الکترو پمپ چیست

اگر به دنبال خرید الکترو پمپ هستید، حتما مقاله الکترو پمپ چیست را تا انتها مطالعه کنید. ما انواع الکتروپمپ را به شما معرفی کرده و در مورد کاربردهای آنها صحبت می کنیم.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال خرید پمپ آب خانگی هستید، برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با بهترین فروشگاه پمپ آب تهران تماس بگیرید.

الکترو پمپ چیست
الکترو پمپ چیست

الکترو پمپ چیست

معمولا برای خارج کردن اب از چاه از الکتروپمپ ها استفاده می نمایند، الکتروپمپ ها پمپ هایی هستند که از چند پمپ که بر روی هم سوار هستند تشکیل شده اند. در واقع میتوان گفت الکتروپمپ وسیله‌ای می باشد که مایعات را به روش مکانیکی، از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر جابجا می‌کند. پس میتوان گفت الکترو پمپ ها نقش مهمی در انتقال مایعات در پمپ آب دارند.

لازم به ذکر است الکتروپمپ ها به ایجاد فشار و جا به جایی سیالات در پمپ اب کمک بسیار زیادی کرده و در واقع عامل حرکت مایع می باشند. در ادامه در رابطه با تفاوت های پمپ و الکترو پمپ صحبت کرده ایم.

تفاوت پمپ و الکتروپمپ
تفاوت پمپ و الکتروپمپ

تفاوت پمپ و الکتروپمپ

یکی از سوالاتی که همواره ممکن است در ذهن شما عزیزان به وجود اید این است که تفاوت پمپ و الکتروپمپ چه می باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم الکترو پمپ ها با توجه به گفته های بالا وظیفه ی انتقال مایعات به روش مکانیکی می باشند، یکی از وظایف اصلی و ویژگی های اصلی الکترو پمپ ها که آن را با پمپ مجزا میکند این است که قابل مصرف در مخازن آب رسانی می باشد.

همچنین موارد استفاده از الکتروپمپ ها در صنعت، شامل پمپ بنزین، پمپ آب خودرو، پمپ‌های بزرگ برای پر کردن حوضچه‌های تعمیر کشتی، پمپاژ آب از چاه‌ها، فیلتر آکواریوم، فیلتر حوضچه‌ها و هوادهی، در صنعت اتومبیل برای خنک کننده آب و تزریق سوخت، در صنعت انرژی برای پمپاژ روغن، گاز طبیعی و خنک کننده عملیاتی، در برج‌ها و سایر اجزای سیستم‌های گرمایشی و تهویه مطبوع می‌باشند، درصنعت پزشکی نیز برای فرآیندهای بیوشیمیایی در ساخت و تولید دارو و همچنین به عنوان جایگزینی مصنوعی برای قسمت‌های مختلف بدن به ویژه پروتز قلب استفاده می‌شود، اما از پمپ اب تنها برای آبرسانی به صنایع مورد استفاده قرار میگیرند.

انواع الکتروپمپ
انواع الکتروپمپ

انواع الکتروپمپ

همانطور که گفته شد الکترو پمپ ها انواع متعددی دارند، به طور معمول الکتروپمپ ها به 5 دسته ی اصلی تقسیم بندی میگردد که عبارت اند از:

  • الکتروپمپ سطحی
  • الکتروپمپ کفکش
  • الکتروپمپ شناور
  • الکتروپمپ ضد اسید
  • الکترو پمپ روغن داغ

الکتروپمپ سطحی نوعی الکترو پمپ می باشد که به عنوان افزایش فشار مایع و سیالات مورد استفاده قرار میگیرد، الکترو پمپ سطحی در صنایع کشاورزی و خانگی بیشترین استفاده را دارد.

الکترو پمپ های شناور کاربرد بسیار زیادی دارند، از جمله کاربرد های الکترو پمپ شناور عبارت است از:

  • قابل مصرف در مخازن آب رسانی
  • قابل استفادهدر چاه آب
  • قابل مصرف در آبیاری
  • برای بیشتر شدن فشار
  • مصرف در آتش نشانی

در ادامه در رابطه با پمپ شناور بیشتر صحبت کرده ایم.

در رابطه با الکترو پمپ های کفکش باید بگوییم این نوع الکترو پمپ ها در کف قرار گرفته و از محفظه پایینی آب را مکش نموده و با پروانه موجود در محفظه پمپ، پس از افزایش فشار سطحی، مایعات با با فشار بی بیرون پمپاژ میکنند.

الکترو پمپ ضد اسید نیز همانطور که از نامش پیداست نوعی از الکترو پمپ ها می باشد که بدنه ی آن از مواد مقاوم در برابر انواع اسید ساخته شده است و برای انتقال مایعات اسیدی که قابلیت خوردنگی فراوانی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد الکتروپمپ
کاربرد الکتروپمپ

کاربرد الکتروپمپ

طبق گفته های بالا، الکترو پمپ ها در صنایع مختلف کاربرد های بسیار زیادی دارند، از جمله کاربرد های اصلی الکترو پمپ ها عبارت است از:

جابجایی اسید در موارد صنعتی سخت
انتقال فاضلاب در صنایع بازیافت

سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی
انتقال مایعات غلیط در صنایع سرامیک

یکی از کاربرد های الکترو پمپ جا بجایی روغن می باشد، برای جابجایی روغن بدنه ی الکترو پمپ باید از جنس استیل و پروانه آن از جنس برنز باشد.

الکتروپمپ کشاورزی
الکتروپمپ کشاورزی

الکتروپمپ کشاورزی

همانطور که بالا تر در رابطه با انواع الکترو پمپ صحبت کردیم، یکی از کاربرد های اصلی الکترو پمپ ها در صنایغ کشاورزی می باشد، الکتروپمپ کشاورزی در مزارع کشاورزی با افزایش فشار آب باعث رسیدن مقدار آب به تمام نقاط مورد نظر برای آبیاری میگردد. الکتروپمپ کشاورزی به ‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند تا آب را از منبع آب، كه می‌تواند رودخانه، سد، چشمه و یا چاه آب باشد، از طریق لوله‌ها به محل استفاده یا محل ذخیره‌سازی، مانند مخزن آب یا سیستم آبیاری منتقل كنند.

در این خصوص مطالعه صفحه انواع پمپ آب کشاورزی توصیه می شود. همچنین می توانید به تفکیک مقالات انتخاب پمپ برای آبیاری قطره ای و البته پمپ مناسب برای آبیاری بارانی را نیز مطالعه کنید.

الکترو پمپ شناور
الکترو پمپ شناور

الکترو پمپ شناور

پمپ شناور از جمله پمپ های آبیاری به حساب می آید که به دو صورت یک پارچه یا دو تکه در بازار ارائه می شود موتور پمپ شناور در پمپ شناور یکپارچه و همچنین پمپ شناور ۲ پارچه در پایین نصب می گردد تا به وسیله آن خنک شود.در این خصوص مطالعه صفحه پمپ شناور توصیه می شود.

از جمله کاربرد های الکترو پمپ شناور عبارت است از:

1- فرستادن آب تسویه به آبیاری

2- آبیاری بارانی

3- تقویت فشار

4- آب اضطراری

5 – آب تحت الارض

6- تصفیه آب

7- شستشوی صنعتی و آتش نشانی

قیمت الکترو پمپ
قیمت الکترو پمپ

قیمت الکترو پمپ

میتوان گفت با توجه به نوع و همچنین کاربرد الکترو پمپ انتخاب شده توسط شما، قیمت آن نیز متغیر خواهد بود.

با توجه به جنس بدنه و همچنینی کارایی الکترو پمپ، قیمت الکترو پمپ متفاوت خواهد بود. شما میتوانید برای استعلام قیمت الکترو پمپ با یکی از شماره تلفن های شرکت مستر تماس حاصبل فرمایید تا کارشناسان ما اطلاعات کافی را در زمینه ی خرید الکترو پمپ در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

در ادامه به معرفی انواع دیگر الکتروپمپ خواهیم پرداخت.

  • الکترو پمپ شناور
  • الکتروپمپ کشاورزی

قسمت‌های اساسی یک الکتروپمپ آب گریز از مرکز عبارتند از:

  • الکتروموتور: شامل قسمت الکتریکی پمپ آب
  • کوپلینگ: متصل کننده الکترومتر به شفت (محور) پمپ آب
  • محفظه یاتاقان: محل قرار گیری بلبرینگها
  • مکانیکال سیل: محل آب بندی پمپ آب و قسمت مکانیکی پمپ آب
  • پره‌های پمپ آب : که با توجه به نوع کاربرد دارای انواع گوناگون هستند.
  • پروانه: تأمین انرژی لازم برای سیال

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله پمپ آب گریز از مرکز را نیز مطالعه کنید.

  • مارپیچ: پروانه مارپیچی با ویژگی نداشتن تیغه‌های پخش کننده مشخص می‌شوند و پروانه آن درون محفظه‌ای که حلزونی شکل است قرار گرفته است.
  • توربینی: پروانه‌های توربینی با تیغه‌های پخش کننده‌ ای احاطه شده‌اند که مسیرهای به تدریج پهن شونده‌ای فراهم می‌آورند تا سرعت آب را به آهستگی کاهش دهند؛ بنابراین هد سرعت به هد فشار تبدیل می‌شود.

انتخاب بین این دو نوع پروانه بسته به شرایط استفاده تغییر می‌کند، پروانه مارپیچی به دلیل ظرفیت بالا و هد مصرفی پائین در چاه‌های کم عمق و پروانه توربینی در چاه‌های عمیق آب معمولاً استفاده می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروانه ها، حتما مقاله قطعات پمپ آب خانگی را مطالعه کنید.

از مزایای پمپ آب گریز از مرکز می‌توان به ویژگی تولید یک جریان هموار و یکنواخت اشاره نمود. برخی انواع پمپ آب‌های گریز از مرکز مقداری شن نیزپمپاژ می‌کنند و در کل مطمئن و دارای عمر کاری خوبی می‌ باشند.

از معایب این پمپ ها می‌توان به از دست دادن سطح کیفی راه اندازی اشاره نمود که بعد از راه اندازی رخ می‌دهد، همچنین راندمان این پمپ ها وابسته به کار تحت هد و سرعت طراحی می‌ باشند.

در راه اندازی یک پمپ آب گریز از مرکز از آنجایی که از مکش استفاده می‌کنند قابلیت پمپاژ کردن هوا را ندارند، پس در نتیجه پمپ و لوله بایستی از آب پر باشند تا مشکلی در پمپ آب بروز نکند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله پمپ آب گریز از مرکز را نیز مطالعه کنید.

وقتی اجزای چرخان پمپ آب بالانس نباشند، ارتعاش حاصل از عضو در حال گردش می‌تواند مشکل ساز باشد، این ارتعاشات می‌توانند موجب لرزش سطحی که دستگاه روی آن قرار گرفته است شده و دستگاه‌های اطراف را در جای خود تکان دهد و در طول زمان پیچ‌های نگه دارنده را شل می‌کنند و قطعات می‌شکنند.

قطعه ای که بالانس نباشد یر روی یاتاقان‌های خود اثر گذاشته و آن را از طریق بدنه به بیرون منتقل می‌ نماید و نهایتاً این نیرو به فونداسیون می‌رسد.

  • خمش یا قوس برداشتن بین یاتاقان‌ های تکیه گاهی
  • خمیده شدن شفت به خاطر وزن معلق تحت نیروی ثقل
  • گردش ماده یا سیال غیر یکنواخت
  • لق یا هرز شدن قطعات
  • قطرهای مختف المرکز ناشی از ایراد در ساخت (قطعات روی روتور هم مرکز نشده‌اند)
  • هم تراز نبودن مسیر رانش با محور
  • از بین رفتن تلرانس‌ های بین قطعات مونتاژ شده
  • خلل و حفره‌ های روی قطعات
  • هم تراز نبودن یاتاقان‌ ها با شفت
  • کوبلینگ ها در مرکز نباشند

سوالات متداول

الکترو پمپ چه می باشد؟

الکترو پمپ وسیله ای می باشد که با استفاده از روش مکانیکی اقدام به انتقال مایعات می نماید، داخل مقاله به صورت جامع در رابطه با الکترو پمپ ها بحث کرده ایم.

انواع الکترو پمپ چیست؟

الکترو پمپ ها انواع متعددی دارند که یکی از مهم ترین آن ها الکترو پمپ شناور می باشد، داخل مقاله تمامی انواع الکترو پمپ ها را مورد بررشی قرار داده ایم.

قیمت الکترو پمپ چقدر است؟

قیمت الکترو پمپ متناسب با جنش بدنه و نوع آن متغیر می باشد، برای استعلام قیمت الکترو پمپ تماس بگیرید. 021-33957625 | 021-33956604
021-33919932 | 021-33923069

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین