علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ

از آنجا که امروزه شاهد کم بودن فشار آب هستیم، دانستن علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ بسیار بع افراد کمک خواهد کرد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با تمامی دلایل کم و زیاد شدن فشار آب پمپ آشنا شوید.

علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ
علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ

علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ

همانطور که بالا تر نیز گفته شد، علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ امروزه یکی از مشکلات تمامی افرادی می باشد که از پمپ آب استفاده میکنند.

در این بخش از جمله دلایل کم و زیاد شدن فشار آب پمپ را قرار داده ایم:

نشتی لوله کشی ساختمان یکی از دلایل اصلی کم و زیاد شدن فشار آب پمپ می باشد، در صورت نشتی داشتن سیستم لوله کشی ساختمان میتوانید با چک کردن تمامی لوله های متصل به پمپ آب نسبت به حل کم و زیاد شدن فشار آب اقدام کنید.

خراب شدن یکی از قطعات پمپ آب مانند پروانه پمپ نیز یکی دیگر از علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ می باشد. در صورت پیش امدن مشکل در رابطه با قطعات پمپ آب میتوانید به تعمیر هر کدام از این قطعات اقدام نمایید.

خرابی مخزن تحت فشار نیز یکی از دلایل کم و زیاد شدن فشار آب می باشد. از آنجا که آب سیالی تراکم ناپذیر است و در خطوط پمپاژ جهت ازدیاد فشار و انتقال سیال توسط پمپ باید تداوم جریان سیال وجود داشته باشد، نیاز است تا بخشی از سیستم های پمپاژ به صورت ارتجاعی قابلیت جذب انرژی به صورت کشش یا فشار را دارا باشد. منابع تحت فشار می توانند آب را در فشار معینی ذخیره نموده و در صورت نیاز دوباره به سیستم برگردانند.

از جمله مزایای مهم مخزن فشار قوی، جلوگیری از به وجود آمدن تنش های بزرگ به دلیل پدیده ضربه قوچ است و همچنین برای جلوگیری از ازدیاد روشن و خاموش شدن پمپ ها، حجم مخزن ضربه گیر را مقداری بزرگتر از حداقل مورد نیاز جهت نگهداری فشار انتخاب می کنند، که در مصارف کم و یا جبران و مهار نوسانات، جریان آب از محل منبع تحت فشار تامین شود.

در صورت نیاز به مقادیر بیشتر آب، پمپ روشن شده و آب مورد نیاز را تامین کرده و آب تخلیه شده از مخزن نیز جایگزین شود. این منابع همراه با درجه فشار، کلید خودکار و پنج راهی به پمپ آب وصل می شوند.

خراب شدن پرشر سوئیچ یا کلید اتومات پمپ آب نیز علت کم بودن فشار آب در طبقات بالا می باشد، همانطور که میدانید کلید اتومات پمپ آب یکی از اصلی ترین بخش های پمپ آب می باشد، به همراه پنج راهی، منبع تحت فشار و نمایشگر فشار به منظور کنترل تعداد دفعات خاموش و روشن شدن پمپ و عدم روشن شدن آن در مصارف کم آب به کار گرفته می شود. مزیت استفاده از کلید اتوماتیک مکانیکی نسبت به ست کنترل این است که محدودیت استفاده در ساختمان های چند طبقه و نیاز به فشار اولیه را ندارند.

همچنین این تجهیز با نام های کلید اتومات پمپ آب، سوئیچ فشار مکانیکی، اتومات پمپ و کلید اتوماتیک فشار نیز شناخته می شود.

متناسب نبودن ظرفیت پمپ با نیاز ساختمان نیز از جمله دیگر دلایل کم و زیاد شدن فشار آب پمپ می باشد، همانطور که میدانید متناسب نبودن ظرفیت پمپ آب تاثیر بسیار زیادی را بر کارکرد و فشار اب خواهد داشت، سعی کنید پمپ آبی را انتخاب کنید که متناسب با نیازتان باشد و ظرفیتی متناسب با ساختمان مورد نظر شما را داشته باشد تا با مشکل کم و زیاد شدن فشار اب پمپ مواجه نشوید.

دیگر موارد دلایل کم و زیاد شدن آب پمپ عبارت اند از:

  • هوا گرفتن پمپ
  • نبود آب کافی در پشت پمپ
  • رسوب گرفتگی پمپ و یا لوله ورودی
  • گرفتگی شیر یک طرفه پمپ آب
  • خرابی بلبرینگ پمپ آب
  • بسته بودن فلکه اب اصلی ساختمان
  • گرفتگی علم شیر آب
  • باز بودن هم‌زمان چند شیر آب

دلیل کم و زیاد شدن فشار آب پمپ

یکی از دلیل کم و زیاد شدن فشار آب پمپ در طبقات بالا کم بودن ظرفیت پمپ با توجه به نیاز های ساختمان می باشد، در صورت مشاهده مشکل نوسان فشار پمپ آب در تمامی بخش های ساختمان اول از همه باید به سراغ فلکه اصلی آب رفته و آن را بررسی کنید. برخی مواقع بسته بودن شیر فلکه ورودی آپارتمان و یا قرارگیری آن بر روی مقدار کم، سبب کاهش جریان آب ورودی شده و در نتیجه فشار آب کل ساختمان کمتر می شود.
در صورتی که تنها در بخش خاصی فشار آب کاهش یافته است برای نمونه تنها افت فشار در شیر آشپزخانه و یا دوش حمام مشاهده شده ممکن است مشکل از علم شیر آب باشد.
برای رفع این مشکل تنها کافی بوده بعد از باز بودن علم به تمیز کردن بخش توری آن بپردازید. یکی از آسان ترین راه ها استفاده از ترکیب آب و سرکه می باشد، به احتمال زیاد به کمک این محلول مشکل گرفتگی حل خواهد شد اما در صورت عدم تاثیرگذاری آن باید علم را تعویض کنید.

سوالات متداول

علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ چیست؟

کم و زیاد شدن فشار آب پمپ دلایل متفاوتی دارد که داخل مقاله علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ را به صورت جامع مورد بررسی قرار داده ایم.

مشکل فشار آب در طبقات بالا چیست؟

همواره شاهد مشکل فشار آب در طبقات بالا هستیم، یکی از راه حل های رفع مشکل فشار آب در طبقات بالا شیر فلکه ی آن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین