چرا پمپ آب کار نمیکنه

گاهی ممکن است این مشکل برای شما عزیزان پیش بی اید که با وجود برق پمپ اب کار نکند، ما در این مقاله سعی کرده ایم به صورت جامع شماره با پاسخ دلایل کار نکردن پمپ آب آشنا کنیم، اگر نمیدانید چرا پمپ آب کار نمیکنه تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا پمپ آب کار نمیکنه
چرا پمپ آب کار نمیکنه

چرا پمپ آب کار نمیکنه

بسیاری از مواقع ممکن است با این مشکل مواجه بشوید که حتی در صورت بودن برق پمپ اب شما کار نکند، همانطور که میدانید پمپ آب یکی از وسایل ضروری برای مصارف خانگی، کشاورزی و همچنین صنایع می باشد که باعث میشود اب با فشار بیشتری پمپاژ شده و دیگر مشکل کمبود فشار آب را نخواهید داشت.

قبل از شروع بررسی این که چرا پمپ اب نمیکشه باید بگوییم، پمپ آب وسیله ای می باشد که مکانیکی بوده و برای جابجایی و انتقال انواع مایعات که با افزایش فشار، باعث جابجایی مایعات به ارتفاع بالاتر یا حتی پایین تر مورد استفاده قرار میگیرد. پمپ ها در صنایع مختلف کاربردهای مختلف و فراوانی دارند. پمپ ها از منابع انرژی مختلفی استفاده می کنند که شامل پمپ ها با کارکرد دستی، برقی، موتورهای درون سوز و نیروی باد می شود پمپ ها دارای اندازه های مختلفی هستند که از سایز میکروسکوپی برای کارهای پزشکی تا پمپ های بزرگ صنعتی را شامل می شود.

امروزه با گسترش محبوبیت پمپ آب برای افراد این سوال یکی از پر تکرار ترین سوالاتی می باشد که افراد بعد از خرید پمپ آب با ان درگیر هستند، چرا پمپ آب کار نمیکنه؟ شما میتوانید با شناسایی و بررسی دلیل کار نکردن پمپ آب اقدام به رفع مشکل نمایید.

اگر پمپ آب شما کار نمیکند ما در بخش زیر از جمله دلایلی که باعث کار نکردن پمپ آب حتی در صورت بودن برق میباشد را قرار داده ایم.

دلیل کار نکردن پمپ آب

کار نکردن پمپ آب چند دلیل اصلی دارد که با دانستن ان ها میتوانید اقدام به رفع مشکل کار نکردن پمپ آب کنید، از جمله علت کار نکردن پمپ آب خانگی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت نامناسب قطعات پمپ آب
  • تنظیم نبودن کلید اتوماتیک پمپ آب
  • داشتن مشکل برق رسانی پمپ آب
  • نارسایی آب کافی به پمپ آب
  • هوا گرفتن پمپ آب
  • گیر کردن پروانه پمپ آب

همانطور که مشاهده میکنید 6 دلیل اصلی برای کار نکردن پمپ آب وجود دارد که در این بخش میخواهیم تمامی این دلایلی را مورد بررسی قرار دهیم.

کیفیت نامناسب قطعات پمپ آب

یکی از اصلی ترین دلایل کار نکردن پمپ آب نامناسب بودن کیفیت قطعات آن می باشد، چنانچه از قطغ=عات بی کیفیت در ساخت پمپ آب استفاده شده باشد شاهد کار نکردن پمپ آب خواهیم بود.

تنظیم نبودن کلید اتوماتیک پمپ آب

همانطور که در مقاله ی چرا پمپ آب مکش نداره از اهمیت تنظیم بودن کلید اتوماتیک پمپ آب صحبت کردیم در صورت تنظیم نبودن آن پمپ آب دچار مشکل شده و از کار کردن باز می ایستد.

داشتن مشکل برق رسانی پمپ آب

یکی از مواردی که در صورت کار نکردن پمپ آب باید چک کنید اتصالات برقی آن می باشد، قبل از شروع هر کاری برای رفع مشکل کار نکردن پمپ آب تمامی مواردی که در برق رسانی پمپ آب دخیل هستند را مورد بررسی قرار دهید.

نارسایی آب کافی به پمپ آب

نرسیدن آب کافی به پمپ آب یکی دیگر از دلایل کار نکردن ان خواهد بود، در صورتی که پمپ آب مقدار آب کافی را دریافت نکند از کار کردن باز می ایستد، در صوئرت مواجه شدن با این مشکل راه حلی که دارید بالا بردن فشار آب با استفاده از دستگاه فشار سنج می باشد.

هوا گرفتن پمپ آب

هواگرفتن پمپ اب یکی از اصلی ترین علت خالی شدن باد پمپ آب می باشد، ممکن است هواگیری پمپ آب با پدیده ی کاویتاسیون اشتباه گرفته شود. تفاوت این دو در این است که کاویتاسیون عبارت است از تشکیل و سپس از بین رفتن حباب های بخار هوا، در حالیکه هوا گیری پمپ آب در واقع رفع حباب هایی است که قبل از جریان آب وجود داشته و بعد از آن نیز ادامه خواهد داشت. هرچند ورود هوا به میزان خیلی کم می تواند مفید باشد اما ورود هوا بیش از 1 تا 2 درصد می تواند عملکرد پمپ آب را به شدت کاهش دهد.

گیر کردن پروانه پمپ آب

گاهی ممکن است تمامی مواردی که در قسمت های بالا تر در رابطه با مشکل کار نکردن پمپ آب گفته شد سالم بوده و باز پمپ آب کار نکند، در این مرحله تنها کاری که میتوانید انجام دهید چک کردن پروانه پمپ آب می باشد، پروانه پمپ مهمترین بخش پمپ آب می باشد، چرا که اندازه، شکل و سرعت آن ظرفیت پمپ را در تمام شرایط تعیین می نماید. پروانه با تیغه ساده کونیک با روپوش منفرد معمولا در صنایع کوچک به کار می رود. پروانه با تیغه ساده همچنین می تواند دارای دو روپوش باشد. نوع دیگر پروانه دارای تیغه خمیده یا شعاعی است. این نوع از پروانه ها غالبا برای انتقال مواد شامل توده های جامد یا ذرات درشت معلق به کار می روند و سرعت انتقال بیشتری به ماده پمپ شونده می بخشند.

علت روشن نشدن پمپ آب
علت روشن نشدن پمپ آب

علت روشن نشدن پمپ آب

با توجه به گفته های بالا ر.شن نشدن پمپ آب میتواند دلایل متعددی داشته باشد، اما میتوان گفت اصلی ترین علت روشن نشدن پمپ آب اتصالات برقی آن می باشد، برای اینکه مطمئن شوید که مشکل از اتصالات برقی پمپ اب است ساده ترین راهکار این است که ابتدا برق را قطع کرده و تمامی اتصالاتی که به پمپ اب مربوط میشود را چک کنید.

سوختن پمپ اب نیز علت روشن نشدن پمپ آب خواهد بود که در صورت مواجه شدن با این مشکل با یک تاسیساتی صحبت کرده و از وی مشورت بگیرید.

کار نکردن پمپ آب

از دیگر دلایل کار نکردن پمپ آب عبارت اند از:

بسته بودن شیر آب منبع
خالی بودن منبع آب که باعث افزایش تعداد استارت و استاپ سریع پمپ می شود و باعث چسبیدن پلاتین و داغ شدن و سوختن موتور می گردد.

هواگیری اولیه نادرست
در صورتی که ورود هوا دلیل روشن نشدن باشد باید هوای پمپ، لوله و شیرها خالی شده و اصلاح شود.

گرفتگی در مجرای عبوری سیال
در زمان گرفتگی مجرای عبوری سیال باید این مجرا بررسی و گرفتگی آن برطرف گردد.

مشکلات مکانیکی
در مشکلات مکانیکی باید محور پمپ و پروانه بررسی شده و اگر پوسیدگی دارند عوض بشوند. خرابی پروانه از علت های شایع بوده که در صورت باید سرویس شده و در غیر این صورت باید عوض شود.

علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بی آید که علت روشن نشدن پمپ آب خانگی چیست؟ و یا اینکه چرا پمپ اب خانگی روشن نمی شود؟ در بخش زیر از جمله دلایل کار نکردن پمپ اب خانگی را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

  • قطع بودن آب ورودی به ساختمان
  • قطع بودن برق ورودی به پمپ آب خانگی
  • معیوب بودن فشار سنج پمپ و یا تنظیم نادرست کلید اتوماتیک
  • خرابی کلید اتومات پمپ آب خانگی
  • نشتی از لوله کلید اتوماتیک پمپ آب
  • گرفتگی لوله اتصال دهنده پمپ آب و ست کنترل یا منبع تحت فشار
  • داغ شدن پمپ آب خانگی

سوالات متداول

دلیل کار نکردن پمپ آب چیه؟

یکی از اصلی ترین دلیل کار نکردن پمپ آب کیفیت نامناسب قطعات پمپ آب می باشد، داخل مقاله تمامی دلایل کار نکردن پمپ آب را قرار داده ایم.

چرا پمپ آب روشن نمیشه؟

دلیل روشن نشدن پمپ آب اتصالات برقی پمپ آب می باشد، داخل مقاله دلایل اصلی روشن نشدن پمپ اب را قرار داده ایم.

2 comments

  1. سلام امید وارم سلامت باشین پمپ اب خونه ما درست وسالم بود کلید اتوماتیک شو هم مشکلی نداشت یک شب خیلی هوا یخ بود به صبج همان شب همه شیرها یخ گرفته بودن اب نمی امدن بعد پمپ به طور اتوماتیک خودش خاموش شده بود که ما که از برق کشیدم دوباره به برق دادم یه صدا میکرد وپمپ نمیچرخید فک کردم تقصیر یخ زده گی باشد بعد یه بعدش همه شیرها دوباره یخشو اب شد واب امدن اما پمپ باز هم همان صدا میکند ونمی چرخه علت اینو چه باشد ممنونم جواب بدهد تشکر

    1. سلام و احترام. مشکل شما به نظر می‌رسد ناشی از تأثیر دما و یخ‌بندی در کارکرد پمپ می‌باشد. یخ‌بندی می‌تواند بر تضاد فشار بالا و پایین در سیستم پمپ بیفزاید و باعث ایجاد مشکل در کارگردان برقی یا مکانیکی پمپ شود. بنابراین، پمپ ممکن است نتواند در شرایط بالای فشار به درستی کار کند و این موضوع باعث می‌شود پمپ به درستی چرخ نزند.

      چندین راه حل وجود دارد:

      ابتدا لازم است پمپ را برای مدت کوتاهی از برق جدا کنید و باعث شوید که تمام سیستم برهم شود و دوباره یک قدرت جدید پیدا کند. این به ادراک حسگرهای پمپ کمک می‌کند و ممکن است بتواند دوباره راه بیفتد.

      می‌توانید حرارت را افزایش دهید. این از یخ زدگی خروجی پمپ جلوگیری می‌کند و به خروجی آب امکان می‌دهد بدون مشکل به پمپ برسد.

      در نهایت، ممکن است انجماد پخش‌کننده پمپ باشد. در این صورت، این فرآیند نیاز به تعمیرات می‌دارد و باید یک تعمیرکار متخصص درخواست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین