محاسبه ارتفاع پمپاژ

دراین مقاله قصد داریم به صورت جامع نحوه محاسبه ارتفاع پمپاژ را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم، هرآنچه که باید در رابطه با محاسبه ارتفاع پمپاژ بدانید در این مقاله قرار داده ایم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره خرید پمپ آب خانگی و یا پمپ فواره حوض و آبنما با ما تماس بگیرید. 02133997522 | 02133997661 | 09121882140

npshr چیست

قبل از شروع آموزش و یادگیری نحوه محاسبه ی ارتفاع پمپاز بهتر است به این شوال پر تکرار شما که npshr چیست یک پاسخ جامعی بدهیم.

محاسبه npsh پمپ، Net Positive Suction Head () اصطلاح یا کلمه NPSH در واقع یک فشار مورد نیاز یا در دسترس است که جهت برقراری یک نیرو که توانایی ارسال مقدار معینی از مایع از بین لوله های ورودی به درون چشم پروانه ، سیلندر یا بدنه پمپ را دارد.

NPSH یا هد مکش مثبت خالص، احتمالا بارزترین مفهوم هیدرولیک پمپ می باشد. در بخش های پایین تر محاسبه npsh را برای شما عزیزان با ذکر یک مثال بیان کرده ایم.

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بی آید که npshr چیست، در رابطخ با این سوال باید بگوییم npshr به معنای هد خالص مثبت در دهانه مکش بیان کننده میزان هد یا تراز انرژی ای است که سیال باید داشته باشد تا در فاز مایع (همان تک فاز) باقی بماند.

اگر به دنبال خرید پمپ آب کوچک ارزان هستید، ما خرید پمپ آب 12 ولت ارتفاع زیاد را به شما پیشنهاد می کنیم. برای استعلام قیمت پمپ آب کوچک 12 ولت می توانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان خرید پمپ آب می توانید با ما تماس بگیرید.

021-33997522 | 021-33997661 | 09121882140

محاسبه ارتفاع پمپاژ
محاسبه ارتفاع پمپاژ

محاسبه ارتفاع پمپاژ

حال که با مفهوم npshr آشنا شدیم زمان آن رسیده است که به محاسبه ارتفاع پمپاژ بپردازیم. برای محاسبه ارتفاع پمپاژ باید از فرمول های مشخصی استفاده کنیم.

محاسبه ارتفاع پمپاژ دارای چند فرمول مشخص است که میتوانید به راحتی با استفاده از آن ها ارتفاع پمپاژ مورد نظر خود را به دست بیاورید.

در این بخش فرمول محاسبه ارتفاع پمپاژ (فرمول npsh ) را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده ایم:

(متر آب)H = h1+h2+h3+h4

h1 : ارتفاع عمودی از دهانه بوستر پمپ آب تا شیر دورترین وسیله بهداشتی بر حسب متر.

h2 : حاصلضرب طول دورترین و پرفشارترین مسیر رفت آب(L ) از مخزن آب تا بالاترین وسیله بهداشتی در عدد ۰٫۱۶۵ :

۰٫۱۶۵ × = L h2

h3: فشار مورد نیاز در پشت شیر بالاترین وسیله بهداشتی

h4: فاصله عمودی از دهانه لوله مکش مخزن ذخیره آب تا دهانه مکش بوستر پمپ

اگر به دنبال انتخاب پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه هستید، قطعا شرکت مستر در خرید و انتخاب پمپ آب خانگی به شما کمک خواهد کرد. در کنار این مقاله اطلاع از انواع پمپ جتی قطعا به شما کمک خواهد کرد. به همین منظور حتما مقاله پمپ جتی چیست را مطالعه کنید.

محاسبه ارتفاع مکش پمپ

محاسبه ارتفاع مکش پمپ و حداکثر ارتفاع مکش پمپ بر اساس یک فرمول مشخص قابل انجام می باشد، در محاسبه ارتفاع مکش پمپ یا همان npsh پمپ، از فرمول زیر استفاده میکنیم:

t1 . v1 = t2 . v2

پیشنهاد میشود: محاسبه فشار آب در لوله

فرمول npsh

فرمول npsh عبارت است از:

\mathrm {NPSH_A} = NPSH موجود
p_i = فشار مطلق در ورودی
V_i = سرعت متوسط ​​در ورودی
\rho = چگالی سیال
g = شتاب گرانش
p_v = فشار بخار سیال

فروشگاه پمپ مجهز سازه تدبیر روش با نام تجاری مستر با تجربه ای طولانی و با در اختیار داشتن کادری مجرب در تولید، فروش و واردات تجهیزات مرتبط با پمپ آب همواره کوشیده است تا ضمن آگاه سازی مشتریان گرامی، بهترین راه کارها و محصولات را در اختیارشان قرار دهد.

محاسبه ارتفاع مکش مثبت خالص (NPSH)
محاسبه ارتفاع مکش مثبت خالص (NPSH)

محاسبه ارتفاع مکش مثبت خالص (NPSH)

حداقل میزان عملیاتی که می­ توان در نقطه پایان مکش پمپ آب بدست آورد، به واسطه شروع کاویتاسیون محدود گردیده ­است، کاویتاسیون تشکیل حفره­ های پر از بخار به همراه مایعات است که در آن فشار به صورت داخلی به میزان بحرانی یا نقطه برابری فشار داخلی و یا کمتر از فشار بخار مایع است.

گردش حفرات پر از بخاری که با جریان هستند، هنگام رسیدن به یک محل فشار بالاتر، بخار موجود در حفرات متراکم می­ گردند.حفرات با امواج فشار مولد انتقال داده شده به سمت دیواره ­ها برخورد می ­نمایند. این موارد مربوط به چرخه فشار، به تدریج تغییر شکل داده و بازده ناشی از فرسودگی یا کارکرد زیاد می ­باشند. این پدیده توسط یک طنین متالیک تولید شده از طریق ضربه زدن بر روی جداره ­های لوله طبقه ­بندی شده و کاویتاسیون اولیه نامیده می شود.

پیشنهاد ویژه: برای خرید پمپ های با توان پمپاژ آب در اتفاعات بالا، حتما محصولات پمپ آب پنتاکس و پمپ آب سایر را بررسی کنید.

ول لوله مکش پمپ نیز باید متناسب با فشار مطلق ورودی بوده و همچنین متناسب با چگالی موجود در پمپ باشد

مقابله باپديده كاويتاسيون

این امکان وجود دارد که آسیب ناشی از کاویتاسیون به واسطه خوردگی الکتروشیمیایی و یک افزایش محلی درجه حرارت بدلیل تغییر شکل پلاستیک جداره­ ها بزرگ گردد.

موادی که بالاترین مقاومت را در برابر حرارت و خوردگی دارند، فولاد های آلیاژی بوده و بویژه می توان به فولاد آستنیتی نیز اشاره نمود. شرایطی که موجب کاویتاسیون می­گردند ممکن است از طریق محاسبه مجموع head مکش خالص ارزیابی شوند که مربوط به حوزه مباحث فنی با اختصار NPSH (head مکش مثبت خالص)   می­باشند.

NPSH ارائه کننده مجموع انرژی (بصورت m. بیان می­گردد) مایع اندازه­گیری شده در شرایط تحت مکش کاویتاسیون اولیه است و در این میان فشار بخاری که (بصورت m. بیان می­گردد) مایع در ورودی پمپ آب دارد مستثنی است.

پديده كاويتاسيون در پمپ هاي گريز از مركز

قبل از هر چیز برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله کاویتاسیون چیست را مطالعه کنید. بعد از آن بمنظور یافتن ارتفاع استاتیک hz بمنظور نصب دستگاه تحت شرایط ایمن، فرمول ذیل می­بایست در مورد آن بازبینی گردد :

hp + h≥ (NPSHr + 0.5) + hf + hpv

که در آن :

hp فشار مطلق اعمال شده بر روی سطح مایع آزاد در منبع مکش بوده و بصورت m. مایع بیان می­گردد.

hp خارج قسمت میان فشار بارومتریک و وزن ویژه مایع می­ باشد.

hz ترفیع مکش میان محور پمپ آب و سطح مایع آزاد در منبع مکش است که بصورت m. بیان می­گردد. هنگامیکه سطح مایع از محور پمپ آب پایین­تر باشد hz منفی خواهد بود.

hf  مقاومت جریان در خط مکش و لوازم آن اعم از : فیتینگ (چند راهی)، foot valve، gate valve، آرنجی ­ها و غیره است.

hpv فشار بخار مایع در درجه حرارت عملیاتی است و بصورت m. مایع بیان می­گردد. Hpv خارج قسمت میان فشار بخار Pv و وزن ویژه مایع می­باشد.

0.5 فاکتور ایمنی است.

حداکثر  head مکش ممکن جهت نصب به میزان فشار جوی (اعم از : ارتفاع بالای سطح دریا در محلی که پمپ آب نصب می­گردد) و درجه حرارت مایع بستگی دارد.

با اشاره به درجه حرارت آب (4°C) و ارتفاع بالا از سطح دریا، جداول ذیل نمایانگر افت و کاهش در head فشار هیدرولیک مرتبط با ارتفاع از سطح دریا و اتلاف مکش مرتبط با درجه حرارت می­باشند.

کاویتاسیون

مقاومت جریان در جداول موجود در صفحات 65-66 این کاتالوگ نمایش داده شده است. به ویژه در موارد head با مکش بالا (بیش از m.  4-5) یا مطابق حدود عملیاتی با مقدار جریان بالا، پیشنهاد می­کنیم که از یک خط مکش که دارای قطر بزرگتر از آنکه مربوط به پورت مکش پمپ آب است استفاده نمائید. بطور همیشگی قرار دهی پمپ آب در نزدیکترین محل ممکن به مایع جهت پمپاژ ایده ای مناسب است.

محاسبه ذیل را انجام دهید :

مایع : آب در°C y = 1 kg/dm3  15~

مقدار جریان مورد نیاز : 30 m3/h

Head برای delivery مورد نیاز : 43 m.

ترفیع مکش : 3.5 m.
برای آب در 15 °C عنوان hpv به شکل (bar 0.01701)=  0.174m  pv/v          و                انتخاب یک پمپ آب FHE 40-200/75  است که مقدار NPSH مورد نیاز آن 30 m3/h , 2.5 m. می­ باشد.

= 10.33m h = pv/v

مقاومت جریان Hf در خط مکش با شیرهای foot 1.2m~ است.

با جایگزین نمودن  پارامترها در فرمول ¿ با ارزش های عددی فوق، خواهیم داشت :

10.33 + (-3.5) ≥ (2.5 + 0.5) + 1.2 + 0.17

که داریم :  6.8 > 4.4

پیشنهاد ویژه: برای رفع افت فشار آب و تقویت پمپاژ آب حتما مقاله کار منبع انبساط پمپ آب و البته لیست محصولات منبع تحت فشار را بررسی کنید.

سوالات متداول

چگونه ارتفاع پمپاز را محاسبه کنیم؟

محاسبه ی ارتفاع پمپاژ با استفاده از یک فرمول مشخص که داخل مقاله قرار داده ایم امکان پذیر می باشد.

کاویتاسیون یعنی چه؟

فرآیندی است که طی آن، در ناحیه‌ای از مایع با فشار پایین، حباب بخار شکل می‌گیرد و سپس این حباب دچار ترکیدگی شده و انرژی از خود آزاد می کند.

7 comments

  1. درودتان باد ،خواهشا :
    اگر دو پمپ را بخواهیم بطور سری به هم وصل کنیم در کدوم حالت فشار خروجی پمپ دوم بیشتره .حالت اول دو پمپ بدون اختلاف ارتفاع و فاصله طولی در یک راستا بهم متصل شوند .حالت دوم ،پمپ دوم بدون فاصله طولی فقط با ارتفاع چند متر از پمپ اول قرار بگیرد.موقعیت خروجی آب در دو حالت یکسان است از کاهش فشار در اثر استفاده از زانو و فتینگ صرفنظر کنید سپاس

    1. لطفا تماس حاصل فرمایید.02133997661 داخلی 103-104

  2. سهید دریانوردی

    سلام
    میخواستم‌ پمپ آب نیم اسب رو در فاصله ۱۵ متری آب انبار(ارتفاع آب انبار سه متر است)نصب کنم.و آب رو‌به ارتفاع ۳متر بفرسته داخل ساختمان.آیا فاصله افقی ۱۵ متر برای پمپ و فشار آب مشکلی بوجود می آورد؟

    1. با سلام و درود.میتونید انجام بدید و پمپ نیم اسب تا 37 متر ارتفاع میزنه و فشار آن تا 3 بار هست.

  3. اگر یک مخزن حاوی 4 متر مکعب آب باقرار گرفتن برروی اهرم تلمبه ای که داخل مخزن تلمبه حاوی آب باحجم دومتر مکعب میباشد رامیتواند از طریق 6 تا لوله 2 اینچی تا ارتفاع 30 متر تلمبه کند یانه باتشکر امیری

    1. با سلام دوست گرامی اگر منظور شما از تلمبه پمپ آب می باشد در صورت استفاده از پمپ مناسب این اتفاق می تواند بیفتد.

  4. اگر یک مخزن حاوی 4 متر مکعب آب باقرار گرفتن برروی اهرم تلمبه ای که داخل مخزن تلمبه حاوی آب باحجم دومتر مکعب میباشد را از طریق 6 تا لوله 2 اینچی تا ارتفاع 30 متر تلمبه کند یانه باتشکر امیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین