پمپ های جابجایی مثبت

اگر نمی دانید پمپ جابجایی مثبت چیست، برای دریافت راهنمایی خرید انواع پمپ های جابجایی مثبت، حتما این مقاله را تا انتهای مطالعه کنید.

پیشنهاد ویژه: برای خرید انواع پمپ آب خانگی و البته دریافت مشاوره رایگان فروش پمپ جابجایی مثبت با بهترین مرکز فروش پمپ آب در تهران تماس بگیرید. 02133997522 | 02133997661 | 09121882140

پمپ جابجایی مثبت چیست
پمپ جابجایی مثبت چیست

پمپ جابجایی مثبت چیست

پمپ های جابجایی مثبت که با نام پمپ آب سانتریفیوژ نیز شناخته می شوند، امروزه در انواع صنایع مختلف، برای انتقال سیالات مورد استفاده های گوناگون، قرار می گیرند. ما در این مطلب با انواع پمپ های جا به جایی مثبت، نحوه عملکرد و کارایی های آن ها آشنا می شویم.

پمپ های جابجایی مثبت، برای ایجاد جریان آب و پمپاژ، مقداری آب را در یک محفظه حبس می کنند و با آزادسازی ناگهانی آن باعث پمپاژ می شوند.

طرز کار کلی آن این است که یک حفره انبساطی در سمت مکش و یک حرفه کاهنده در سمت تخلیه و جود دارد. مایع در ابتدا به داخل حرفه مشکل وارد می شود و با فروباشی آن، مایع از حفره خارج می شود. تکرار این عملیات باعث پمپاژ می شود. لازم است بدانید که حجمی که پمپاژ می شود در هر چرخه ثابت است.

پیشنهاد مطالعه: اگر با افت فشار روبرو هستید، حتما در مورد خرید بوستر پمپ بررسی کنید. همچنین برای داشتن یک انتخاب خوب، حتما مقاله پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه را مطالعه فرمایید.

انواع پمپ های جابجایی مثبت

معمولا پمپ های جا به جایی مثبت در دو دسته چرخشی و متقابل قرار می گیرند و انواع پمپ های زیر در دسته جا به جایی مثبت قرار می گیرند:

  • پمپ های لوب دوار
  • پمپ های حفره‌ای متناوب
  • انواع پمپ های دنده‌ای
  • پمپ جابجایی مثبت پیستونی
  • پمپه های دریچه دیافراگم
  • پمپ پیچ
  • پمپ پره
  • پمپ های احیا کننده
  • انواع پریستالتیک
پمپ های جابجایی مثبت پیستونی
پمپ های جابجایی مثبت پیستونی

پمپ های جابجایی مثبت پیستونی

این نوع پمپ های آب، وسایلی هستند که انتقال انرژی از آنها به سیال به صورت دوره‌ای می‌باشد. نیروی محرکه این پمپ ها نیز غالباً توسط موتورهای الکتریکی تأمین می‌گردد.

در این نوع پمپ آب، حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل به حرکت رفت و آمدی پیستونی در یک سیلندر می‌شود. با عقب رفتن پیستون در سیلندر ایجاد مکش شده و در نتیجه مایع از طریق یک شیر ورودی داخل سیلندر می‌گردد. با حرکت پیستون به طرف جلو دریچه ورودی بسته و مایع از طریق شیر خروجی به خارج هدایت می‌گردد.

شیرهای ورودی و خروجی یکطرفه بوده و طوری ساخته شده‌اند که در مراحل رفت و آمد پیستون، از ورود مایع داخل سیلندر به قسمت کم فشار و بالعکس ممانعت شود.

در این خصوص، برای کسب اطلاعات بیشتر، حتما مقاله پمپ آب پیستونی را مطالعه کنید.

اگر بجای پیستون، پلانجری در داخل سیلندر رفت و آمد کند در این حالت به آن پمپ آب پلانجری می‌گویند. در ضمن چنانچه پلانجر دیافراگمی را حرکت دهد پمپ آب از نوع دیافراگمی است.

تفاوت پمپ جابجایی مثبت پیستون و پلانجر
تفاوت پمپ جابجایی مثبت پیستون و پلانجر

تفاوت پمپ جابجایی مثبت پیستون و پلانجر

برای کسب اطلاعات بیشتر، حتما مقاله پمپ آب پلانجری و البته دیافراگم پمپ آب خانگی مطالعه شود.

فرق میان پیستون و پلانجر در این است که طول سر پیستون کوتاه‌تر از مسافتی است که پیستون درون سیلندر طی می‌نماید، در حالی که طول پلانجر بیشتر از طول مسافت طی شده توسط آن در داخل سیلندر می‌باشد.

از طرفی در پمپ های پیستون از حلقه یا رینگی جهت آب بندی پیستون و سیلندر استفاده شده است که روی بدنه پیستون قرار گرفته و همراه آن حرکت می‌کند، در حالیکه در پمپ های آب پلانجری این رینگ روی سیلندر قرار دارد و ثابت است. این پمپ های آب معمولاً کم ظرفیت هستند ولی فشار خروجی سیال را می‌توانند تا مقدار زیادی افزایش دهند؛ بنابراین از این پمپ های آب در جاهایی که نیاز به جابه‌جا کردن سیالی با حجم کم ولی فشار بالا می‌باشد استفاده می‌ کنند.

در ضمن باید به این نکته نیز توجه داشت که جریان سیال در این پمپ های آب به صورت غیر یکنواخت می‌باشد.

برای مثال می توان به پمپ آب کارواش اشاره کرد. نکته بسیار مهم در مورد این پمپ‌های آب آن است که هرگز نباید آنها را در حالیکه شیر خروجی پمپ آب بسته است، روشن نمود، زیرا احتمال خراب شدن پیستون ها و یا ترکیدن پوسته پمپ آب زیاد می باشد.

در این خصوص خواندن مقاله تبدیل پمپ آب به کارواش را مطالعه فرمایید.

این پمپ ها نوعی از پمپ های گردشی یا روتاری می‌باشند. پمپ‌های چرخ دنده‌ای از دو قسمت متمایز تشکیل شده‌اند، قسمت اول، دارای جداره ثابت و دیگری قسمت دوار که شامل یک محور گردان با چرخ دنده می‌باشد. در پمپ‌های چرخ دنده‌ای مقداری مایع بین دنده‌های چرخ دنده پمپ آب به اصطلاح به تله می‌افتد و در اثر چرخیدن چرخ دنده‌ها این مایع به قسمت خروجی پمپ آب رانده می‌شود. این پمپ‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که در آنها فاصله میان اجزاء گردنده و جداره ثابت بسیار کم می‌باشد. کاربرد این پمپها برای جا به جایی مایع با حجم کم و فشار متوسط می‌باشد. نکته مهم در مورد این پمپ ها آن است که هرگز نباید آنها را در حالیکه شیر خروجی پمپ آب (دیس شارژ پمپ) بسته است روشن نمود؛ چرا که در این حالت، اگر هیچ شیر اطمینانی در مسیر دیس شارژ پمپ آبوجود نداشته باشد، یا خود پمپ آب از بین می‌رود و یا اینکه لوله دیس شارژ می‌شکند.

پیشنهاد ویژه: برای کم کردن صدای پمپ آب حتما از اتاقک پمپ آب استفاده کنید.

پمپ جابجایی مثبت دیافراگمی

در این پمپ، جریان پمپاژ به این صورت اتفاق می افتد که آب ابتدا وارد یک حفره منعطف می گردد. سپس با استفاده از فشار وارد شده این این حفره دیافراگم مانند، منقبض شده و آب را به طرف دیگر وارد می کند.

پمپ جابجایی مثبت رفت و برگشتی

در این پمپ جریان آب در یک حرفه ذخیره می شود. و به وسیله جریان رفت و برگشتی یک پیستون، مقدار آبی وارد حرفه کاهنده می شود و به سمت خروجی پمپاژ می شود.

پمپ جابجایی مثبت چرخشی

عملکرد اینگونه پمپ ها مانند پمپ های دنده ای می باشد. به این صورت آب وارد محفظه ای که دو طرف آن چرخ دنده قرار گرفته می شود. یکی از این چرخ دنده ها به یک الکتروموتور متصل است و با گردش خود چرخ دنده دیگر را می چرخاند. و به این صورت با گردش این چرخ دنده ها آب از یک سمت پمپ به سمت دیگر هدایت می شود.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال خرید پمپ آب کوچک هستید، ما استعلام قیمت پمپ آب 12 ولت را به شما پیشنهاد می کنیم.

چه وقت از پمپ جابجایی مثبت استفاده کنیم؟

استفاده از پمپ جابجایی مثبت یا پمپ سانتریفیوژی همیشه بهترین انتخاب نیست. برای انتخاب درست بین انواع پمپ آب، دانستن این نکته بسیار مهم است که این دو نوع پمپ بسیار متفاوت از هم کار می کنند.

سرعت جریان در مقابل فشار

با نگاه به نمودار عملکرد پایین می توانید ببینید که این دو پمپ چقدر متفاوت کار می کنند. پمپ سانتریفیوژی بسته به فشار یا ارتفاع، جریان متغیری دارد. در حالیکه پمپ جابجایی مثبت که جریان ثابت کمتر یا بیشتری دارد کاری با فشار ندارد.

تفاوت بزرگ دیگر میان انواع پمپ، در میزان تاثیر ویسکوزیته بر ظرفیت پمپ است. در نمودار زیر، سرعت جریان، مشاهده می کنید که چطور با بالارفتن ویسکوزیته، جریان پمپ سانتریفیوژی کاهش می یابد اما در پمپ جابجایی مثبت سرعت جریان افزایش می یابد. این به این خاطر است که هر چه مایعات با ویسکوزیته ی بالاتری پمپ را پر کنند، تاثیر حجمی بیشتری به جا می گذارند.

به خاطر داشته باشید که این نمودار فقط تاثیر ویسکوزیته بر جریان پمپ را نشان می دهد. وقتی میزان ویسکوزیته تغییر کند، سیستم کاهش سطح بیشتری خواهد داشت. این به این معنی است که برای تغییر فشار، شما باید از نمودار اول، تغییر جریان را نیز محاسبه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله جریان ویسکوزیته چیست را مطالعه کنید.

اگر بهره وری مکانیکی را در نظر بگیریم، پمپ ها عملکرد بسیار متفاوتی خواهند داشت. با نگاهی به نمودار بهره وری ذیل، تاثیر تغییرات در فشار را بر بهره وری پمپ خواهید دید. تغییرات فشار، تاثیر ناچیزی بر پمپ جابجایی مثیت دارند اما تاثیر تغییرات فشار بر پمپ سانتریفیوژی قابل توجه است.

در این خصوص می توانید مقاله پمپ فشار قوی و البته قیمت تیوپ مخزن آب را مطالعه کنید.

ویسکوزیته نیز نقش مهمی در بهره وری مکانیکی پمپ آب ایفا می کند. از آنجایی که پمپ سانتریفیوژی با سرعت موتور کار می کند، با توجه به کاهش اصطکاک فزاینده در پمپ، با افزایش ویسکوزیته، بهره وری کاهش می یابد. دقت کنید که در پمپ سانتریفوژی با افزایش ویسکوزیته، بهره وری چقدر سریع پایین می آید.

مورد دیگری که باید در نظر داشت، NPSHR است. در پمپ سانتریفیوژی NPSHR به عنوان یک عامل جریان، متغیر است که با فشار و ویسکوزیته که در بالا گفته شد تخمین زده می شود. در پمپ آب جابجایی مثبت، NPSHR به عنوان یک عامل جریان، متغیر است که با سرعت مشخص می شود. هرچه سرعت پمپ جابجایی مثبت کمتر باشد، NPSHR کمتر خواهد بود.

در این خصوص می توانید مقاله محاسبه npsh پمپ را مطالعه کنید.

مورد دیگری که هنگام مقایسه ی پمپ باید در نظر گرفت، این است که پمپ سانتریفیوژی در قسمت مرکزی منحنی عملکرد بهتری دارد. هر چه بیشتر به سمت چپ یا راست منحنی برویم، موارد قابل توجه دیگری اضافه می شوند.

هرچه از مرکز دورتر شوید به سمت چپ یا راست، چه به دلیل انحراف شفت، چه به دلیل افزایش کاویتاسیون، عمر پمپ آب کوتاه می شود. در این خصوص می توانید مقاله کاویتاسیون چیست را مطاله کنید.

شما می توانید از پمپ جابجایی مثبت در هر نقطه از منحنی استفاده کنید. در حقیقت بهره وری حجمی، به عنوان درصدی از بخش سرعت بالای منحنی، افزایش می یابد و این به این خاطر است که بهره وری حجم تحت تاثیر شیب، که ضرورتا ثابت است، می باشد. در سرعت پایین تر، درصد شیب بیشتر از سرعت بالاتر است.

اطلاعات ارائه شده در این جدول، اطلاعات واقعی برای یک کاربرد مشخص است. پمپ سانتریفیوژی در بهترین نقطه ی بهره وری اش BEP انتخاب شده است و پمپ جابجایی مثبت، دنده ای داخلی، انتخاب شده است که با جریان، ویسکوزیته و فشار مطابقت داشته باشد. کاربردهای مختلف، منحنی ها و بهره وری های مختلفی هم دارند.

این منحنی ها به عنوان نمونه ای از تفاوت عملکرد اصول اولیه ی دو پمپ ارائه شده است.

حال که درک بهتری از تفاوت عملکرد اصول اولیه ی این دو پمپ دارید، چه زمانی از پمپ جابجایی مثبت استفاده می کنید؟ جدول زیر لیستی از چند نمونه طرح را لیست کرده است:

  • ویسکوزیته بالا : همچنانکه در نمودار بالا نشان داده شده، حتی کمترین میزان ویسکوزیته، تاثیر شگرفی بر سرعت جریان و بهره وری پمپ سانتریفیوژی دارد. اگر بخواهیم مصرف بالای انرژِی را در نظر بگیریم که منجر به کم شدن بهره وری می شود، مشخصا پمپ جابجایی مثبت گزینه ی بهتری است.
  • عملکرد خارج از مکز منحنی : پمپ سانتریفیوژی هرچه از مرکز منحنی دورتر شود، عملکرد ضعیف تری خواهد داشت. در بهترین حالت، این مساله منجر به کاهش بهره وری می شود که به موتورهای بزرگتر و مصرف انرژی بیشتری نیاز دارد.در بدترین حالت این مساله منجر به آسیب کاویتاسیون، انحراف شفت و از کار افتادن زودهنگام پمپ می شود. از طرف دیگر، پمپ جابجایی مثبت می تواند در هر نقطه ای از منحنی، بدون آسیب رساندن به پمپ یا تاثیر قابل توجهی در بهره وری، کار کند. در این خصوص مقاله پمپ آب گریز از مرکز چیست را مطالعه کنید.
  • متغیرها در فشار : نمودار اول به روشنی تاثیراتی که تغییرات فشار (هرچند کم) بر سرعت جریان پمپ سانتریفیوژی دارد را نشان می دهد. محدودیت های دیگر از جمله باقی مانده های داخل فیلتر، سخت پمپاژ کردن، یا شیرفلکه ای که خیلی بسته یا خیلی باز مانده باشد، تاثیر زیادی بر بهره وری و سرعت جریان پمپ سانتریفیوژی دارد. اما پمپ جابجایی مثبت، سرعت جریان و بهره وری را حتی در فشارهای متغیر حفظ می کند.
  • متغیرها در ویسکوزیته : مایعات بسته به دما و یا واکنش های شیمیایی، در میزان ویسکوزیته متنوع هستند. یک افزایش ویسکوزیته به تنهایی می تواند بهره وری و سرعت جریان را تغییر دهد.علاوه بر این، افزایش فشار با توجه به افزایش سطح اصطکاک کاهش می یابد. پمپ جابجایی مثبت گزینه ی خوبی برای کاربردهای با ویسکوزیته ی متغیر است.
  • فشارهای بالا : در حالیکه بعضی از پمپ های سانتریفوژی می توانند به طور سری کار کنند تا فشار را افزایش دهند، هیچ چیزی نمی تواند در کاربردهای فشار بالا با پمپ جابجایی مثبت رقابت کند. محدودیت های فشار به طراحی هر پمپ بستگی دارد. اما فشار 250PSI برای یک پمپ جابجایی مثبت با وجود مدل هایی که فشار بالای 3000PSI را هم دارند چیز عجیبی نیست. توان پمپ جابجایی مثبت برای ایجاد فشار انقدر زیاد هست که به نوعی از محافظ های سیستم های فشار قوی نیاز باشد.
  • مایعات حساس : به طو کلی، پمپ باید با افزایش فشار، آب بیشتری را جابجا کند. سانتریفیوژها هم پمپ های با سرعت بالا هستند. بنابراین برای کار با مایعات حساس، پمپ جابجایی مثبت گزینه ی بهتری است.
  • کاربردهای بالا بردن مکش : پمپ جابجایی مثبت به خودی خود در قسمت ورودی خلایی ایجاد می کند که آن را قادر می سازد مکش بالایی داشته باشد. سانتریفیوژهای ANSI استاندارد، خلا ایجاد نمی کنند و مکش را هم بالا نمی برند. نمونه هایی از سانتریفیوژهای خودکار هستند که وقتی تقریبا پر شود، تا میانگین 15 فوت، مایع را بالا می برند ( خلا 13HG). بیشتر پمپ های خشک جابجایی مثبت می توانند این میزان یا حتی بیشر آب را بکشند. پمپ های جابجایی مثبت مرطوب (پمپی که از آب پر نشده باشد و مقداری کمی آب در آن باشد) به خلا 25 تا 28HG هم می رسد. پمپ جابجایی مثبت، وقتی که به بالابردن مکش نیاز است، یک انتخاب منطقی است.

اگر به یادگیری در مورد پمپ های آب علاقمند هستید، وارد صفحه مقالات گروه مستر شوید.

کاربرد پمپ های جابجایی مثبت چیست؟

پمپ های جابجایی مثبت کاربرد های زیادی دارد، به عنوان مثال یکی از کاربرد های اصلی پمپ آب های جابجایی مثبت در صنایع کشاورزی می باشد.

هزینه پمپ های جابجایی مثبت چقدر است؟

برای استعلام هزینه پمپ های جابجایی مثبت با شماره تماس های شرکت مستر تماس بگیرید.

انواع پمپ های جابجایی مثبت چیست؟

پمپ های جابجایی مثبت انواع متعددی دارد، یکی از آن ها پمپ جابجایی مثبت پیستونی می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین