نصب پمپ آب

پمپ آب خانگی یا ساختمانی خود را خریده اید اما اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب را نمی دانید و از نصب پمپ آب اطلاعی ندارید؟ روش های نصب پمپ آب را نمی دانید و به دنبال راهنمای نصب پمپ آب هستید؟ در این مقاله مراحل نصب پمپ آب در طبقات، روی پشت بام و … برای شما قرار داده شده است.

پیشنهاد ویژه: برای خرید انواع پمپ آب خانگی با بهترین مرکز فروش پمپ آب تهران تماس بگیرید. 02133997522 | 02133997661 | 09121882140.

نصب پمپ آب
نصب پمپ آب

نصب پمپ آب

اولین قانون در نصب پمپ آب این است که از وجود آب کافی جهت نصب پمپ آب، اطمینان حاصل کنید. معمولا برای یک حمام 225 لیتر آب مورد نیاز است و همینطور 60 درصد آن برای یک اتاق کافیست که بنابراین برای یک حمام و یک سوئیت به 360 لیتر آب، نیاز است.

پیشنهاد ویژه: اگر با افت فشار آب مواجه هستید، حتما به خرید بوستر پمپ خانگی و البته پمپ فشار قوی فکر کنید.

دومین مورد، موقعیت قرار گیری پمپ است که باید حداقل 60 سانتی متر از منبع ذخیره آب بالاتر باشد. سعی کنید محل نصب پمپ و منبع ذخیره آب هر دو در یک ردیف باشند.

جهت اطلاع از نحوه نصب پمپ آب، در ابتدا باید با اجزای پمپ آب مورد نظرتان آشنا گردید. این اجزا عبارتند از پروانه، حوضینگ، بلبرینگ، مکانیکال سیل، پوسته خارجی پمپ.

اتصالات پمپ می توانند در دو حالت 15 میلیمتری و 22 میلیمتری باشند که فرقی نمی کند، لوله ها و اتصالات شما چه پمپی را پشتیبانی می کند، اگر شما از پمپ های 22 میلی متری استفاده کنید، می توانید به راحتی مکش آب را انجام دهید.

شما می توانید از یک پرشر، جهت کنترل فشار و اطلاع از کارایی خود استفاده نمایید.

قبل و بعد از پمپ خود، باید از سوپاپ، جهت افزایش مکش و جلوگیری از نشتی آب استفاده نمایید.

پمپ آب باید از عناصر خارجی که به خود پمپ آسیب می رساند، محافظت گردد، به همین جهت نصب یک صافی در ورودی پمپ الزامی می باشد.

اتصالات الکتریکی پمپ را بررسی نمایید تا هرگونه نگرانی در مورد ایمنی برطرف گردد.

سعی کنید از شیر یکطرفه، جهت جلوگیری از برگشت آب نیز استفاده کنید.

سایز ورودی پمپ و لوله ای که به آن متصل می شود باید یکسان یا بالاتر باشد و به هیچ وجه از لوله ی ورودی پمپ آب با سایز پایین تر نباید استفاده گردد. زیرا آب با حجم مناسب وارد پمپ آب نمی گردد و پمپ خشک کار می کند. در این خصوص می توانید مقالات محاسبه فشار آب در لوله و البته محاسبه npsh پمپ را مطالعه کنید.

نصب تابلوفرمان جهت محافظت از پمپ هایی که با برق سه فاز کار می کنند، می تواند حفاظت مناسبی را ایجاد کند، زیرا در تابلو فرمان کنترل فاز و کنترل بار جهت جلوگیری از آمپر کشیدن و سوختن الکتروموتور وجود دارد و در ضمن کنترل سطح نیز جهت جلوگیری از خشک کار کردن پمپ به کار برده می شود.

نصب فلومتر در ورودی پمپ ها، جهت جلوگیری از خشک کار کردن پمپ، می تواند روش محافظتی مناسب دیگری باشدکه معمولا در پمپ های تک فاز کاربرد دارد.

نصب منبع تحت فشار جهت روشن و خاموش شدن کمتر الکتروپمپ نیز خود می تواند باعث کاهش استهلاک پمپ و مصرف برق گردد، نصب منبع تحت فشار از طریق شیلنگ یا لوله کشی صورت می گیرد. در این خصوص حتما قیمت منبع تحت فشار را مورد بررسی قرار بگیرد.

در صورتی که ست کنترل روی پمپ نصب گردد، نیاز به نصب فلوتر حذف می گردد، زیرا ست کنترل دارای سنسوری است که در زمانی که پمپ آب بدون آب باشد، خودش اتوماتیک پمپ آب را خاموش می کند و نصب آن با فاصله ی 20 تا 30 سانتی متری از خروجی پمپ آب صورت می گیرد.

در این خصوص صفحات بهترین ست کنترل پمپ آب و فلوتر برقی کنترل سطح آب مخزن را بررسی کنید.

نحوه نصب پمپ آب

پمپ آب های خانگی برای افزایش فشار آب در لوله های ساختمانی استفاده می شوند. به عبارتی اگر فشار آب در ساختمان شما بسیار کم است، شما نیاز به یک پمپ آب دارید. اما باید بدانید که مشکل فشار در ساختمان ها همیشه از عدم وجود پمپ آب نمی باشد و در بسیاری از مواقع، گرفتگی لوله های ساختمان ممکن است موجل کمبود فشار شده باشند. به همین دلیل همیشه پیش از خرید و یا نصب پمپ آب از گرفته نبودن لوله ها اطمینان حاصل کنید.

اگر قصد نصب یا خرید پمپ آب را دارید اما نمی دانید که این کار را به کجا بسپارید، پیشنهاد ما به شما مجموعه مستریکو با بیش از 20 سال تجربه در ضمینه پمپ آب می باشد.

مجموعه مستریکو یکی از مجموعه هایی می باشد که به دلیل ارائه خدمات عالی و با کیفیت کار بالا، توانسته رضایت 90 در صدی مراجعه کنندگان خود را جلب کند.

همچنین پیشنهاد میشود پیش از نصب با هماهنگی کارشناسان مستریکو نسبت به هواگیری پمپ آب خود اقدام نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نصب پمپ آب، می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

مراحل نصب پمپ آب

در این بخش مراحل نصب پمپ آب را برای شما عزیزان قرار داده ایم، در صورت بروز هر گونه مشکل و مشاوره می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  1. ابتدا شیر اصلی آب ساختمان که انشعاب های مختلف ساختمان را تامین می کند را پیدا کرده و آن را ببندید. به عبارتی شیر اصلی تغزیه را ببندید.
  2. در گام بعدی باید اب همه لوله هارا تخلیه کنید، یعنی شیر های آب را باز بگذارید تا آب لوله ها تخلیه شوند. توجه کنید که اگر مخزن ذخیره آب دارید، شیر خروجی ان را ببندید تا از اتلاف آب جلوگیری کنید.
  3. لوله ای که رو به روی شیر تغزیه است را جدا کنید. برای انجام این کار، از یک آچار برای نگه داشتن شیر و از آچار دیگری برای چرخاندن لوله استفاده کنید. در هنگام باز کردن لوله انتضار اینکه مقداری آب از داخل لوله بیرون بریزد را داشته باشید.
  4. پس از آن که لوله را باز کردیدف بررسی کنید که فضای کافی برای قرار گیری لوله های پمپ آب وجود دارد یا خیر.
  5. در ورودی پمپ از یک تک لوله کوچک به عنوان فاصله انداز قرار دهید. سایز این لوله با سایز ورودی پمپ باید برابر باشد، همچنین فراموش نکنید که از نوار تفلون برای آبندی در جهت خلاف عقربه های ساعت روی رزوه ها استفاده کنید. پس از آن تک لوله را با آچار شلاقی محکم کنید.
  6. شیر یکطرفه را در طرف دیگر تک لوله ببندید. این شیر برای جلوگیری از برگشت فشار آب لوله کشی ساختمان به سمت کنتور را دارد. در هنگام بستن توجه داشته باشید که فلش روی شیر یکطرفه در جهت ورودی پمپ نصب شود.
  7. یک شیر قطع و وصل در خروجی مخزن آب خود قرار دهید.
  8. از اتصالات با کیفیت و خوب برای ارتباط بین پمپ و مخزن ذخیره آب استفاده کنید. این اتصالات را می توانید به صورت مستقیم یا زانویی 90 درجه تهیه کنید.
  9. پس از آنکه موارد بالا را به درستی انجام دادید، پمپ آب خود را به به همراه محافظ به نزدیک ترین پریز برق وصل کنید.
  10. شیر اصلی حروجی مخزن آب را باز کنید تا هوای داخل لوله ها خالی شود و پس از آن، شیر را ببندید.

یکی از جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا پمپ آب بدون برق می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید انواع پمپ آب خانگی یا صنعتی از صفحه مربوطه در فروشگاه معتبر و بزرگ مستریکو دیدن فرمایید.

نصب پمپ آب با مخزن

برای نصب پمپ آب با مخزن دلایل بسیار زیادی وجود دارد، اما در ادامه مهم ترین دلایل نصب پمپ آب با مخزن را برای شما قرار داده ایم:

  • هنگامی که مخزن ذخیره پمپ آب در یک ساختمان قرار دارد، پمپ آب با بامخزن پمپ و بسته شدن شیر آب، روشن و خاموش نمی شود و عمر آن طولانی تر می شود. توجه داشته باشد که اگر مخزن پمپ آب در ساختمان نباشد، با هر باز و بسته شدن شیر آب، پمپ نیز روشن و خاموش می شود.
  • اگر سازمان آب و فاضلاب متوجه نصب پمپ آب بدون مخزن شوند، علاوه بر جریمه، برخورد قانونی دارند، به همین دلیل حتما مخزن را نصب کنید.
  • اگر مخزن نصب کرده بشاید، در صورت قطعی آب، ذخیره آبی دارید.

به طور کلی اگر قصد نصب پمپ آب را دارید پیشنهاد می شود حتما از مخزن استفاده کنید، چرا که در صورت عدم نصب پمپ آب با مخزن، مشکلاتی به وجور خواهد آمد که در ادامه مطلب به آنها پرداخته شده است.

نصب پمپ آب بدون مخزن

در قسمت قبل درباره مزیت های نصب پمپ آب با مخزن گفته شد. در این قسمت به معایب نصب پمپ آب بدون مخزن پرداخته ایم:

  • اگر پمپ آب خود را بدون مخزن نصب کنید، علاوه بر خراب شدن کنتور آب به مرور زمان، هوای اضافه به داخل آب اضافه شده و مصرف شما افزایش می دهد.
  • نصب پمپ آب بدون مخزن باعث ایجاد خطر برای سلامت افراد به دلیل ایجاد فشار منفی در لوله آب شهر و نشست آلودگی ها می شود.
  • یکی دیگر از معایب پمپ آب بدون مخزن که در قسمت قبل نیز درباره آن توضیح داده شد، کاهش عمر پمپ آب می باشد. در صورتی که پمپ آب شما به مخزن متصل نباشد، با هر باز باز و بسته کردن شیر آب توسط هر یک از اهالی ساختمان، پمپ روشن و خاموش می شود که این مورد باعث کاهش عمر پمپ آب می شود.

اما باید بدانید که روش نصب پمپ آب بدون مخزن، بسیار ساده تر از نصب آن با مخزن می باشد. چرا که دیگر نیازی به لوله کشی و تعبیه مخزن ندارید و تنها کاری که لازم است، این است که پمپ خود را همانطور که در بخش های بالا گفته شد نصب کنید.

مراحل نصب پمپ آب با منبع انبساط

اگر قصد نصب پمپ آب با منبع انبساط را دارید، اما مراحل و نکات ان را نمی دانید، پیشنهاد می شود این قسمت را تا انتها مطالعه نمایید.

یکی از مهم ترین مراحل در نصب پمپ، بررسی وضعیت لوله ها می باشد. اگر بخواهیم این موضوع را واضح تر بیان کنیم، هیچ فشاری نباید به پمپ بی آید و پمپ باید از هرگونه فشار به دور باشد. پس از لوله ها باید مکانی برای قرار گیری پمپ آب و انبساط در نظر بگیرید که در روز های سرد زمستانی یخ نزنند.

پس از بررسی موارد گفته شده، مکانی سرپوشیده که نور خورشید به آن نمی خورد را برای پمپ آب انتخاب کنید. توجه داشته باشید سطحی که می خواهید پمپ را روی آن بگذارید،ذ کاملا صاف و یکدست باشد.

هنگامی که برای نصب پمپ آب دست به کار شدید مانند قسمت بالا، شیر اصلی اب را ببندید و با باز کردن یک شیر خروجی، اجازه دهید آب و فشار داخل لوله ها تخلیه شوند.

در هنگام نصب، منبع انبساط روی پمپ باید، سه راهی را در وسط لوله اصلی آب قبل از کنتور نصب کنید. پس از آن لوله جدید را در قسمت بالایی سه راهی به سمت ورودی منبع انبساط قرار داده و نصب کنید. سپس اتصالات زانویی 90 درجه را باید در مسیر لوله کشی آب قرار دهید، به طوری که در زیر منبع انبساط شما قرار گیرند.

لوله آب ساختمان که قرار است آب را از پمپ به داخل ساختمان انتقال دهد را به طرف دیگر سه راهی وصل کنید. در مرحله بعد که مرحله نهایی کار می باشد، باید از قسمت خروجی منبع انبساط، یک لوله به ورودی پمپ آب خانگی خود متصل کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که در قسمت خروجی باید شیری قرار گیرد تا در صورت خاموشی پمپ، آب به داخل پمپ باز نگردد.

در صورت بروز هر گونه مشکل و یا هر سوالی درباره نصب پمپ آب می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. همچنین اگر صدای پمپ آب موجب سلب آسایش شما می شود، می توانید پمپ خود را عایق بندی کنید. جهت مشاهده قیمت عایق صوتی پمپ آب از صفحه مربوطه دیدن فرمایید.

نصب پمپ آب روی پشت بام

شاید ندانید که اصلا برای چه باید پمپ آب را روی پشت بام نصب کرد. باید بدانید که در ساختمان های مرتفع، استفاده از یک پمپ و داشتن فشار مطلوب تقریبا نشدنی است. به همین دلیل نصب پمپ آب روی پشت بام در ساختمان های مرتفع و بلند، بسیار رایج می باشد. البته باید بدانید که در برخی از ساختمان ها به دلیل کمبود فضا و نداشتن جای کافی برای نصب پمپ آب، آن را روی پشت بام نصب می کنند.

به طور استاندارد برای نصب پمپ آب، ابتدا کنتور، سپس منبع آب و در اخر نیز پمپ آب قرار می گیرد. باید بدانید که نصب پمپ آب روش پست بام به سادگی نیست و تنها در شرایط خاص روی پستبام نصب می شود.

اما این قضیه برای نصب پمپ آب روی پشت بام فرق می کند. برای نصب پمپ آب در پشت بام، شما نیاز به یک تانکر بزرگ در پشت بام ساختمان دارید. اگر قرار است آب یک ساختمان توسط پمپی که در پشت بام نصب شده است، تامین شود، باید ابتدا کل آب ورودی ساختمان به داخل تانکر آبی که روی پشت بام است برود و پس از آن آب توسط پمپ از تانکر به بخش های مختلف ساختمان پمپاژ می شود.

به طور کلی نصب پمپ آب روی پشت بام، تغییر زیادی با نصب آن در پارکینگ یا همکف ندارد، اما توصیه می شود آن را در پارکنیگ خود نصب کنید.

نصب پمپ آب در طبقات

در خیلی از موارد مشاهده شده که در برخی ساختمان ها به دلیل نبود پمپ آب ساختمان شاهد افت فشار شدید هستیم، به طوری که این موضوع برای ساکنین آن طبقات بسایر آزار دهنده می باشد، اما در طبقات اول فشار آب مطلوبی وجود دارد. در چنین شرایطی معمولا بین ساکنین طبقات اول و آخر برای خرید پمپ آب اختلاف نظر پیش می آید و اجازه نصب پمپ را نمی دهند.

راه حل این مشکل پمپ آب کوچک آپارتمانی می باشد که به مراتب کوچک تر، کم هزینه تر و کم صدا تر می باشد. این پمپ آب ها معمولا به مینی پمپ شناخته می شوند. این مینی پمپ ها که به مراتب کم حجم تر هستند، میتوانند فشار مناسب و مطلوبی را برای شما فراهم کنند.

جهت خرید و کسب اطلاعات بیشتر در باره این پمپ آب ها می توانید از فروشگاه معتبر مستریکو که مرکز پخش پمپ آب می باشد دیدن فرمایید و یا می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نقشه نصب پمپ آب

همانطور که در طول این مقاله گفته شد، پمپ آب را می توان هم با مخزن و هم بدون مخزن نصب کرد، اما بهتر است که پمپ آب خود را به دلایل ذکر شده با مخزن نصب کنید. اما بهتر است بدانید که اگر پمپ آب خود را با استفاده از نقشه آن نصب کنید، هم کار را اصولی تر انجام می دهید، و هم برای خودتان راحت تر است. در ادامه نقشه نصب پمپ آب را برای شما قرار داده ایم. در صورت بروز هرگونه مشکل یا سوال می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

یکی از محصولات جدید و کاربردی، تیوپ پمپ آب می باشد، که پیشنهاد می شود برای مشاهده کارید و خرید آن به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب

قصد نصب پمپ آب را دارید اما نمی دانید اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب کدام اند؟! در ادامه این مطلب لیست انواع اتصالات مورد نیاز را برای نصب پمپ آب را برای شما معرفی کرده ایم:

  • لوله آب با قطر مناسب
  • ست کنترل
  • شیر یک طرفه
  • مهره و ماسوره
  • شیر خودکار
  • پنج راهی برنجی

لوازم نصب پمپ آب

علاوه بر اتصالات نام برده شده در قسمت بالا، شما برای نصب پمپ اب به یک سری لوازم و ابزار مخصوص برای نصب پمپ آب نیاز دارید که در ادامه لیست لوازم لیست لوازم نصب پمپ آب را برای شما قرار داده ایم:

  • گیج تنظیم فشار
  • پرشر اتومات 2 الی 11 بار
  • مخزن ذخیره آب افقی
  • کنتاکتور (برای پمپ های آب بالاتر از 5 آمپر)
  • فلوتر

البته توجه داشته باشید که امروزه وسایل بسیار زیادی برای نصب پمپ آب وجود دارد، اما حداقل وسایل و اتصالات مورد نیاز برای نصب پمپ آب در لیست بالا برای شما قرار داده شد.

جهت خرید پمپ آب و لوازم آن پیشنهاد می شود از معتبر ترین و با تجربه ترین فروشگاه ها یعنی فروشگاه مستریکو که با ارائه خدمات عالی و محصولات با کیفیت خود توانسته رضایت 90 درصدی مشتریان خود را جلب نماید.

پیشنهاد ویژه: علاوه بر نصب اگر به خدمات تعمیر و عیب یابی پمپ آب احتیاج داشتید با ما تماس بگیرید. برای دریافت آموزش های بیشتر وارد بخش مقالات گروه مستریکو شوید.

سوالات متداول

 

One comment

  1. خیلی خوب و مفید بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین