فیلتر شنی چیست

اگر نمی دانید فیلتر شنی چیست و به دنبال خرید فیلتر شنی استخر هستید، ما فروشنده بهترین انواع فیلتر شنی در تهران هستیم. برای دریافت لیست قیمت فیلتر شنی ادامه این مطلب را پیگیری کنید.

پیشنهاد ویژه: برای دریافت مشاوره خرید فیلتر استخر و البته تجهیزات استخری حتما با بهترین فروشگاه تهران تماس بگیرید. 02133997522 | 02133997661 | 09121882140

فیلتر شنی چیست

فیلتر شنی برای خالص سازی آب مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از فیلترها به وسیله ی بستری از شن و ماسه های ریز، به تصفیه آب ورودی فیلتر می پردازند. فیلتر شنی معمولا رسوبات، فلزات، هیدروکربن ها و برخی مواد دیگر را از آب جدا می کنند. در واقع فیلتر شنی (sand filter) مخازن تحت فشار یا اتمسفریک هستند که از فولاد یا فایبرگلاس ساخته شده و شامل بستری از شن و ماسه خاص و تقریبا استوانه ای می باشد و برای مواردی که NTU آب (میزان شفافیت آب) بیشتر از 1 باشد باید از فیلتر شنی استفاده کرد.

حال که با فیلتر شنی اشنا شدیم بیایید با یکدیگر به بررسی نحوه انتخاب بهترین فیلتر شنی بپردازیم.

انتخاب فیلترهای شنی

انتخاب فیلترهای شنی از دو روش ممکن است : یکی اینکه دبی معلوم باشد و با وارد نمودن آن محاسبات انجام شود و یا در غیر این صورت با مشخص بودن نوع کاربری و حجم آب مورد نیاز جهت تصفیه می توان ظرفیت فیلتر شنی را محاسبه نمود و دستگاه مورد نظر را انتخاب کرد.

لازم به ذکر است از جمله معروف ترین و محبوب ترین انواع فیلتر شنی که همواره توسط شرکت های سازنده فیلتر شنی تولید و عرضه میگردد، فیلتر شنی فایبرگلاس و فیلتر شنی پلی اتیلن می باشد.

فیلتر فایبرگلاس استخر دارای بستر شنی می باشد و به همین دلیل کلیه آلودگی هایی که مربوط به تصفیه فیزیکی است را از آب گرفته و مانع عبور می گردد و این عمل موجب تصفیه آب در یک محفظه تحت فشار می شود.

شما میتوانید برای استعلام قیمت فیلتر شنی فایبر گلاس با کارشناسان ما در شرکت مستر تماس بگیرید تا متخصصین در کمترین زمان به بررسی مدل فیلتر شنی مورد نظر شما بپردازند. 02133997522 | 02133997661 | 09121882140

انتخاب  فیلتر شنی، فیلترهای شنی بر اساس نحوه فیلتراسیون و فشار کاری فیلتر به چندین دسته تقسیم می شوند که دسته بندی واحدی را نمی توان برای آنها مشخص کرد. یک دسته بندی آن عبارتند از :

  • فیلتر شنی های تحت فشار (فیلتر شنی های استخر)
  • فیلتر شنی های حوضچه ای
  • فیلتر شنی های آرام

اما در واقع تمامی این فیلترها بر اساس دبی در جریان از روی یک بستر ماسه ای، آب کدر و دارای لجن را به آب تصفیه شده تبدیل می کنند.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال خرید تجهیزات استخری هستید، ما خرید پمپ کلر زنی و پمپ تصفیه استخر را به شما پیشنهاد می کنیم. همچنین می توانید تجهیزاتی مانند چراغ استخر و اسکیمر استخر را نیز بررسی کنید.

ساختار فیلتر شنی
ساختار فیلتر شنی

ساختار فیلتر شنی

ساختار فیلتر شنی با توجه به طراحی فیلتر شنی متغیر می باشد، در اینجا بخش های مختلف فیلتر شنی را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

بیشتر فیلترها دارای یک شیر در بخش فوقانی خود هستند که از آن به منظور کنترل جریان های ورودی و خروجی آب استفاده خواهد شد. به کمک این شیر امکان کنترل جریان آب ورودی و خروجی و تغییر میزان آن وجود دارد. شیر 6 راهه را می توان مجهزترین نوع این شیرها دانست که به کمک آن می توان کنترل بیشتری بر عملکرد فیلتر شنی داشت.

همچنین از طریق آن عمل بک واش فیلتر به راحتی قابل انجام است. بدنه فیلتر ممکن است جنس بدنه هر فیلتر با یکدیگر متفاوت باشد و ساخت آن با متریال پلی استری یا متریال فلزی و غیره انجام گیرد.

پلی استر تقویت شده با فایبرگلاس در بین کلیه این متریال ها دارای دوام و کارآمدی بیشتری خواهد بود. فشارسنج معمولاً نصب فشار سنج بر روی فیلتر استخر جهت کنترل و بررسی فشار جریان آب صورت می گیرد. لوله ها نقش انتقال آب بر عهده لوله های مورد استفاده در فیلتر است.

به گونه ای که آب پس از ورود به مخزن از یک طرف، فیلتر می شود و سپس بعد از اتمام فرآیند فیلتراسیون از فیلتر خارج می گردد.

در نهایت نیز به طرف سایر تجهیزات موتورخانه به منظور تکمیل پروسه تصفیه، جریان پیدا می کند. سیلیس سیلیس از اجزای دیگر فیلتر شنی محسوب می شود.

سیلیس به کار رفته در مخزن فیلتر ممکن است از نوع شیشه ای یا شنی باشد. البته سیلیس شیشه ای کارآمدتر و جدیدتر است.

این محصول به عنوان یک ماده فرآوری شده بیولوژیکی شفافیت بهتر و فیلتراسیون کامل آب را سبب خواهد شد. دریچه بازدید به منظور دسترسی به درون فیلتر و بررسی و بازدید وضعیت سیلیس ها و اجزای دیگر داخلی، از دریچه بازدید استفاده می گردد.

فیلتر شنی تحت فشار چیست

فیلتر شنی تحت فشار جهت جداسازی و حذف ذرات معلق یا کاهش کدورت، بو، مزه نامطبوع، تیرگی، مواد میکرو ارگانیک، پلانکتون ها، عوامل خورنده و برخی ناخالصی های دیگر در آب یا پساب عملکرد بسیار خوبی دارد.

قسمت های تشکیل دهنده فیلتر شنی تحت فشار شامل بستر ماسه ای، تجهیزات جمع آوری آب صاف شده، تجهیزات شستشوی معکوس و جمع آوری پساب شستشو می باشد.

این فیلتر شنی فلزی از یک استوانه فلزی تشکیل شده که در دو انتها به عدسی ختم می شود و در ابعاد مناسب برای هر دبی، به صورت عمودی یا افقی ساخته می شود. البته فیلترهای عمودی به خاطر آنکه در تمام راستای ارتفاع آنها عمل تصفیه فیزیکی انجام می گیرد نسبت به فیلترهای افقی ارجحیت دارند.

بدنه این فیلترها استوانه ای شکل و از فولاد براساس استاندارد معتبر ساخته شده و دارای دو دریچه بازدید می باشد. فشار استاندارد در این فیلترها 3 تا 7 اتمسفر می باشد.

در ایران نیز فیلتر شنی های تحت فشار یا همان فیلتر شنی های استخر از رایج ترین این فیلترها هستند، اما در بعضی از ایستگاه های تصفیه آب شهری ایران، از فیلتر شنی های آرام استفاده می شود. در فیلتر شنی، آب پس از تصفیه حتی بدون اضافه کردن مواد شیمیایی آبی زلال خواهد شد.

پس از مدتی که از بهره برداری این فیلترها بگذرد فیلترها نیاز به شستشو دارند. این زمان بستگی به کیفیت و میزان آب تصفیه شده دارد. زمان شستشو براساس افت فشار داخل فیلتر یا تجربه تعیین می گردد. جهت شستشو از جریان هوا و سپس جریان آب در عکس جهت فیلتراسیون استفاده می شود.

فیلتر شنی استخر
فیلتر شنی استخر

فیلتر شنی استخر

برای پاسخ به این سوال که فیلتر شنی استخر چیست باید بگوییم فیلترهای شنی تحت فشار رایج ترین نوع فیلتر مورد استفاده برای استخرها می باشد که با ایجاد سرعت مناسب برای فیلتراسیون، تصفیه ای ایده آل را فراهم می سازد. در هنگام تصفیه،آبکثیف استخر از لوله ورودی وارد فیلتر می­شود. فشار پمپ و نیروی جاذبه، آب را از درون شن به سمت پایین هدایت می­کند و شن و ماسه های ریز هرگونه آشغال و مواد زائد را از آب استخر می­گیرند. در پایین فیلترهای شنی نازل هایی با سوراخ های بسیار ریز وجود دارد که اجازه عبور شن و ماسه را نخواهند داد اما آب از داخل این نازل ها عبور می کند. در زیر مخزن فیلتر شنی استخر دست دوم، آب تصفیه شده از لوله خروجی خارج می شود.

محاسبه فیلتر شنی برای استخر

درون فیلترهای شنی چهار لایه مختلف از سیلیس با ضريب يكنواختي 35/1، با دانه بندي زير از نوع سنگهاي مخصوص و درجه خلوص بالای 95% باید وجود داشته باشد.

  • سيليس نمره يك از قطر 5/0 ميلي متر تا 5/1 ميلي متر.
  • سيليس نمره دو از قطر 2 میلی متر تا 5/3 میلی متر.
  • سيليس نمره سه از قطر 4 میلی متر تا 8 میلی متر.
  • سيليس نمره چهار از قطر 8 میلی متر تا 12 میلی متر.

کلیه سیلیس­های ریخته شده در فیلترهای شنی جمعاً به ارتفاع حدود يك متر خواهد رسيد که این عدد به ظرفیت فیلتر ربطی ندارد چون پس از آزمایشاتی که روی فیلترهای شنی انجام شده است، این موضوع به اثبات رسیده که از یک ارتفاعی به بعد مواد بکار برده شده در فیلترها توانایی تصفیه بیشتر آب را ندارند و ماکزیمم ارتفاع 1.5 متر برآورد شده است و با در نظر گرفتن بستر فیلتر و پخش کننده آب ارتفاع فیلترهای شنی به 1.5 متر می­رسد.

شن هایی با دانه بندی ریزتر سطح بیشتری را فراهم می­کنند و درنتیجه بیشتر آلودگی آب را می­گیرند. اما به انرژی پمپاژ بیشتری برای انتقال سیال نیاز دارند. در اکثر فیلترهای شنی فشاری از رنج دانه های 0.2 تا 1.2 میلی متر استفاده می شود.

ذرات بزرگتر از 100 میکرومتر تمایل به بستن منافذ فیلتراسیون دارند که دانه های بزرگتر ماسه می توانند بر این مشکل غلبه کنند. به همین دلیل عمق بستر شن حدودا 0.6 تا 1.5 متر بسته به کاربرد مختلف می باشد.

طراحی فیلترهای شن و ماسه نشان می دهد که باید با حداکثر سرعت جریان 10 gpm/ft2 کار کنند. با استفاده از توان مورد نیاز و حداکثر دبی، مساحت لازم را می توان محاسبه کرد. نکته نهایی طراحی این است که مطمئن باشید مایع به درستی در بستر جریان دارد و هیچ مقدار از مایع توسط شن و ماسه از مسیر جریان منحرف نمی شود.

هنگامی که شستشو انجام شد پس از مدتی کثیفی جمع شده در شن ها، اجازه عبور آب کمتری را می دهد. این در حالی است که مواد زائد موجود در فیلتر به جای می مانند که باید از آن خارج شوند.حال زمان back wash فیلتر است.

وقتی فیلتر مقدار زیادی از خاک را انباشته می کند فشار افت کرده و آب نمی تواند آزادانه از فیلتر خارج شود. Back wash آب را به عقب می فرستد تا از طریق فیلتر گرد و خاک به دام افتاده بیرون رود. پس از back wash، افزایش فشار برگشت به استخر کاملا مشخص است.

یشنهاد ویژه: اگر به دنبال خرید تجهیزات استخری هستید، ما خرید بهترین جاروی استخری و دستگاه ضد عفونی کننده آب را به شما پیشنهاد می کنیم.

فیلتر شنی چگونه back wash می شود؟

Back wash یا همان پس شویی در فیلتر شنی به سادگی و از طریق برگشت جریان آب استخر صورت می گیرد. بدین صورت که با عبور بالعکس جریان از پایین به سمت بالای فیلتر شنی، مواد زائدی که در بین شن های فیلتر، گیر کرده است به فاضلاب انتقال می یابد.

برای پس شویی باید پمپ را خاموش کرد و شیرِ فیلتر را در حالت “back wash” قرار داد و سپس پمپ را دوباره روشن کرد. معمولا پس شویی در استخرها 2 تا 3 دقیقه به طول می انجامد. پس از پایان back wash پمپ را خاموش کرد و شیر را درحالت “close” قرار داد، سپس پمپ را 30 تا 60 ثانیه روشن کرد تا مطمئن شوید که تمام آب کثیف در پس شویی به فاضلاب رفته و وارد استخر نمی گردد. پمپ را برای آخرین بار متوقف کرده و شیر را در حالت “Filter” قرار می دهیم. حال پمپ را روشن کرده و فیلتر دوباره به تصفیه کردن آب استخر مشغول می شود.

گیج فشار در ورودی و خروجی به اپراتور استخر می فهماند که مسیر عبور آب در فیلتر در حال بسته شدن می­باشد. اگر گیج، فشار خیلی بیشتری را در ورودی نسبت به خروجی نشان دهد اپراتور متوجه می­شود که آشغال زیادی در بین شن ها جمع شده. این به معنی این است که هم اکنون زمان “back wash” فیلتر است. برای “back wash” اپراتور، شیرها را برای تغییر مسیر آب تنظیم می­کند، لوله برگشت به استخر را می­بندد و لوله خروجی را باز می­کند که آب وارد سیستم فاضلاب شود.

مزایای فیلتر شنی

با توجه به گفته های بالا میتوانیم بگوییم فیلتر شنی مزایای بسیار زیادی را دارا می باشد یکی از اصلی ترین مزایای فیلتر شنی ها سرعت بسیار بالای انها در تصفیه می باشد. از جمله مزایای دیگر فیلتر های شنی عبارت اند از:

  • راهبری ساده
  • سرعت بالا در تصفیه
  • هزینه نگهداری کم
  • هزینه اولیه مقرون به صرفه
  • نیاز به فضای کم در نصب و بهره برداری

کاربرد فیلتر شنی

حال که با انواع فیلتر های شنی و همچنین مزایای ان ها اشنا شدیم، زمان آن رسیده است که با کاربرد این نوع فیلتر های پمپ آب اشنا شویم. از جمله کاربرد های فیلتر شنی عبارت اند از:

  • استخرهای شنا
  • صنایع شیشه
  • صنایع رنگ
  • صنایع غذایی
  • صنایع نساجی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع کاغذ سازی
  • صنایع فولاد و فلزات
  • صنایع لاستیک و پلاستیک
  • تصفیه خانه های آب و فاضلاب
  • کلیه سیستمهای حرارتی و برودتی
  • نیروگاهها، پتروشیمی و پالایشگاهها

برند های زیادی فیلتر شنی تصفیه آب تولید می کنند، از جمله:

جدول فیلتر شنی

مدلMFV 17
قطر مخزن (cm)43
ارتفاع مخزن (cm)62
سطح مفید فیلتراسیون (m2)0.14
مقدار سیلیس مورد نیاز (kg)40
حجم آبدهی برحسب (m3/hr)7.5
حجم مناسب در استخر روباز (m3)30
حجم مناسب در استخر سرپوشیده (m3)35

نکات مهم هنگام تعویض شن در فیلتر شنی

  1. بهتر است که شن ها هر 3-4 سال یک بار عوض شود تا کارآیی فیلتر شنی افزایش یابد. و به پاکی و شفافیت آب کمک می کند.
  2. از آنجایی که شن های قدیمی پر از باکتری هستند، بهتر است که هنگام تخلیه ی شن ها از تماس مستقیم با آن خودداری کنید.
  3. بعد از تخلیه ی شن های قدیمی، قبل از این که شن های جدید را بریزید، در مخزن آب بریزید. این کمک می کند که قدرت جذب شن ها افزایش یابد.
  4. نوع شنی که استفاده می کنید باید شن مخصوص فیلتر شنی باشد که از فروشگاه های تجهیزات استخر می توانید خریداری کنید. قطر این شن، 40 تا 50 میلی متر است. اگر از شن های مخصوص فیلتر شنی استفاده نکنید به فیلتر شنی و استخرتان صدمه خواهید زد.
  5. مقدار شنی که در فیلتر شنی می ریزید بستگی به اندازه ی فیلتر شما دارد. شما باید مطمئن باشید که اطلاعات لازم را در مورد میزان شن در فیلتر خود بدانید. پر کردن بیش از حد فیلتر از شن و یا کم ریختن آن، حد اقل مشکلی که ایجاد می کند این ست که به فیلتر شن اجازه نمی دهد به خوبی کار کند و در بدترین حالت، فیلتر شنی را خراب می کند.
  6. قبل از ریختن شن ها از بسته بودن لوله های شنی اطمینان حاصل کنید. خیلی سخت است که شن ها را به فیلتر وارد کنید بدون این که وارد لوله های شنی شوند. پس بهتر است برای جلوگیری از وارد شدن شن ها به داخل لوله ی شنی آن را با نوار چسب بپوشانید. همچنین بسیار مهم است که لوله ی شنی مستقیما در مرکز فیلتر باشد. چرا که وقتی شن ها را در فیلتر ریختید دیگر نمی توانید جای لوله ی شنی را تنظیم کنید. اگر در مرکز قرار نگرفته باشد، دیگر نمی توانید ارتفاع شیر را به درستی تنظیم کنید و همه چیز باید از نو شروع شود.
  7. پس از پر کردن فیلتر شنی از شن می توانید ارتفاع فیلتر را تنظیم کنید و باید اطمینان حاصل کنید که کاملا سر جای خود قرار گرفته و سفت شده باشد. در اینجا کمک گرفتن از یک آدم ماهر در این زمینه بسیار مفید است. اگر فیلتر خیلی سفت بسته شود، به بدنه ی فیلتر صدمه وارد می شود. در این صورت باید کل مخزن فیلتر تعویض شود که البته شما نمی خواهید این اتفاق بیفتد.
  8. وقتی همه چیز سر جای خود قرار گرفت، باید فیلتر را شستشو دهید. می توانید استخر را دوباره از آب پر کنید و سپس فیلتر را به مدت 3 تا 5 دقیقه پس از یک چرخه ی شستشوی 60 ثانیه ای بشویید.
فروش فیلتر شنی
فروش فیلتر شنی

فروش فیلتر شنی

همواره در بازرا شرکت ها و فروشگاه های متعددی اقدام به تولید و فروش فیلتر شنی کرده اند، اما یکی از نکات مهمی که باید هنگام خرید فیلتر شنی در نظر داشته باشید این است که فیلتر شنی را از یک فروشگاه و شرکت معتبر و با سابقه در فروش فیلتر شنی تهیه نمایید.

گروه صنعتی و بازرگانی مستر در سال 1380 تاسیس شد و در زمینه تولید، واردات و فروش تکنولو‍‍ژی های مدرن کنترل، تولید انواع فیلتر شنی ایمکس، هدایت و بهینه سازی شبکه ­های آبرسانی، تاسیساتی، عمرانی و کشاورزی فعالیت می کند.

مجهز سازه تدبیر روش مفتخر است که با بهره گیری از کارشناسان مجرب و دلسوز و همچنین تجهیزات مدرن و با استفاده از متدهای پیشرفته، هر ساله سهم عمده ای در تامین نیازهای آبرسانی خانگی و صنعتی کشور عزیزمان را عهده دار باشد.

برای اطلاع مشتریان و همکاران گرامی لازم به ذکر است شرکت مجهز سازه تدبیر روش (شماره ثبت 514136) با نام تجاری مستر در حال فعالیت می باشد.

با توجه به اینکه فیلتر شنی قیمت متنوعی در بازار دارد پیشنهاد میکنیم برای دریافت اطلاعات در رابطه با لیست قیمت فیلتر شنی با کارشناسان ما در شرکت مستر در تماس باشید.

سوالات متداول

فیلتر شنی چیست؟

فیلتر شنی یکی از تجهیزات ضروری می باشد که جهت خالص سازی آب مورد استفاده قرار میگیرد. داخل مقاله به صورت جامع در رابطه با فیلتر شنی صحبت کرده ایم.

قیمت فیلتر شنی چقدر است؟

قیمت فیلتر شنی متناسب با نوع آن متغیر می باشد. برای استعلام قیمت فیلتر شنی با شماره تلفن های شرکت مستر در تماس باشید. 02133997522 | 02133997661 | 09121882140

انواع فیلتر شنی چیست؟

فیلتر شنی متناسب با کاربرد و ابعاد ان انواع متعددی دارد، داخل مقاله انواع فیلتر شنی را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده ایم.

فیلتر شنی استخر چیست؟

فیلتر شنی استخر وظیفه ی خالص سازی آب استخر را دارد، داخل مقاله در رابطه با فیلتر شنی استخر بیشتر صحبت کرده ایم.

 

4 comments

  1. جهت تصفیه آب استخری با ابعاد 5/1*4*10 کدام چه فیلتر شنی خوبه؟

    1. گروه مستر

      فیلتر شنی هایوارد مدل S144 با ظرفیت 57 متر مکعب مناسب نیاز شماست

  2. mohammad

    برای جلوگیری از ورود مو به داخل فیلتر شنی و پمپ آب استخر از چی استفاده کنم

    1. گروه مستر

      از استرینر معادل سایز ورودی الکتروپمپ تصفیه استخری استفاده نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین