علت خراب شدن ست کنترل

همواره یکی از مسائلی که افراد پس از خرید پمپ آب دارند ست کنترل آن می باشد، در این مقاله قصد داریم علت خراب شدن ست کنترل – تعمیر ست کنترل را به صورت جامع با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

قبل از آن که بخواهیم علت خراب شدن ست کنترل – تعمیر ست کنترل را مورد بررسی قرار دهیم باید اچزای ست کنترل پمپ آب را بشناسیم.

علت خراب شدن ست کنترل – تعمیر ست کنترل
علت خراب شدن ست کنترل – تعمیر ست کنترل

علت خراب شدن ست کنترل – تعمیر ست کنترل

اجزای ست کنترل پمپ آب عبارت اند از:

  • برد الکترونیکی ست کنترل پمپ آب
  • دیافراگم ست کنترل پمپ آب
  • کابل برق ست کنترل پمپ آب
  • بدنه پلاستیکی واسطه ست کنترل پمپ آب
  • شیر یکطرفه ست کنترل پمپ آب
  • گیج فشار و یا مانومتر ست کنترل پمپ آب
  • درپوش پلاستیکی ست کنترل پمپ آب
  • پیچ تنظیم فشار ست کنترل پمپ آب

هریک از این اجزای ست کنترلی پمپ آب کاربرد مخصوص به خود را داشته و در صورت خراب بودن و یا کار نکردن هر یک از این قطعات شاهد خراب شدن ست کنترلی خواهیم بود.

در این بخش کاربرد تمامی قطعات موجود در ست کنترل پمپ آب و تعمیر آن در صورت مواجهه با کار نکردن آن را قرار داده ایم:

برد الکترونیکی ست کنترل پمپ آب: یکی از اجزای ست پمپ آب می باشد که یکی از دلایل اصلی خراب شدن آن اتصالات برقی می باشد. هنگام بروز هر گونه مشکل در رابطه با برد الکترونیکی ابتدا اتصالات برقی پمپ آب خود را چک کنید.

دیافراگم ست کنترل پمپ آب: همانطور که میدانید منبع دیافراگمی (منبع تحت فشار آب) در کنار منبع تحت فشار بادی و منبع تحت فشار بالنی، انواع منابع تحت فشار آب را تشکیل می دهند. منبع دیافراگمی مجرای آب را از جایی که آب و هوا به وسیله ی یک دیافراگم از هم جدا می شوند، تحت فشار قرار می دهد. دیافراگم، آب را پخش می کند، جریان آب فشرده شده را جذب می کند و میزان آن را تثبیت می کند.

در بوستر پمپ های آب، منابع دیافراگمی را می توان هم به رایزر مکش و هم رایزر تخلیه متصل کرد. اگر دیافراگم به رایزر مکش وصل شده باشد، منبع تحت فشار یا همان منبع دیافراگمی با نوسان فشار آب ورودی رو به رو خواهد بود.

کابل برق ست کنترل پمپ آب: میتوان گفت اصلی ترین علت خراب شدن ست کنترل خراب شدن کابل برق آن می باشد، چنانچه کابل برق ست کنترل دارای قطعی باشد باید کابل برق را با یک دو شاخه دیگر عوض کنید.

بدنه پلاستیکی واسطه ست کنترل پمپ آب یکی دیگر از دلایلی می باشد که باعث خراب شدن ست کنترلی می گردد. بدنه واسطه ی ست کنترل پمپ آب با وارد کردن آسیب به دیواره های پمپ باعث بروز خرابی آن می گردد.

شیر یکطرفه ست کنترل پمپ آب: وجود جرم و روسبات در فلکه نیز یکی از اصلی ترین علت خراب شدن ست کنترل می باشد، چنانچه جرم و رسوبات انباشته شده در داخل آب های موجود در پمپ آب برای مدت زمان طولانی تخلیه و پاکسازی نشوند، می توانند علاوه بر آسیب رساندن به پمپ آب، سبب خرابی ست کنترل نیز شوند.

حال که با علت خرابی ست کنترل و تعمیر ست کنترل آشنا شدیم زمان آن رسیده است که مزایای ست کنترل پمپ آب را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم:

  • نصب بسیار آسان
  • هزینه پایین آن نسبت به کلید اتومات مکانیکی
  • عمر بیشتر ست کنترل نسبت به کلید اتومات مکانیکی
  • مقاومت بسیار بالا در شرایط محیطی مرطوب مانند مناطق شمال کشور (به دلیل استفاده از محفظه پلاستیکی)
  • اشغال کمترین فضا (مورد استفاده در محیط هایی که با شرایط کمبود فضا مواجه هستند)
  • مناسب برای ساختمان های تک واحدی (به دلیل پایین بودن دفعات مصرف)
  • قابلیت تنظیم آسان
  • قطع کارکرد پمپ در هنگام کمبود یا عدم رسیدن آب به پمپ (جلوگیری از خرابی قطعات پمپ و آمپر کشیدن و سوختن الکتروموتور)
  • ثابت ماندن میزان فشار آب
  • طراحی شده برای اتومات کردن پمپ آب در مصارف آبیاری، باغبانی، استخر یا مصارف روزانه خانگی
تعمیر ست کنترل
تعمیر ست کنترل

تعمیر ست کنترل

جهت تعمیر ست کنترل ابتدا شیر آب خانه را تا انتها باز کنید تا ست کنترل به پمپ دستور کار کردن بدهد. سپس شیر خروجی پمپ را ببندید و منتظر شوید که پمپ خاموش شود، این بار شیر آب را کمی باز کنید. اگر پمپ شروع به کار کرد پیچ تنظیم ست کنترل را به سمت چپ یا منفی بچرخانید.

در مرحله بعد تعمیر ست کنترل، شیر آب را تا نیمه باز کنید اگر پمپ شروع به کار کرد دیگر نیازی به تنظیم ست کنترل نیست و اگر روشن نشد، شیر تنظیم را به سمت راست و یا مثبت بچرخانید.

سوالات متداول

علت خراب شدن ست کنترل چیست؟

علت خراب شدن ست کنترل میتواند کار نکردن یکی از اجزای تشکیل دهنده ی آن باشد که داخل مقاله به صورت جامع به بررسی آن پرداخته ایم.

تعمیر ست کنترل به چه شکل است؟

جهت تعمیر ست کنترل ابتدا شیر آب خانه را تا انتها باز کنید تا ست کنترل به پمپ دستور کار کردن بدهد، ادامه ی مراحل داخل مقاله ذکر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین