نصب فلوتر برقی منبع آب

فلوتر برقی دستگاهی است که سطح آب در یک منبع آب را مدیریت می کند تا از سرریز شدن و یا خالی شدن آن منبع، با قطع وصل کردن جریان ورودی آب جلو گیری کند. ما در این نوشته به نحوه نصب فلوتر برقی , طریقه نصب فلوتر برقی منبع اب می پردازیم.

فلوتر برقی دارای انواع مختلفی است و با هدف کنترل سطح آب مخازن کارایی هایی نظیر موارد زیر را دارد:

  • کنترل انواع پمپ ها
  • جلوگیری از هدر رفت عملکرد انواع پمپ های معمولی، پمپ شناور و سایر انواع پمپ
  • جلوگیری از سرریز شدن و یا خلی شدن حوضچه ها، مخازن آب و یا منابع و تجهیزات استخری آبی
  • پرکردن اتوماتیک مخازن
  • تشخیص هدایت مایعات و سیالات

نحوه نصب فلوتر برقی

فلوتر انواع مختلفی دارد ولی ساده ترین نوع و پرمصرف ترین آن که ما در این نوشته اقدام به آموزش نحوه نصب آن را می دهیم، فلوتر ساچمه ای است.

شناور های الکترومکانیکی فلوتر معمولا داخل یک محفظه مقاوم در برابر نفوظ آب قرار می گیرند. در فلوتر سوئیچ ساچمه ای داخل این شناور یک گوی وجود داره که وابسته به میزان سطح آب حرکت می کند و زبانه را باز یا بسته می کند.

با بالا و یا پایین سطح آب این ساچمه به گونه ای حرکت می کند که کنتاکتی که داخل شناور وجود دارد قطع و یا وصل می شود.

کابل کنترل فلوتر ساچمه ای دارای شامل سه سیم می باشد که معمولا رنگ قهوه ای به معنی کنتاکت باز یا (nc) است،رنگ آبی به معنی کنتاکت بسته (no) و رنگ سیاه (com) که به عنوان سیم مشترک عمل می کند.(بهتر است به کاتالوگ فلوتر هم مراجعه شود)

در حقیقت چند حالت برای نصب فلوتر برقی در آب وجود دارد و شما وابسته به عملکرد خود می توانید از یک و یا هر دوی آن ها استفاده کنید.

نصب فلوتر برقی در مخزن آب

فلوتر را می بایست در بالا مخرن قرار داد تا با پرشدن مخزن، جریان ورودی برق به پمپ قطع شود و پمپ خاموش شود.

انداخت فولتر برقی در انتهای چاه یا مخزن

می بایست فلوتر را در انتهای چاه یا مخزن انداخت تا زمانی که سطح آب از حدی کمتر شد پمپ آب را خاموش کند تا مانع سوختن آن شود.

فلوتر برقی پمپ های شناور

در ادامه ی نحوه نصب فلوتر مخزن اب برخی پمپ های شناور کاملا در آب مستغرق هستند. مانند پمپ آب سایر (شناور)، یا پمپ آب کالپدا و پمپ آب گراندفوس. فلوتر برقی به بدنه این پمپ ها چسبانده می شود تا به صورت اتوماتیک جریان روشن و خاموش شدن پمپ توسط فولتر برقی مدیریت شود. البته در برخی از پمپ های شناور، چنین سازوکاری درون آن ها برنامه ریزی شده است.

سیم کشی فلوتر برقی

نصب فلوتر برقی در آب - سیم کشی فلوتر

مهم ترین بخش در نصب فلوتر برقی منبع آب بخش سیم کشی آن است.

در ابتدا دقت کنید که فولتر شما فاصله مناسبی از ورودی آب و هم دیواری های مخزن داشته باشد که هم دیواره های مخزن مانع حرکت آن نشود و هم اینکه جریان ورودی آب باعث القای نادرست سطح آب به فولتر برقی باشد.

الکترودهای شناور الکتریکی که تعیین کننده حد بالا (الکترود متصل به ترمینال E1)، و الکترود های متصل به حد پایین (الکترود متصل به ترمینال E2) و میانه مخزن هستند، نقش مهمی دارند. دقت کنید که برای استفاده از اینگونه فولتر مایع داخل مخزن می بایست رسانا باشد.

اگر بدنه مخزن رسانا نیست نیاز به الکترود سوم است. این الکترود در کف مخزن نصب می شود.

ترمینال مشترک M هم زمانی مخزن از نوع رسانا باشد به بدنه آن متصل می گردد و وقتی مخزن خالی هست، فرمان کارکرد پمپ صادر می گردد.

وقتی سطح آب به الکترود حد بالا رسید، پمپ خاموش می شود.

و زمانی که سطح آب به الکترود حد پایین رسد، پمپ روشن شده تا مانع از تخلیه مایع مخزن شود.

تنظیم حساسیت فولتر در هنگام نصب

دقت کنید که برای نصب فلوتر برقی منبع آب تنظیمات حساسیت فولتر خود را بررسی کنید.

فلوتر های برقی معمولا دارای یک پیچ حساسیت درون خود هستند. این پیچ با گردش در جهت عقربه های ساعت روی حساس ترین حالت ممکن قرار می گیرید. حساسیت بالا برای زمانی که فاصله زیادی بین الکترود ها تا ترمینال وجود دارد موئثر واقع می شوند. علاوه بر آن برای برخی از محول ها که رسانای کمی دارند هم استفاده می شود.

نصب فلوتر مکانیکی

فولتر مکانیکی در حقیقت دستگاهی هست که بخش الکترونیکی آن خارج از مخزن قرار می گیرید و فقط شناور آن است که داخل مخزن قرار گرفته است. بدین ترتیب خطر برق گرفتگی بسیار کمتر است. این فولتر کارکرد ساده ای مانند نصب شناور کولر را دارد. پا پایین رفتن شناور در این فلوتر، جریان الکتریکی به پمپ متصل می گردد و پمپ به کار می افتد.

برای نصب فلوتر برقی منبع آب، البته منابع آب خانگی، فلوتر های مکانیکی بهترین گزینه هستند. شما برای استفاده از این فلوتر ها می بایست یک حرفه در بدنه مخزن آب خود ایجاد کنید و با استفاده از مراحل نصب ساده ای که دارد اقدام به نصب فلوتر مکانیکی برای مخزن آب کن کنید.

مجموعه مستریکو از بهترین مراکز خرید پمپ آب، خرید پمپ آب خانگی و انواع پمپ آب ۱۲ ولت کوچک برای اب نما ها می باشد. شما در این مجموعه می توانید اقدام به خرید انواع فلوتر و سایر تجهیزات مدیریت آب ساختمان، استخر و … را کنید.

در پایان نوشته نصب فلوتر برقی منبع آب ما به صورت کامل با نحوه نصب فلوتر برقی منبع آب خانگی و همچنین نصب فلوتر منبع آب معمولی آشنا شده ایم. در صورتی که هر گونه سوالی در خصوص نحوه نصب فلوتر برقی منبع آب و یا نوع مکانیکی آن را داشتید می توانید از قسمت نظرات آن را از ما بپرسید.

همچنین می توانید در این لینک اقدام به مشاهده تنوع وسیعی از فولتر های برقی در سایت آمازون نمایید.

طریقه نصب فلوتر شناور

در مرحله اول طریقه نصب فلوتر شناور، با استفاده از یک قلم محل اتصال ورودی و خروجی مخزن را مشخص نمایید. محل اتصال ورودی باید حداقل 5 سانتی متر پایین‌تر از درب مخزن و محل اتصال خروجی حداقل 5 سانتی متر بالاتر از کف مخزن آب باشد.

سپس با گردبر محل نشان شده را سوراخ کنید. سوراخی که ایجاد می‌کنید باید حداقل 5 میلیمتر از اندازه فیتینگ بزرگتر باشد. به این خاطر که فیتینگ بتواند داخل آن جا بگیرد.

در مرحله آخر طریقه نصب فلوتر شناور، واشر لاستیکی فیتینگ را دور آن قرار دهید و سپس فیتینگ را داخل سوراخ گذاشته و از طرف دیگر مهره را به آرامی و با دقت محکم کنید تا به خوبی آب‌بندی گردد.

نحوه نصب فلوتر ساچمه ای

همانطور که بالا تر نیز گفته شد، برای نصب فلوتر ساچمه ای ابتدا باید مخزن را به صورت کلی خالی نمایید، کابل کنترل فلوتر ساچمه ای دارای شامل سه سیم می باشد که معمولا رنگ قهوه ای به معنی کنتاکت باز یا (nc) است،رنگ آبی به معنی کنتاکت بسته (no) و رنگ سیاه (com) که به عنوان سیم مشترک عمل می کند.

نقشه فلوتر برقی

در این بخش نقشه فلوتر برقی را میتوانید مشاهده نمایید.

نقشه فلوتر برقی
نقشه فلوتر برقی

نقشه نصب فلوتر برقی

نقشه نصب فلوتر برقی به گونه ای می باشد که در آن راهنمای دقیق نصب فلوتر برقی قید شده است، در این بخش برای شما عزیزان نقشه نصب فلوتر برقی را قرار داده ایم.

نقشه نصب فلوتر برقی
نقشه نصب فلوتر برقی

نصب فلوتر منبع آب

همانطور که میدانید یکی از روش های کنترل سطح مایعات استفاده از فلوتر الکترونیکی می باشد که سه عدد سنسور فلوتر به فلوتر الکترونکی وصل می شود و این سنسور ها درون مخزن در سه وضعیت قرار می گیرند

۱- بالا ترین سطح مایع ۲- پایین ترین سطح مایع ۳- ته مخزن یا چاه . در نهایت رله فلوتر عمل می کند.

مرحله اول: آب را قطع کنید
اولین اقدام برای شروع نصب شناور آب این است که آب را قطع کنید.

مرحله دوم: لوله تغذیه را باز کنید
از دستکش‌های محافظ، زانوبند، عینک و ماسک گردوغبار استفاده کنید؛ زیرا عایق فایبرگلاس می‌تواند باعث تحریک سیستم تنفسی و پوست شما شود. همچنین باید تا حد امکان از ایجاد اختلال در عایق خودداری کنید. یک تخته ام دی اف (یا مشابه) را روی عایق اتاق خود قرار دهید تا بتوانید به‌راحتی در کنار مخزن آب سرد زانو بزنید. با استفاده از یک آچار قابل‌تنظیم، اتصالات نصب‌کننده لوله تغذیه را باز کنید.

مرحله سوم: لوله تغذیه را جدا کنید.
در قدم بعدی باید لوله مسی را از محفظه شناور آب جدا کنید.

مرحله چهارم: باز کردن مهره نگهدارنده
مهره نگهدارنده خارج از مخزن آب را باز کرده و با کشیدن بدنه شیر از مخزن آب، شیر توپی را خارج کنید.

مرحله پنجم: شناور آب جدید را وارد کنید.

طریقه نصب فلوتر منبع آب

همانطور که بالا تر نیز گفته شد طریقه نصب فلوتر منبع آب برای نصب فلوتر منبع آب ابتدا باید آب را قطع کرده و سپس لوله تغذیه را باز کنید.

طریقه نصب فلوتر منبع آب
طریقه نصب فلوتر منبع آب

سوالات متداول

نصب فلوتر برقی منبع آب به چه صورت است؟

نصب فلوتر برقی منبع آب به این صورت می باشد که ابتدا باید مخزن را به صورت کامل خالی کرده و سپس اقدام به انجام مراحل بعدی کنید، داخل مقاله به صورت جامع نصب فلوتر برقی منبع آب را مورد بررسی قرار داده ایم.

قیمت شناور منبع آب چقدر است؟

قیمت شناور منبع آب متناسب با نوع آن و همچنین توان آن متغیر می باشد، داخل مقاله قیمت شناور منبع آب را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

5 comments

  1. علیرضا باقری

    درود و عرض ادب
    خدمت شما عزیزان و بزرگواران تشکر و سپاس فراوان
    اطلاعات فنی درج شده در سایت خیلی مفید و عالی می باشد
    ممنون و سپاس از زحمات شما

    1. ممنون از شما

  2. درود بسیار عالی توضیح دادید. سپاسگزارم

  3. سلام سوالی داشتم شناور فلوتر در داخل مخزن باید در چهدسطحی با وزنه کنارش تنطیم شود باید بالا باشد یا پایین مخزن

    1. لطفا تماس حاصل فرمایید.02133997661 داخلی 103-104

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین