تاریخچه پمپ آب

برای آشنایی با فرایند اختراع پمپ آب، حتما مقاله تاریخچه پمپ را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله با مخترع پمپ آشنا خواهید شد.

پیشنهاد ویژه: برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص خرید پمپ آب، حتما با بهترین فروشگاه پمپ اب تهران تماس بگیرید. 02133997522 | 02133997661 | 09121882140

تاریخچه پمپ آب
تاریخچه پمپ آب

تاریخچه پمپ آب

یک پمپ آب شاید به ظاهر یک دستگاه ساده به نظر برسد اما همین دستگاه های ساده، نزدیک به هزار سال درحال تولید و توسعه بوده است. پمپ های آب علی رغم کاربردهایشان، همه یک هدف را دنبال می کنند (افزایش فشار و انتقال آب)

در این مقاله ما قصد داریم نگاهی مختصر به تاریخچه ی پمپ بیاندازیم که نشان دهنده روند تکامل پمپ آب از یک ایده ساده تا ساخت پمپ های پیچیده می باشد.

2000 سال قبل از میلاد، مصری ها وسیله ای به نام شادوف را برای افزایش فشار آب اختراع کردند. این وسیله شامل یک میله معلق به همراه یک سطل در یک طرف و یک وزنه در طرف دیگر بود.

200 سال قبل از میلاد یک مخترع و ریاضیدان یونانی، یک پمپ هوا اختراع کرد که این پمپ یک دریچه در پایین و یک منبع در بین آنها و یک ردیف لوله در بالای آنها داشت. این پمپ در واقع طرح اصلی پمپ های فعلی بود.

تاریخچه پمپ آب

در همان سال ها پمپ پیچی ارشمیدسی توسط ارشمیدس، یکی از مخترعان وقت آن زمان طراحی شد که هنوز هم در کشورهای جهان دوم و سوم در حال استفاده برای پمپاژ مایعات و ذرات جامد است (البته این یک روش برای استفاده در زمین های کشاورزی است که در آنجا توان استفاده از پمپ های الکتریکی نیست).

اختراع پمپ آب
اختراع پمپ آب

اختراع پمپ آب

در سال 1475 بر طبق گفته ها، یک سرباز برزیلی، اولین ماشینی که می توان آن را به عنوان یک پمپ گریز از مرکز معرفی کرد، اختراع کرد. این ماشین قادر به پمپاژ لجن بود که توسط یک مهندس ایتالیایی به نام فرانچسکو مارتینی در یک مقاله در دوره رنسانس معرفی گردید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پمپاژ لجن، می توانید وارد صفحه پمپ لجن کش و پمپ کف کش شوید.

در سال 1588 یک مهندس ایتالیایی به نام ” آگوستینو راملی” در کتاب خود به نام ” ماشین آلات متنوع و گوناگون آگوستینو راملی” از تکنولوژی پمپ های پروانه ای صحبت کرد. که البته این کتاب شامل پمپ های دیگر و طراحی های آنان نیز بود.

اختراع پمپ آب توسط چه کسی بود

در سال 1593 یک فرد فرانسوی تبار به اسم نیکولاس گرولیر ساختار پمپ های دنده ای را ارائه داد. در سال 1636، پاپنهیم یک مهندس آلمانی پمپ های دنده ای چرخشی دوتایی را اختراع کرد که هنوز هم برای موتور های روانکاوی استفاده می شود. این پمپ های دنده ای امکان توزیع آب را با استفاده از سوپاپ های روبروی هم که توسط “راملی” استفاده می شد، می داد.

پاپنهیم، ماشین خود را به چرخ های پرتاب کننده آب که در جهت جریان آب رودخانه یا چشمه حرکت می کردند، مجهز ساخت. امپراتور فردیناند دوم در آن سال از این اختراع تقدیر کرد و به آن یک امتیاز داد.

در سال 1650 اوتوو ون جورج پمپ پیستونی را اختراع کرد که در این پمپ از یک واشر چرمی برای جلوگیری از چکه کردن، بین سیلندر و پیستون استفاده می شد. در سال 1675 ساموئل مورلاند مخترع و ریاضیدان، در یک دانشگاه جاسوسی و دیپلمات انگلیسی، پمپ های بسته بندی شده ای را اختراع کرد که قادر به افزایش زیاد فشار آب نسبت به سایر پمپ ها بود. این پمپ های پیستونی دارای یک سیل چرمی بودند. پمپ مورلاند احتمالا اولین پمپی بود که تا آن زمان از یک میله پیستون و یک جعبه که درون سیلندر قرار داده شده بود، استفاده می کرد.

تاریخچه پمپ آب

در سال 1687دنیس پاپین، مخترع فرانسوی، اولین پمپ سانتریفیوژ صحیح را اختراع کرد که با پره های مستقیم خود اقدام به مکش موضعی آب می کرد.

51 سال بعد، علم مکانیک سیالات، اصل برنولی بیان می کند که افزایش سرعت سیال با کاهش فشار یا کاهش انرژی رابطه مستقیم دارد که این قانون به نام دانیل برنولی ریاضیدان سوئیسی، هلندی در کتابش به نام “هیدرودینامیک” ثبت گردید. این اصل در انواع مختلف جریان های فشار اعمال شد که از این اصل به عنوان معادله ی برنولی نیز یاد می کنند.

در سال 1782 جیمز وات که قبل از این مخترع مکانیزم میل لنگ متصل به موتور بود، یک ماشین پیستونی نوسانی طراحی کرد که با پروانه های چرخشی خود انقلابی در کشف پورت های ورودی در یک محفظه جدا ایجاد کرد.

در سال 1790 توماس سیمپسون بریتون، توانست قدرت بخار موتور های پمپاژ کننده آب، را به کنترل خود در آورد و شرکتی در لندن به نام سیمپسون و تامپسون تاسیس کند. در سال 1830 پمپ های پیچی مدرن توسط ریویلیان اختراع شد و 15 سال بعد، هنری وورینگتون اولین موتور بخار پمپاژ کننده مستقیم را اختراع کرد. وورینگتون بعدها پیشگام در طراحی پمپ برای تغذیه دیگ های بخار، خطوط لوله های نفتی و کاربردهای هیدروالکتریکی شد.

در سال 1851، مخترع آمریکایی به نام جان آپولد منحنی پمپ آب سانتریفیوژ را ارائه داد و در همان سال جان جوین اولین پمپ سانتریفیوژ را اختراع کرد. این پمپ های اولیه در ابتدا برای مکش آب از زمین استفاده می شدند که هنوز هم در موزه های خانه پمپ قرار دارند.

سرانجام در قرن 19 جوین شروع به تولید پمپ در سایز های مختلف کرد که بتواند تمامی صنایع را تحت پوشش قراردهد. این پمپ ها از سایز های کوچک تا بزرگ موجود بودند. که سرانجام در سال 1930 این شرکت قادر به تولید 1000 مدل مختلف پمپ آب گردید.

جاکوب ادسون در سال 1859 توانست پمپ آب دیافراگمی را اختراع کرده و کمپانی ادسون را نیز در بوستون راه اندازی کند و سرانجام در سال 1905 پمپ آب سانتریفیوژ طبقاتی اختراع و تولید شد و همین طور در سال 1920 کمپانی وایکینگ اولین پمپ آب خانگی که از نفت برای سوخت خود استفاده می کرد، را اختراع کرد.

و در سال 1984 پمپ آب جابجایی مثبت توسط شینکو جهت استفاده در کاربرد های کشاورزی اختراع شد وهمینطور در سال 2006 کارخانه سیمز، شروع به تولید بزرگترین پمپ کامپوزیت گریز از مرکز کرد، پروانه های عظیم این پمپ آب در برج خنک کننده ای در کمپانی تولید برق پورتو ریکو نصب گردید، این پمپ آب 50 اینچ قطر داشت و حدود 2000 اسب بخار انرژی مصرف می کرد.

و در نهایت در سال 2010 سیمز اولین پمپ کامپوزیتی ضد خوردگی را جهت خطوط دریایی NCL را طراحی و تولید کرد.

سوالات متداول

پمپ آب چه زمانی کشف شد؟

در سال 1593 یک فرد فرانسوی تبار به اسم نیکولاس گرولیر ساختار پمپ های دنده ای را ارائه داد.

اولین پمپ آب از چه نوعی بود؟

در سال 1687دنیس پاپین، مخترع فرانسوی، اولین پمپ سانتریفیوژ صحیح را اختراع کرد که با پره های مستقیم خود اقدام به مکش موضعی آب می کرد.

مخترع پمپ آب کیست؟

آگوستینو راملی اولین مخترع پمپ آب در جهان می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین