یا لزجت یک سیال میزان مقاومت آن را در مقابل جاری شدن بیان می‌کند. زمانی که جسمی درون یک سیال به حرکت در می‌آید، سیال اطراف این جسم در مقابل حرکت مقاومت نشان می‌دهد به طوری که سرعت لایه‌های مختلف سیال اطراف این جسم، متفاوت است.

فروش پمپ سیالات لزج

شرکت مستر یکی از بزرگترین مراکز فروش پمپ سیالات لزج می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید پمپ سیالات لزج با یکی از شماره تلفن های کارشناسان حرفه ای ما در زمینه ی فروش پمپ سیالات لزج تماس بگیرید. 021-33997522 | 021-33997661

گروه صنعتی و بازرگانی مستر در سال 1380 تاسیس شد و در زمینه تولید، واردات و فروش تکنولو‍‍ژی های مدرن کنترل، هدایت و بهینه سازی شبکه ­های آبرسانی، تاسیساتی، عمرانی و کشاورزی فعالیت می کند.

سوالات متداول

سیال لزج چه نوع سیالی می باشد؟

سیال لزج بهسیالی که در برابر جریان یافتن مقاومت میکند میگویند، در رابطه با سیال لزج و نحوه پمپاژ آن داخل مقاله به صورت جامع بحث کرده ایم.

تفاوت سیال لزج و غیر لزج چیست؟

سیال لزج نسبت به سیال غیر لزج مقاومت بیشتری در جریان یافتن دارد. داخل مقاله تفاوت سیال لزج و غیر لزج را مورد بررسی قرار داده ایم.

مرکز فروش پمپ سیالات لزج کجاست؟

فروشگاه مستر مرکز فروش پمپ سیالات لزج در تهران می باشد، تلفن های تماس: 021-33997522 | 021-33997661

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین