پمپ شناور

انواع دسته بندی های پمپ آب شناور به همراه توضیحات فنی در ذیل قابل مشاهده و بررسی است.

اگر به دنبال خرید پمپ شناور هستید، قطعا توضیحات زیر می توانید به شما کمک کند. ما بهترین قیمت پمپ آب شناور را به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

پیشنهاد ویژه:

submersible pump چیست

پمپ submersible یا همان پمپ آب شناور در گروه پمپ های غرق آبی قرار دارد و جهت افزایش فشار آب به کار می رود. این گونه پمپ ها به دلیل صرفه جویی در انرژی، پایین بودن هزینه های راه اندازی و نگهداری و عدم نیاز به فونداسیون گزینه ی مناسبی جهت استفاده می باشند. این پمپ آب از نظر نوع کارکرد معمولا به صورت 2900 دور می باشد.

پمپ آب شناور دستگاهی است که شامل یک پمپ و یک موتور بوده و هر یک به قسمت دیگر متصل است و طراحی آن به گونه ای است که نصب الکتروموتور و پمپ بسیار آسان است.

پمپ شناور چیست
پمپ شناور چیست

پمپ شناور چیست

پمپ شناور از جمله پمپ های آب داری به حساب می آید که به دو صورت یک پارچه یا دو تکه در بازار ارائه می شود موتور پمپ شناور در پمپ شناور یکپارچه و همچنین پمپ شناور ۲ پارچه در پایین نصب می گردد تا به وسیله آن خنک شود. در ادامه قرار است با یکدیگر با انواع پمپ شناور و همچنین کاربرد آنها آشنا شویم.

انواع پمپ شناور

در این بخش برای شما اصلاً انواع پمپ شناور را مورد بررسی قرار داده ایم که متناسب با هر نوع از این پمپ شناور ها قیمت و کارایی آنها متفاوت بوده و کاربرد متنوعی دارند. پمپ شناور چاه عمیق پمپ شناور چاه عمیق دارای ساختار دو لایه می باشد که در بازار با نام پمپ های شناور شناخته می شود کپی شناور چاه عمیق را معمولاً برای آبیاری بخش های عمیق زمین استفاده می کنند.

پمپ شناور فاضلاب و تخلیه پمپ شناور و فاضلاب و تخلیه معمولاً با نام پمپ لجن کش در بازار شناخته می شود که وظیفه آنها تخلیه می باشد که معمولاً در فاضلاب ها از آنها استفاده می شود.

آخرین نوع از انواع پمپ شناور پمپ شناور تخلیه می باشد که همان پمپ کف کش می باشند گروه صنعتی شرکت مستر بزرگترین وارد کننده پمپ شناور آب و تامین کننده الکترو پمپ شناور با برندهای معتبر داخلی مانند پنتاکس لورا پمپیران و برندهای خارجی مانند پمپ شناور ایتالیایی و پمپ شناور استریم می باشد.

نصب پمپ شناور
نصب پمپ شناور

برندهای معروف پمپ آب شناور

در ادامه به معرفی برندهای معروف پمپ آب شناور خواهیم پرداخت.

  • پمپ آب ابارا
  • پمپ آب پنتاکس
  • پمپ آب داب
  • پمپ آب پمپیران
  • پمپ آب لوارا

شرکت پمپ آب ابارا

پمپ آب ابارا توسط شرکت EBARA ژاپن با استفاده از تجربه و روشهای مدیریتی خاص ژاپنی ها و تکنولوژی و دقت ایتالیایی، تولید و عرضه می گردد.

ابارا یکی از بزرگترین برندهای تولید پمپ آب در جهان است که می کوشد تا محصولات خود را با بهترین کیفیت و کارایی تولید نماید. محصولات این شرکت در گروه های متعددی از جمله خانگی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، آبیاری و فاضلاب قرار می گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت کاتالوگ وارد صفحه پمپ آب ابارا شوید.

نصب پمپ شناور

برای نصب و نگهداری پمپ شناور ابتدا باید با اجزای این نوع پمپ ها آشنا باشیم و کاربرد هر کدام را به صورت جداگانه بدانیم تا بتوانیم پمپ شناور را به خوبی نصب کرده و از آن استفاده کنیم یکی از اصلی ترین اجزای پمپ شناور الکتروموتور پمپ می باشد که در داخل چاه قرار گرفته و آن را با آب پر می نماید لازم به ذکر است در پمپ شناور دینام با آب خنک می شود و باید حتما در هنگام نصب پمپ شناور در نصب الکتروموتور دقت لازم را داشته باشید چرا که اگر الکتروموتور پمپ شناور به خوبی نصب نشود دینام خون کن شده و در نتیجه پمپ کارایی نخواهد داشت.

نکات مهم نصب پمپ شناور
نکات مهم نصب پمپ شناور

نکات مهم نصب پمپ شناور

از جمله نکاتی که در نصب و نگهداری پمپ شناور باید در نظر داشته باشید عبارتند از:
الکتروموتور پمپ شناور باید به صورت عمودی نصب گردد یعنی در صورت انبار کردن آن به صورت ۹۰ درجه چرخانده شود لازم به ذکر است اگر مدت زیادی است که الکتروموتور پمپ شناور شما انبار شده است پیشنهاد می کنیم با یک چکش پلاستیکی به آرامی به بدن آن ضربه بزنید تا مقدار رسوبات ایجاد شده از پمپ شناور آزاد گردد. یکی دیگر از نکاتی که در نصب پمپ شناور باید رعایت شود این است که برای بررسی کارکرد الکتروپمپ شناور بهتر است حتماً در ابتدای چاه یک فشار سنج نصب کنید تا مقدار فشار آب وارد شده بر چاه را اندازه گیری کرده و کارکرد الکتروپمپ شناور را به خوبی نمایش دهد.

مزایای پمپ شناور
مزایای پمپ شناور

مزایای پمپ شناور

همانطور که بالاتر نیز گفته شد یکی از مزایای اصلی پمپ شناور راندمان بالای این نوع پمپ ها می باشد همچنین پمپ شناور کمترین مصرف انرژی را دارد و و برخلاف پمپ های دیگر نیاز به هواگیری ندارد. می توان گفت پمپ شناور مناسب ترین گزینه برای کار دائم و عدم افزایش حرارت محیط اطراف می باشد.

اجزای پمپ شناور
اجزای پمپ شناور

اجزای پمپ شناور

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید اجزای پمپ شناور تکیه گاه، جداکننده، پروانه، پوشش های میانی و پوشش محافظ کابل، رینگ های ضد سایش و مهره قفل کننده پروانه ها می باشد.
هر کدام از اجزای پمپ شناور وظیفه انجام یک کار را داشته و در صورت بروز مشکل در هر یک از اجزای پمپ شناور می توانید با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید تا کارشناسان ما در شرکت مستر در کمتر از چند دقیقه مشکل ایجاد شده را برطرف نمایند.

کاربرد پمپ آب شناور

این پمپ ها قابلیت تامین آب در سطح خانگی و صنعتی را دارند و در مواردی مانند سیستم های تحت فشار، پمپاژ آب در حال اجرا و زمین های زراعی و کشاورزی قابل استفاده هستند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال پمپ آب برای چاه هستید، حتما مقاله مکش آب از چاه را مطالعه کنید.

نحوه نصب پمپ آب شناور

نصب پمپ آب شناور بسته به نیاز کاربر، به دو صورت افقی و عمودی انجام می گردد. نصب این پمپ ها به صورت افقی در صورتی انجام می پذیرد که محدودیت ارتفاع وجود داشته باشد.

مزیت های پمپ آب شناور

  • پمپ های آب شناور کاملا ضد آب هستند بنابراین خطر نشت و تماس الکتریکی را از بین می برند
  • برخلاف سایر پمپ ها، در پمپ آب شناور، قبل از عملیات پمپاژ، نیازی به پرکردن منبع آب نمی باشد که این مورد نه تنها باعث صرفه جویی می گردد بلکه خطرات را حد زیادی کاهش می دهد
  • این پمپ ها به دلیل قرار گرفتن در داخل آب، نیازی به تلاش اضافی برای پمپاژ ندارند بنابراین انرژی زیادی مصرف نمی کنند که در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد
  • پمپ های آب شناور، سبک، راحت و قابل حمل هستند، بنابراین جهت نصب آنها نیاز به هیچ گونه نگرانی نخواهد بود
  • این پمپ ها قادر به انتقال آب از داخل چاه، با ارتفاع های بالاتر از 140 متر نیز می باشند

معایب پمپ آب شناور

  • یکی از بزرگترین معایب پمپ آب شناور سخت بودن عیب یابی در این پمپ هاست. در واقع اگر پمپ  آب شروع به نشت کند، اجزای داخلی بدون هیچ گونه نشانه ای شروع به صدمه دیدن می کنند، با اینکه این موارد نادر هستند ولی در صورت وقوع، خسارات دیر شناخته می شوند
  • دومین ایراد پمپ آب شناور، هزینه ی این پمپ هاست که نسبت به پمپ های دیگر از هزینه ی بالاتری برخوردار است
  • این پمپ ها به دلیل بسته بودن پروانه ها، قابلیت انتقال ذرات معلق کمتری را نسبت به پمپ های کف کش دارند
نکات مهم جهت نصب و نگهداری پمپ آب شناور
نکات مهم جهت نصب و نگهداری پمپ آب شناور

نکات مهم جهت نصب و نگهداری پمپ آب شناور

پمپ آب شناور نیاز به نگهداری خاصی ندارد، اما رعایت چند نکته در این گونه پمپ ها الزامی است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در یک بازه زمانی منظم (هریک سال یا دو سال)، از پمپ، لوله ها، اتصالات و مخزن بازدید کنید تا درصورت وجود مشکل آن را رفع نمایید
  • اگر پمپ آب به اندازه کافی آبرسانی نمی کند، به دلیل رسوب مواد نامناسب می باشد که باید اقدام به تمیز کردن آن کنید
  • سعی کنید در فواصل زمانی منظم پروانه ها و اطراف شفت را تمیز کنید
  • هنگام نصب پمپ های الکتریکی به صورت عمودی، لازم است اطمینان حاصل کنید که موتور در پایین چاه یا مخزن قرار نداشته باشد و هنگام نصب پمپ آب به صورت افقی، به این نکته توجه داشته باشید که موتور در انتهای مخزن باقی نماند
  •  در خروجی پمپ شناور آب، برای جلوگیری از برگشت آب به داخل پمپ باید یک شیر یکطرفه نصب گردد
  •  پمپ های با پروانه شعاعی (طبقه تخت) برای استخراج آب از چاه های ماسه دار مناسب نیستند، جهت استخراج آب از این نوع چاه ها باید از پمپ آب شناور کوزه ای استفاده گردد (نوع پروانه هر پمپ آب توسط کارخانه سازنده مشخص می شود)
  • سطح موتور در معرض رسوبات آهکی و قلیایی نباید قرار گیرد زیرا رسوبات تشکیل شده روی بدنه موتور مانع از خنک شدن آن توسط آب می شود و موجبات خرابی موتور را فراهم می آورد
  • این پمپ ها به دلیل خنک شدن با آب اطراف پوسته و نداشتن پروانه خنک کننده، به هیچ عنوان نباید بدون آب فعالیت کنند
  • مقدار دمای مایع اطراف شناور، حداکثر تا 40 درجه سانتی گراد می باشد، لذا در صورتی که از شناور در انتقال مایعات اشتعال زا مانند نفت و سایر مشتقات استفاده می گردد، باید الکتروموتور آن حتما ضد جرقه باشد.

شرکت پمپیران از شرکت های بزرگ در صنعت تولید پمپ آب در کشور است که در تولید و ساخت انواع پمپ آب از جمله پمپ آب شناور، پمپ آب گریز از مرکز، و پمپ آب فشار قوی فعالیت دارد. در این مقاله به معرفی یکی از این پمپ ها، یعنی پمپ آب شناور می پردازیم.

پمپ آب شناور پمپیران یکی از انواع پمپ های سانتریفیوژی است که برای موارد کاملا غوطه ور در آب کاربرد دارد. البته پمپ آب شناور به گونه ای طراحی شده که موتور کاملا محفوظ و دربسته است و از ورود آب و هرگونه آلایندگی به موتور جلوگیری شود و آسیبی به موتور نرسد.

از آنجایی که پمپ آب شناور پمپیران از موتور روی زمین استفاده نمی کند، از کف زمین می توان بهترین استفاده را کرد و هزینه ی کلی نصب را کم کرد. این پمپ ها همچنین هزینه ی نگهداری پایین تری هم دارند. و  نسبت به پمپ هایی که روی زمین کار می کنند سروصدای کمتری هم دارند. با توجه به این که این پمپ آب به صورت غوطه ور و شناور است، نیاز به آماده سازی پمپ آب قبل از استفاده هم نیست.

نوع دقیق موتور و پمپی که در پمپ آب شناور پمپیران مورد استفاده قرار می گیرد، برای هر عملکرد و موقعیت خاصی متفاوت است. اساسا دو نوع پمپ آب شناور پمپیران اصل وجود دارد:

نوع اول در چاه های مته ای خیس و نوع دیگر در آبگیرها، چاه های خیس و استخرهای کثیف کاربرد دارند

پمپ آب شناور پمپیران که در چاه های مته ای کاربرد دارد معمولا شامل یک موتور شناور بسیار باریک است که زیر پمپ قرار می گیرد. دقیقا بالای موتور یک شاخاب (ورودی) و یک لوله ی مکش وجود دارد که مایع (اب) را به سمت طبقات پمپ هدایت می کند. پمپ آب شناور پمپیران معمولا به صورت طبقاتی موجود است و دارای یک پروانه و دیفیوزر (پخش کننده) می باشد. بنابراین پمپ آب شناور پمپیران طبقاتی قابلیت پمپاژ آب از چاه های بسیار عمیق را دارد.

جریان در هر دو نوع از پمپ های شناور کمتر از 10 گالون در دقیقه برای نوع خانگی، چند هزار گالون در دقیقه برای پمپ آب شناور پمپیران در نوع آبیاری، صنعتی و شهری می باشد.

پمپ آب شناور پمپیران معمولا برای آب های تمیز و آلوده و لجن قابل استفاده است. در این نوع از پمپ آب شناور پمپیران، جنس ساختار پمپ از چدن یا داکتیل می باشد. برای کاربردهای سبک تر، مانند مصارف خانگی یا آبگیرهای کوچکتر، کاسه ی پمپ معمولا از جنس پلاستیک است. در مواردی که مواد خورنده و ساینده وجود داشته باشد پمپ آب شناور پمپیران با جنس مقاوم تر وجود دارد.

انواع پمپ آب شناور

همانطور که بالاتر نیز اشاره شده، انواع مختلف پمپ آب شناور در فروشگاه پمپ آب مستر به فروش می رسد.

پمپ شناور پنتاکس

پمپ شناور برای چاه های عمیق و مخصوصا آبیاری استفاده می شود. پمپ های شناور به صورت یکپارچه یا دو تکه عرضه می گردنند که در هر دو حالت موتور در پایین پمپ نصب می شود تا بوسیله آب خنک شود.

اگر مایل به خرید پمپ آب پنتاکس هستید، ما پمپ شناور پنتاکس را به شما معرفی می کنیم.

در خصوص پمپ های آبیاری هم می توانید مقاله پمپ آبیاری بارانی و پمپ آبیاری قطره ای را مطالعه کنید.