پمپ آب تک فاز

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با پمپ آب تک فاز و کاربرد ان آشنا کنیم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. اگر به دنبال انتخاب پمپ آب تک فاز هستید، قطعا این مقاله در خرید و انتخاب پمپ آب تک فاز به شما کمک خواهد کرد.

پیشنهاد ویژه: برای مشاوره رایگان خرید پمپ آب مناسب همین حالا با بخش فروش شرکت مستر تماس بگیرید.

پمپ آب تک فاز
پمپ آب تک فاز

پمپ آب تک فاز

پمپ اب تک فاز یکی از انواع پمپ اب می باشد که معمولا در صنایع تجاری مورد استفاده قرار میگیرد،

برق تک فاز به طور گسترده در ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود، جایی که پیکربندی برق سوکت برق یا 120 ولت ساده یا پیکربندی فاز تقسیم با 120/240 ولت است. از آنجایی که برق مورد نیاز این فضاها در درجه اول کارکردن وسایل کمتر از 1000 وات است، برق تک فاز برای رفع این نیازها کافی است.

توان تک فاز گسترده ترین در دسترس بودن را دارد، اما علیرغم این مزیت، برای نیرو دادن به موتورهایی با قدرت اسب بخار بیشتر از 5 اسب بخار مناسب نیست. این به این دلیل است که یک موتور تک فاز جریان بسیار بالاتری نسبت به یک موتور سه فاز با همان قدرت اسب بخار می گیرد. و با توجه به این جریان بزرگتر، موتور به سیم پیچی به میزان قابل توجهی بزرگتر نیاز دارد که در نتیجه هزینه موتور را افزایش می دهد. علاوه بر سرمایه گذاری بیشتر، موتورهای تک فاز در مقایسه با همتایان 3 فاز خود کارایی کمتری دارند که هزینه های عملیاتی را بیشتر افزایش می دهد. علاوه بر این، طول عمر پمپ های تک فاز نیز در مقایسه با پمپ های سه فاز کوتاه تر است.

با محدودیت‌های بسیار زیاد، پمپ‌های تک فاز برای مصارف صنعتی که به راندمان بالاتر و فشار تخلیه بالاتر نیاز داریم، مفید نیستند. اما آنها برای کاربردهای خانگی ایده آل هستند زیرا پمپ های تک فاز به گشتاور راه اندازی قوی نیاز ندارند. پمپ های تکفاز عمدتاً در مواردی استفاده می شوند که قرار است پمپ چندین بار در روز خاموش و روشن شود. پمپ‌های تک فاز همچنین در مکان‌های دورافتاده که برق به راحتی از شبکه برق در دسترس نیست، کاربرد گسترده‌ای دارند. در چنین مکان‌های دورافتاده‌ای، الکتریسیته عمدتاً از طریق پنل‌های خورشیدی خارج از شبکه تولید می‌شود.

انواع پمپ آب تکفاز
انواع پمپ آب تکفاز

انواع پمپ آب تکفاز

حال که با پمپ اب تک فاز اشنا شدیم بیایید با یکدیگر به بررسی انواع پمپ اب تکفاز بپردازیم، پمپ آب تک فاز انواع متعددی دارد که عبارت اند از:

  • پمپ شناور چاه عمیق
  • پمپ های شناور فاضلاب و تخلیه
  • پمپ های شناور تخلیه

پمپ آب تک فاز توانایی حمل جریان بیشتر را نسبت به الکتروموتور شناور دارد.

تبدیل پمپ اب تک فاز به سه فاز

یکی از سوالاتی که همواره ذهن افراد را در زمینه پمپ اب تک فاز درگیر خود کرده است این است که آیا میتوان پمپ اب تک فاز را به سه فاز تبدیل کرد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم بله شما میتوانید پمپ اب تک فاز را به سه فاز تغییر دهید و برای این کار باید از مبدل تکفاز به سه فاز استفاده کنید.

گروه مهندسی مستر اقدام به تولید مبدلی کرده که در واقع یک قطعه کمکی برای اینورتر سه فاز محسوب میشه و با تامین ولتاژ 600 ولت DC برای باس دی سی اینورتر باعث روشن شدن و راه اندازی اینورترسه فاز می شود .

اینورتر های سه فاز تا توان 7.5 کیلووات می توانند توسط این مبدل تغذیه شده و دینام مورد نظر رو راه اندازی کنند . اینورتر سانیو و اینورتر دلتا برای استفاده بهمراه این مبدل توصیه می شود.

بهترین مرکز پخش پمپ آب در تهران به صورت حضوری و آنلاین در شرکت صنعتی مستر.

مفهوم پمپ تک فاز
مفهوم پمپ تک فاز

مفهوم پمپ تک فاز

برق های تک فاز، جریان های متناوبی هستند که در مصارفی مانند منازل و شرکت های کوچک کاربرد دارند. همانگونه که می دانید برق تولید شده در نیروگاه ها، سه فاز است و جهت مصارف صنعتی استفاده می شود. فرکانس استاندارد سیستم های تک فاز در ایران 50 هرتز بوده و توان آن با زمان تغییر می کند.

همانطور که اشاره شد برق تک فاز در اقامتگاه ها و ساختمان های تجاری یافت می شود و در درجه اول جهت تامین انرژی وسایل کوچک زیر 1000 وات استفاده می گردد. اگرچه استفاده از برق تک فاز رایج تر است، اما در موتور های بزرگتر نباید از آن استفاده شود. وقتی دو موتور با یک قدرت اسب مشابه را با هم مقایسه کنیم، متوجه می شویم، موتور با برق تک فاز، جریان بسیار بیشتری را نسبت به موتور های سه فاز می گیرد و به دلیل کشش جریان بیشتر گرانتر نیز می باشد.

اگر به دنبال خرید بوستر پمپ آب هستید، ما بهترین قیمت انواع بوستر پمپ را به شما ارائه می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر همین حالا با ما تماس بگیرید. 021-33997522 | 021-33997661 | 09121882140

تفاوت پمپ آب تک فاز و سه فاز

برق تک فاز دارای دو رشته سیم فاز و نول است. رشته سیم فاز دارای ولتاژ 220 ولت می باشد. اما برق سه فاز دارای سه رشته سیم فاز و یک سیم نول است و با گذشت زمان توان آن تغییر نمی کند. اما در عین حال برق تک فاز دارای هزینه ی کمتر و طرح های ساده تری است و در مصارف متنوع تری قابل استفاده است.

بعد از درک تفاوت بین قدرت تک فاز و سه فاز، انتخاب پمپ آب متناسب با قدرت ورودی، یک امر ضروری و مهم می باشد. پمپ ها دارای انواع مختلفی هستند. از جمله ی آنها به پمپ های سانتریفیوژ، مستغرق، هیدرولیک، کف کش و لجن کش اشاره کرد. کاربر باید با توجه به نیازهای خود و برق موجود در ساختمان، پمپ آب مورد نیاز خود را انتخاب کند. علاوه بر فاکتور های هد، دبی، کارایی و عملکرد پمپ، دانستن میزان برق ورودی نیز از فاکتور های مهم می باشد. به عنوان مثال، در پمپ های شناور، پمپ های تک فاز قادرند حداکثر 5 تا 7 متر، آب را مکش کنند. به همین دلیل در مواردی که ارتفاع بالاتری داریم، این گزینه مناسب نیست.

پمپ های تک فاز معمولا با کلمه ی M که در آخر آن قرار گرفته، مشخص می شوند. اغلب جهت استفاده در مصارف خانگی استفاده می شوند. توان پمپ های تک فاز حداکثر 5 اسب می باشد و عمر نسبتا کوتاه تری نسبت به پمپ های سه فاز، دارند.

اگر به دنبال خرید پمپ آب کوچک ارزان هستید، ما خرید پمپ آب 12 ولت ارتفاع زیاد را به شما پیشنهاد می کنیم. برای استعلام قیمت پمپ آب کوچک 12 ولت می توانید در مقاله پمپ آب کوچک ارزان با ما همراه باشید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان خرید پمپ آب می توانید با ما تماس بگیرید.

021-33997522 | 021-33997661 | 09121882140

انواع موتور های پمپ اب تک فاز
انواع موتور های پمپ اب تک فاز

انواع موتور های پمپ اب تک فاز

موتور های پمپ اب تک فاز به دو دسته تنقسیم میشوند که هر کدام نحوه کارکرد مخصوص به خود را دارا می باشد، موتور های پمپ آب تک فاز به شرح ذیل می باشند:

  • تک خازنه
  • دو خازنه

اگر به دنبال انتخاب پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه هستید، قطعا مقاله پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه در خرید و انتخاب پمپ آب خانگی به شما کمک خواهد کرد.

تفاوت موتور برق تک فاز و سه فاز

موتور های تک فاز قادر به تولید یک فاز برق خروجی هستند. همانطور که گفته شد، با توجه به نوسانی بودن توان، مرتبا در حال تغییر و نوسان می باشند. این نوسان ولتاژ شاید در دستگاه های کوچک و خانگی به چشم نیاید اما در دستگاه های صنعتی به وضوح این تفاوت دیده می شود.

استفاده از موتور برق های سه فاز، سبب ثابت ماندن جریان الکتریسته می شود. همینطور باید گفت، آنها از نظر قدرت بسیار قوی تر از موتور های تک فاز هستند. اما اگر شما در مصرف خود نیازی به جریان متناوب ندارید و یا مصرف شما صنعتی نیست، بهتر است از موتور برق های تک فاز استفاده نمایید.

در هر دو موتور تک فاز و سه فاز از دو سیم پیچ استفاده می شود. به ترتیب سیم پیچ اصلی و سیم پیچ راه انداز نامیده می شوند.

اگر سیم بندی الکتروموتور به صورت مثلث باشد، می توان موتور های سه فاز را با برق تکفاز راه اندازی کرد. در حالت ستاره مثلث نیز به همین صورت است، اما سرعت الکتروموتور در آن کاهش می یابد.

اگر نمی دانید پمپ آب ۱ اسب یعنی چه، حتما مقاله مشخصات پمپ آب یک اسب را تا انتها بخوانید. در این مقاله به معرفی انواع پمپ یک اسب بخار خواهیم پرداخت.

برای راه اندازی موتور سه فاز با برق تک فاز می توان از دو روش استفاده کرد.

  • روش اول: کافیست ابتدا یک سر خازن باید به اتصالی که به یک سر تغذیه وصل شده، وصل گردد. سپس سر دیگر آن به نقطه ای که تغذیه نمی شود، متصل گردد. این نوع خازن ها باید از نوع روغنی باشند و به ازای هر اسب توان، باید ظرفیت خازن 50 میکروفاراد افزایش پیدا کند.
  • روش دوم : از طریق اینورتر های تک فاز به سه فاز، می توان برق شهری را به برق 3 فاز تبدیل کرد.سپس موتور های سه فاز را با برق تک فاز راه اندازی کرد. 

سوالات متداول

پمپ آب تک فاز چه کاربردی دارد؟

پمپ اب تک فاز کاربرد های بسیار زیادی دارد، یکی از کاربرد های پمپ اب تکفاز امکان استفاده از آن در مراکز تجاری می باشد، داخل مقاله به صورت جامع کاربرد های پمپ اب تک فاز را قرار داده ایم.

آیا میتوان پمپ اب تک فاز را به سه فاز تبدیل کرد؟

شما میتوانید پمپ اب تک فاز را به سه فاز تغییر دهید و برای این کار باید از مبدل تکفاز به سه فاز استفاده کنید.

2 comments

  1. سلام لطفاً برای این مشخصات چه الکتروپمپی را پیشنهاد می کنید
    ۳.۵ اسب تک فاز ip55 یک اینچ درجه حفاظتی F -دبی ۱۵ متر مکعب هد ۱۵ متر پروانه نیمه باز کاربرد گردش آب سیستم خنک کاری کمپرسور هوا دمای آب ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد ۲۲-۱۰-۱۴۰۱

    1. با سلام لطفا با شماره 33997661-021 داخلی 102-103-104 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین