همه چیز درباره‌ی بوستر پمپ‌ها

قطعا برای شما هم پیش آمده که در هنگام کار در خانه یا در موارد دیگر با فشار کم آب روبرو شده باشید. بوستر پمپ‌ها می‌­توانند فشار آب یا سیالات دیگر را در هر جایی که مد نظرتان باشد، افزایش دهند. صنایع مختلف از جمله تاسیسات برای رساندن سیالات مورد کاربرد خود، به این پمپ­‌ها نیاز دارند تا بتوانند آب یا سیالات را تامین کنند.

کاربردهای پمپ­‌های بوستر بسیار زیاد هستند و حتی می­‌توانند در افزایش فشار آب یک ساختمان نیز استفاده شوند. اگر مطمئن نیستید که این پمپ­‌ها دقیقا به چه شکلی کار می‌­کنند و چه نوع پمپی مناسب شما است، در ادامه به شرح کامل این سوال پرداخته خواهدشد.

موتورهای موازی در پمپ تقویت کننده

بوستر پمپ از نظر عملکرد چگونه کار می­‌کند؟

این نوع پمپ در دسته پمپ­‌های تقویت ­کننده قرار می­‌گیرد که با هدف افزایش فشار سیستم‌­های جریان سیال فعالیت می­‌کند. طراحی آن­‌ها به گونه ای است که به سیستم­‌های پمپاژ کمک می‌­کنند تا بتوانند به نرخ جریان بالاتری دست پیدا کنند. این دستگاه از چندین موتور پمپ ساخته شده که این موتورها به صورت موازی به یکدیگر متصل شده‌­اند. معمولا این پمپ‌­ها را در سیستم­‌های آبی استفاده می­‌کنند. بوستر پمپ­ها در انواع و اقسام صنایع تجاری و شهری کاربرد دارند که این مسئله به پیشبرد اهداف صنایعی مانند مواد غذایی و معدن کمک خواهد کرد.

پمپ‌های بوستر به طور معمول نمی‌­توانند به تنهایی کار کنند و لازم است که به پمپ­‌های دیگر متصل باشند. در حقیقت آن‌­ها می­‌توانند عملکرد یک سیستم پمپاژ را تقویت کنند. انتقال و حرکت سیال در بوستر پمپ به شکلی انجام می­‌گیرد که حتما به چند پروانه نیاز خواهد شد.

یک پمپ می‌­تواند با متصل شدن به لوله­‌ها، مکش آب را انجام دهد. پس از آن آب به مخزن تحت فشار پمپ خواهد رفت. وقتی مخزن مورد نظر پر شد، پمپ به صورت خودکار خاموش می‌­شود. همچنین در اثر سرریز مخزن­‌ها، این پمپ­‌ها از شیرهای تخلیه­‌ای بهره مند هستند که می­‌تواند منجر به تخلیه مقدار اضافی سیال شود. به محض این که سطح آب در مخزن تحت فشار بسیار کم شود، پمپ به طور خودکار روشن می‌­شود تا دوباره آن را پر کند و بعد از اینکه دوباره پر شد به صورت اتوماتیک خاموش خواهد شد.

پمپ بوستر افزایش فشار از نمای نزدیک

همه مشخصات کلی و فنی پمپ تقویت کننده

برای خرید بوستر پمپ باید نکات مختلفی را در نظر گرفت. مشخصات اولیه­‌ای که باید در این پمپ در نظر گرفت، افزایش فشار، اسب بخار، دبی و درجه قدرت است. بیشترین میزانی که می­توان برای افزایش فشار در نظر گرفت، نشان‌دهنده بالاترین میزان فشار قابل دستیابی به هد موجود در سیستم است. همچین ماکزیمم دبی در این پمپ­‌ها، نشان دهنده بیشترین مقداری بوده که یک پمپ می‌­تواند تخلیه حجمی را انجام دهد.

فشاری که بوستر پمپ باید وارد کند، میانگین و تفاوت میزان فشار موجود و فشار موردنیاز سیستم خواهد بود. این اختلاف فشار، تقویت فشاری می باشد که پمپ تقویت کننده برای برآوردن الزامات کاربردی باید با دبی مورد نظر تامین کند. خروجی پمپ دارای قدرت­‌های مختلفی است که این قدرت را با واحد اندازه­‌گیری اسب بخار می­‌سنجند.

شیرهای تعبیه شده روی پمپ

انواع مختلف سیستم­‌های تقویت کننده

در حالت کلی می­‌توان گفت که پمپ بوستر یک سوئیچ فشار و یک مخزن انبساط دارد. اگر به این پمپ هیچ لوازم جانبی وصل نشود، می‌­تواند به طور مداوم کار کند، اما روشن یا خاموش نخواهد شد. اگر یک سوئیچ فشار را به آن وصل کنید، خواهید دید که مخزن فشار ندارد اما می‌­تواند به یک تقویت­‌کننده تبدیل شود. نصب شدن با مخزن و بدون آن خصوصیاتی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

بدون مخزن

  • این سیستم چون هیچ مخزنی ندارد کوچک است و فضای کمی اشغال می­‌کند. بنابراین برای فضاهای کوچک بسیار مناسب خواهد بود.
  • در زمانی باید از آن استفاده کرد که آب باز باشد. در این صورت تولید صدا بیشتر شده و انرژی بیشتری نیز مصرف خواهد شد.

دارای مخزن

  • همان طور که مشخص است، با داشتن مخزن، فضای بیشتری نسبت به مدل بدون مخزن اشغال خواهد شد.
  • در این موقعیت پمپ می‌­تواند به صورت اتوماتیک سطح آب را پر کند.
  • هنگامی که این مخزن پر می­‌شود، پمپ به طور اتوماتیک متوقف خواهد شد.

پیشنهاد ما به شما این است که از سیستم‌­های مخزن­‌دار استفاده کنید.

خرید پمپ بوستر باکیفیت

راهنمایی برای خرید بهترین بوستر پمپ متناسب با صنایع مختلف

چون بوستر پمپ­ها می‌­توانند جریان یا فشار آب را افزایش دهند، بنابراین می­‌توانند بر افت فشار نیز غلبه کنند. این سیستم­‌های تقویت کننده علاوه بر این که در سیستم‌­ها و پمپ­‌های آب کاربرد دارند، می­‌توانند در سیستم های آبیاری و اطفای حریق نیز نصب شوند. هنگام خرید یک پمپ بوستر باید مواردی را در نظر بگیرید که به شرح زیر هستند:

نوع سیال

در یک پمپ بوستر نوع سیال ورودی نکته بسیار مهمی است. می­‌توان برخی از بوستر پمپ­ها را برای پمپ آب استفاده کرد. در حالی که برخی دیگر می‌­توانند برای مایعات و سیال­‌های دیگری که چسبنده نیز هستند به کار گرفته شوند.

وزن پمپ و سایز آن

اگر بخواهید پمپ را برای صنایعی انتخاب کنید که نیاز به پمپ قابل حمل دارند، وزن و اندازه آن بسیار پر اهمیت خواهد بود. از نظر قیمت، پمپ­‌های بوستر بزرگ، قیمت بیشتری دارند و همچنین برای کار کردن به تامین منبع برق بزرگی نیاز خواهند داشت. پس باید اندازه آن را متناسب با صنعت و کاربرد مورد نظر انتخاب کنید.

فشار مورد نیاز

از مهم­‌ترین فاکتورهایی که در عملکرد این پمپ تاثیرگذارند، میزان فشار ورودی به آن است. اگر هدف عبور سیال در ارتفاعی بالاتر از منبع باشد، باید پمپی را انتخاب کنید که فشار کافی برای رساندن سیال و غلبه بر جاذبه داشته باشد.

میزان جریان مورد نیاز

میزان دبی که برای خرید پمپ در نظر گرفته شده است، مهم­ترین عامل برای انتخاب پمپ خواهد بود. دبی می­تواند نرخ میزان آب یا سیالی که در پمپ حرکت می‌­کند را در یک زمان مشخص اندازه گیری کند. نرخ جریان بسته به کاربرد متفاوت خواهد بود.

تولید انواع مختلف پمپ های تقویت کننده فشار

قیمت بوستر پمپ وابسته به چه عواملی خواهد بود؟

میزان بودجه‌­ای که برای خرید پمپ در نظر می­‌گیرید، در مدل آن و دیگر عوامل می‌­تواند تاثیر­گذار باشد. پمپ‌­های مختلفی با ویژگی متنوع در بازار موجود هستند. انتخاب یک پمپ متناسب با بودجه و نوع کارکرد نکته­‌ای بسیار مهم است که نباید از آن غافل باشید.

اگر پمپ مناسبی انتخاب نکنید و جنس آن نامرغوب باشد، نه تنها بودجه خود را هدر می­‌دهید، بلکه مجبور می‌­شوید پس از مدت کوتاهی نیاز به تعمیر آن داشته باشید. بنابراین برای جلوگیری از مصرف هزینه‌­های بیهوده نگهداری پس از خرید، می­بایست در هنگام خرید دقت کافی به عمل بیاورید.

پمپ بوستر آب­رسانی به ساختمان

بوستر پمپ­‌ها به چند دسته تقسیم می‌­شوند؟

این پمپ­‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌­شوند که خود این دسته­‌بندی‌­های کلی می‌­توانند انواع مختلفی داشته باشند.

  1. بوستر پمپ­‌های تک پمپ
  2. دور متغیر
  3. دور ثابت
  4. بوستر پمپ‌­های دو پمپ
  5. دور متغیر
  6. دور ثابت
  7. دور ثابت و متغیر(ترکیبی)
  8. بوستر­ پمپ­ دارای الکتروموتور پیشرو

پمپ­‌های بوستر دور متغیر از فناوری برخوردار هستند که می‌­توان سرعت گردش آن‌­ها را با اینورترها تنظیم کرد. تغییری در طراحی بدنه این پمپ‌­ها به وجود نیامده است. فقط می‌­توان به تغییراتی کوچک در تابلو برق آن اشاره کرد. در پمپ‌های دور ثابت یک سوئیچ فشار بر روی آن­‌ها نصب می‌شود که می­‌تواند پمپ­‌ها را به شکلی تنظیم کند که طبق نیاز خط لوله را پر کنند.

بوسترهای دور متغیر نسبت به نوع ثابت آن­ها پرکاربردتر هستند و از مزایای مختلفی بهره‌­مند می­‌باشند. در پمپ­‌های متغیر، فشار سیستم ثابت است که این مورد می­‌تواند از فاکتورهای اصلی باشد. همچنین با استفاده و نصب این پمپ­‌ها همه هزینه‌­های نصب و تعمیر آن کاهش می­‌یابد، که این امر باعث می­‌شود طول عمر مفید آن افزایش پیدا کند.

بوستر دور متغیر می­‌تواند با حذف کردن منبع دیافراگمی، در کاهش فضای مکان مورد نظر موثر باشد. از بزرگترین مزیت این سیستم‌­های بوستر، داشتن یک سیستم حافظتی می‌­باشد که امنیت آن­ها را تضمین خواهد کرد. در پمپ­‌های دارای الکتروموتور، چند جاکی پمپ و الکتروپمپ به کار رفته است.

استفاده صنایع از بوستر پمپ

مزایای استفاده از بوستر پمپ­‌های آب در صنایع

استفاده از پمپ تقویت­‌کننده فشار آب در سیستم‌­های هیدرولیک مزایای زیادی دارد. بوستر پمپ­ها می­‌توانند با اطمینان از این که آب در فشار و سرعت جریان مناسب است، راندمان کلی سیستم را افزایش دهند. آن‌­ها می‌­توانند سایش سایر اجزا را کاهش دهند و عمر سیستم را نیز طولانی‌­تر کنند.

بسیاری از این پمپ‌­ها در سایزهای کوچک تولید می­‌شوند، بنابراین برای بیشتر مصارف مناسب می­‌باشند. به دلیل انعطاف پذیری آن­‌ها و تطابق با هر محیطی، در هر مکانی که نیاز به افزایش فشار سیالات باشد قابل راه‌­اندازی هستند. در زمان­‌هایی که نیاز به استفاده از این پمپ‌­ها ندارید، می‌­توانید برای جلوگیری از افزایش مصرف آن­‌ها را خاموش کنید. همچنین می‌­توانید آن را به جای خاموش کردن در حالت تعلیق قرار بدهید. بدین ترتیب از خرابی و ایجاد مشکلات برای اجزا آن جلوگیری خواهید کرد.

بسیاری از افراد تصور می­‌کنند که این نوع پمپ­‌ها می­توانند علاوه بر فشار سیال، جریان آن را نیز افزایش دهند. اما این تصور بسیار غلطی است. سیستم بوستر پمپ­ها به گونه‌­ای طراحی شده که نمی‌­توانند بیش از یک حد معین مایع را به سیستم­‌ها وارد کنند و فقط می‌­توانند برای بیشتر کردن فشار کار کنند.

پمپ افزایش فشار سیال برای کاربرد های مختلف

چگونه می­‌توان کارایی یک پمپ تقویت کننده فشار را افزایش داد؟

برای صرفه­‌جویی در انرژی، می‌­توان یک بوستر پمپ را به درایو فرکانس متغیر(VFD) متصل کرد تا سرعت را کنترل کند. دلایلی وجود دارد که نشان می‌­دهد یک پمپ به کنترل کننده سرعت نیاز دارد. درایوها می‌­توانند برای جلوگیری از جریان‌های زیاد تا هشت برابر استفاده شوند. معمولا این جریان­‌ها افت ولتاژ را به دنبال دارند، بنابراین به تجهیزات الکترونیکی آسیب خواهند رساند.

هنگامی که یک واحد کنترل سرعت به یک پمپ تقویت‌­کننده متصل می‌­شود، می­‌توانید عملکرد را در زمان واقعی تغییر دهید تا بازده انرژی را بر اساس شرایط ساختمان­‌ها و تامین آب به حداکثر برسانید. موتورهای یکسو کننده الکترونیکی صرفه جویی در انرژی بهینه را فراهم می­‌کنند.

اجزا تشکیل­‌دهنده پمپ­‌های تقویت‌­کننده فشار آب

معمولا مدل‌­های مختلفی توسط کارخانه‌­ها در سراسر جهان تولید می­‌شود. اما می­‌توان گفت که ماهیت این پمپ‌ها یکسان بوده و همگی از اجزا هماهنگی در تولید آن­‌ها استفاده خواهند کرد. اجزا تشکیل­‌دهنده پمپ بوستر به شرح زیر خواهند بود:

  • ورودی و خروجی: لوله ای که سیال از آن عبور می­‌کند را بایستی به ورودی پمپ وصل کنید. پس از آن خط دیگر را به لوله­‌هایی که سیال را به نقاط دیگر می­‌رسانند، متصل کنید.
  • موتور: مهم‌­ترین قسمت هر پمپ را موتور تشکیل می­‌دهد، که برای راه­‌اندازی آن ضروری است. دلیل استفاده از موتور در پمپ‌­ها نیاز به برق است که نصب آن باید حتما توسط کارشناس انجام شود.
  • سنسورهای فشار: در صورت وجود این قطعات، باید فشار مورد نیاز طبق آنان تنظیم شوند. همچنین این سنسور‌ها می‌­توانند نقش بزرگی در محافظت از لوله‌­ها ایفا کنند. این کار با استفاده از جلوگیری از فشار زیاد انجام خواهد شد.
  • پروانه: از مهم ­ترین اجزا بوستر پمپ، پروانه‌­ها هستند. قسمت عمده افزایش فشار سیال توسط پروانه‌­ها انجام می‌شود. این قطعات می‌­توانند از طریق قسمت ورودی و خروجی سیال را هدایت کنند.
  • شاسی: بدنه پمپ معمولا از جنس فولاد گالوانیزه بوده، که این مورد سبب می­شود الکتروپمپ‌­ها به راحتی روی آن نصب شوند.
  • مدار فرمان: نقشه تابلو برق و مدار فرمان از کلیدی­‌ترین بخش­‌ها در بوستر پمپ­ها می‌­باشند. مدار فرمان به صورت موثری می‌­تواند در میزان مصرف انرژی و استهلاک تابلو برق ارتباط داشته باشد.
  • منبع تحت فشار
  • کوپلینگ
  • شیر تخلیه
  • چراغ اخطار
  • جعبه کنترل

قسمت دیگر مهم در پمپ، بخش مکش آن است که از یک کلکتور تشکیل شده است. این بخش با استفاده از شیرآلات موردنیاز به خروجی مخزن وصل خواهد شد. لرزه‌­گیر در این شیرآلات می‌­تواند از انتقال ارتعاش جلوگیری کند. شیر یک‌طرفه نیز برای جلوگیری از برگشت سیال استفاده خواهد شد. اگر سرعت سیال به طور ناگهانی زیاد شود، پدیده ضربه قوچی رخ خواهد داد که کنترل سرعت می‌­تواند در این موضوع کمک کننده باشد.

نکاتی که باید قبل از نصب پمپ رعایت کنید

قبل از نصب حتما باید یک چک لیست از اقدامات ایمنی را انجام دهید، تا در صورت لزوم بتوانید از وقوع حادثه جلوگیری کنید. در تاسیسات قدیمی، گرفتگی و مسدود شدن لوله‌­های آب یک مشکل معمول است که این مشکل می‌تواند سبب افت فشار در نقطه­‌های مصرف و ورودی شود. لوله­‌های باریک، در نتیجه طراحی سیستم لوله‌­کشی اتفاق می­‌افتد که اکثر اوقات باعث گرفتگی لوله­‌ها خواهد شد.

استفاده از یک راه حل مناسب می­‌تواند منجر به باز شدن لوله ها و رفع انسداد شود. یک شیر قطع می­‌تواند کمک مفیدی برای این مشکل باشد. هنگام نصب آن، افت فشار رخ می­‌دهد، در نتیجه لوله­‌ها به صورت کامل باز خواهند شد.

در هر یک از این موقعیت­‌ها، نصب یک پمپ بوستر می‌­تواند به ضرر شما تمام شود. فشار بیش از حد می‌­تواند به پمپ شما آسیب­‌های زیادی برساند. اگر هیچ فشاری به پمپ وارد نشود، با هدر دادن انرژی الکتریکی می‌­توان باعث شد که دبی افزایش پیدا کند. در نتیجه این افزایش، هزینه مصرفی شما نیز بسیار بالا خواهد بود. بنابراین قبل از این که اقدامی برای نصب بوستر پمپ انجام دهید، از یک ارزیابی حرفه‌­ای توسط کارشناس مربوطه استفاده کنید.

نمونه ای از یک پمپ تقویت کننده فشار

یک بوستر پمپ به چه روشی باید نصب شود؟

یک پمپ تقویت­‌کننده می­‌تواند در مکانی که تهویه­‌ای مناسب دارد، نصب شود. همچنین این مکان می­بایست خشک و عاری از هر گونه رطوبت باشد. در این صورت این ویژگی­‌ها آن مکان را به یک مکان مناسب و در دسترس تبدیل خواهد کرد. پمپ بوستر برای نصب کردن نیاز به اتصال به زمین دارد. همچنین باید در یک موقعیت مرتفع قرار بگیرد.

در مورد ورودی سیستم باید گفت که می­‌تواند یک شیر اطمینان داشته باشد به شرطی که مجهز به فیلتر باشد و به طور منظم تمیز شود. جنسی که می­‌توان برای لوله­‌های آبرسانی در نظر گرفت، برنجی خواهد بود. این آلیاژ می­‌تواند برای نصب در فضای باز بسیار مناسب باشد.

پمپ تقویت­‌کننده فشار آتش­‌نشانی و سیستم اطفای حریق

سیستم‌­های آتش­­‌نشانی و اطفای حریق، امروزه به دلیل افزایش ساخت­‌و­ساز آپارتمان­‌ها و ساختمان­‌های بلند، به سیستمی نیاز دارند تا بتوانند آب را با فشار به طبقات بالاتر بفرستند. از بوستر پمپ می­‌توان برای سرکوب آتش استفاده کرد. این دستگاه می‌­تواند فشار سیال را افزایش دهد، به شکلی که آب به بالاترین طبقه ساختمان خواهد رسید.

آن­‌ها ممکن است در آتش‌­نشانی با مایعات و گازهای مختلف استفاده شوند. بوسترها ممکن است برای افزایش فشار گاز، انتقال گاز فشار قوی، شارژ سیلندرهای گاز و جابجایی استفاده شوند. این پمپ‌­ها به دلیل این که در آتش‌نشانی دارای کاربرد کمی هستند، همیشه در خطر مسدود و قفل شدن قرار دارند.

به همین دلیل می­‌توان از یک مدار فرمان هر چند روز یک بار برای جلوگیری از وقوع این مشکل استفاده کرد. مطابق یک استاندارد به نام NFPA این پمپ­‌ها می­‌بایست تمام دبی مورد نظر را تامین کنند. به همین دلیل دبی هر پمپی که از پنج هزار عبور کند، می‌­توان از پمپ­‌های بیشتر تا سه بوستر پمپ استفاده کرد.

بوستر پمپ آتش­‌نشانی

جاکی پمپ در پمپ بوستر چه کاربردی دارد؟

این پمپ در دسته پمپ­‌های بزرگ قرار می­‌گیرد و زمانی استفاده خواهد شد که سیستم مورد نظر دبی زیادی را نیاز داشته باشد. معمولا همراه با یک پمپ آتش‌­نشانی به عنوان بخشی از یک سیستم ضد حریق استفاده می­‌شود. طراحی این پمپ به گونه‌­ای است که وقتی از سیستم استفاده نمی‌­شود، فشار را تا یک سطح خاص بالا نگه­ می­دارد. بدین ترتیب، پمپ آتش­‌نشانی مجبور نیست به طور مداوم کار کند و سیستم نیز به طور ناگهانی خاموش نخواهد شد. اگر آتش سوزی به وجود بیاید سیستم آسیب نخواهد دید و لوله­‌ها در اثر هجوم آب نمی‌­شکنند.

سخن پایانی

فشار کم آب در هر مکانی می­‌تواند اذیت­‌کننده و دشوار باشد. پمپ بوستر بهترین راه حل برای افزایش فشار است که می­تواند در کاربردهای مختلف فشار را برای سیستم‌­های گوناگون افزایش دهد. سیستم تقویت­‌کننده فشار در مصارف خانگی یکی از بهترین تولیدات برای آپارتمان­‌ها و ساختمان­‌های بزرگ است. در این مورد، فشار نامناسب آب برای طبقات بالاتر از بین رفته و آب با فشار یکسان به همه طبقات پمپ خواهد شد.

برای خرید، نکاتی که گفته شد را می‌­توانید رعایت کنید تا بهترین پمپ بوستر را طبق کارکردی که نیاز دارید، تهیه کنید. همه این عوامل به شما کمک می‌­کنند تا بهترین سیستم تقویت­‌کننده فشار صنعتی را برای مصارف خود راه‌­اندازی کنید. در بازار، مدل‌­ها و انواع مختلفی از این پمپ­‌ها وجود دارد که شما باید برای تهیه بهترین نوع با یک متخصص مشورت کنید. در این صورت می­‌توانید اطمینان پیدا کنید که بوستر پمپ خریداری شده کاملا متناسب با نیاز شما بوده و از کیفیت بالایی نیز برخوردار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پر مصرف ترین پمپ های آب پنتاکس

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد. در میان مجموعه پمپ های پنتاکس میخواهیم 4 دسته از پر مصرف ترین

نصب پمپ آب بی صدا داخل واحد مسکونی

یکی از بزرگترین معضلات انتخاب پمپ در داخل واحد مسکونی، بی صدا بودن آن است. این مولفه شاید بزرگترین دغدغه اغلب مصرف کنندگان میباشد. بنابراین